Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Anchetă Market Watch - Suitele office Cloud-based: intră în forţă pe piaţa locală

24 Iulie 2011



Veniturile generate de aplicaţiile informatice livrate ca servicii (SaaS – Software as a Service) vor creşte anul acesta cu 20,7% (raportat la 2010), atingând o valoare globală de aproximativ 12,1 miliarde de dolari, conform estimărilor Gartner. Iar peste trei ani, respectiv în 2015, valoarea veniturilor va fi de aproximativ 21,3 miliarde de dolari. Un rol important în această creştere accelerată a valorii o are deja adoptarea pe scară largă a suitelor office Cloud-based. Fenomen care a început să devină din ce în ce mai vizibil şi în România.

Creşterea accelerată a valorii pe care o generează modelul SaaS se datorează maturizării acestui concept. Respectiv, faptului că numeroşi furnizori au putut să demonstreze că principalele temeri – legate de securitatea datelor, timpul de răspuns şi disponibilitatea serviciilor – sunt, în majoritatea cazurilor, nefondate. Tatonările şi ezitările iniţiale au fost înlocuite în ultimii ani de modele consolidate, atât prin experienţa acumulată de furnizori, cât şi de către comunităţile de parteneri şi clienţi ai acestora.


În decursul ultimilor ani, modelul SaaS s-a dovedit benefic atât companiilor client, care pot avea acces la resurse pe care nu şi le-ar fi putut permite (din punct de vedere al costului de achiziţie, dezvoltare mentenanţă etc.), cât şi furnizorilor de servicii, care, graţie flexibilităţii noului model,
şi-au putut adapta rapid oferta la condiţiile economice delicate. Totodată, strategiile de plată specifice – abonamente sau pe modelul „Pay as you go“ – au permis furnizorilor să-şi adapteze mult mai repede şi corect oferta, în funcţie de tipurile de companii pe care le adresează.


De unde provine creşterea SaaS

Conform aceluiaşi studiu Gartner, principala sursă de venit în zona SaaS rămâne şi în 2011 zona soluţiilor CRM, care furnizează circa 3,8 miliarde de dolari. Pe locul doi însă, la mică distanţă de liderul CRM şi în creştere accelerată, vin serviciile de Conţinut, Comunicare unificată şi Colaborare (CCC) – care includ suitele office în Cloud („Cloud-based office suite“) – care vor genera anul acesta 3,3 miliarde de dolari. Estimările analiştilor cotează zona CCC drept una dintre zonele cu cel mai mare potenţial de creştere atunci când se analizează evoluţia tandemului SaaS - Cloud Computing. Previziunile sunt confirmate şi de creşterea constantă a concurenţei pe zona suitelor office Cloud-based, unde, alături de liderii Google Apps şi Microsoft Office 365, se luptă pentru cotă de piaţă şi alte nume cunoscute ale pieţei IT, precum Adobe Acrobat, Cisco, Zoho şi Zimbra
(achiziţionată de VMware), dar şi jucători cvasi-necunoscuţi în România, precum Box, Crocodoc sau ThinkFree.


Pe plan local, numărul furnizorilor de asfel de servicii nu este atât de mare, piaţa fiind dominată de Google Apps (servicii ofertate prin Appnor MSP SA) şi Microsoft Office 365 (servicii livrate de către ecosistemul de parteneri Microsoft). Însă şi aici există concurenţi care se încumetă să concureze cu cei doi lideri de piaţă, exemplul local fiind reprezentat de către compania TeamNet, care a lansat recent o platformă integrată de servicii livrate în regim SaaS (M.O.R.E.), care acoperă şi zona suitelor office Cloud-based.


Pentru a afla care a fost evoluţia cererii pe plan local, care sunt argumentele cu cea mai mare priză la companiile româneşti, dar şi cele mai frecvente provocări cu care se confruntă în promovarea ofertei, am adresat o serie de întrebări comune celor trei companii nominalizate mai sus.


Frica de a înstrăina documentele



Dragoş Manac


„Fricile legate de securitate şi înstrăinarea documentelor sunt complet disproporţionate cu riscurile reale. Companiile încep să înţeleagă că soluţiile tip Cloud sunt mai eficiente şi mai sigure. Ca şi în cazul banilor ţinuţi la bancă şi accesaţi cu cardul, utilizatorii au avut nevoie de o perioadă de acomodare cu ideea.“
Dragoş Manac, CEO Appnor MSP SA



Călin Butunoi


„Întotdeauna va exista o mică strângere de inimă din partea clientului atunci când trebuie să-şi «înstrăineze» documentele unui terţ. Este doar un lucru omenesc. Nu obişnuim să împrumutăm lucruri decât persoanelor de încredere. De aceea este atât de necesară o etapă de cunoaştere a furnizorului şi de câştigare a încrederii premergătoare semnării contractului propriu-zis. Cu toate acestea, putem spune că s-a produs o schimbare de mentalitate în rândul consumatorilor, în sensul că sunt mult mai informaţi în ceea ce priveşte conceptul în sine de Cloud computing, ceea ce reduce considerabil durata procesului de vânzare.“
Călin Butunoi, M.O.R.E. Division Manager TeamNet



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite