Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Personalizarea, diversitatea şi transparenţa - valorile cheie ţintite de învăţământul superior românesc

24 Iulie 2011



  • Viziunea şi Cartea Verde sunt documentele care potenţează călătoria în viitorul academic


Adrian Curaj

„Cele mai căutate 10 profesii în 2010... nu existau în 2004. Noi pregătim acum studenţi pentru profesii care nu există încă... şi care vor folosi tehnologii ce nu au fost încă inventate... pentru a rezolva probleme pe care încă nu le cunoaştem”, afirma Richard Riley, fost Secretar de Stat pentru Educaţie în SUA. Din 2009, Învăţământul Superior Românesc este conectat, prin lansarea Proiectelor Strategice, la o astfel de dimensiune formativă şi anticipatorie, prin care încearcă să modeleze, în prezent, forma dezirabilă a viitorului educaţional românesc de peste 15 ani.

Proiectul strategic „Calitate şi leadership pentru învăţământul superior românesc”, implementat de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), a reuşit la sfârşitul lunii iunie finalizarea a două documente esenţiale pentru procesul de reformă şi modernizare urmărit: Viziunea Învăţământului superior din România în 2025 şi Cartea Verde.

„Cartea Verde, urmând procedura europeană de consultări, propune un set de măsuri concrete de transformare, gândite să acopere un interval de timp mediu (2011-2015) şi să poată fi implementate imediat. Paginile Cărţii Verzi condensează expertiza acumulată de-a lungul unui demers sistematic de colectare de cunoaştere şi de consultare cu actorii cheie ai învăţământului superior cu privire la viitorul acestuia din urmă. Elaborarea propunerilor de politici publice a presupus interacţiunea structurată cu 60 de experţi într-un dialog faţă în faţă şi cu nu mai puţin de 600 de reprezentanţi ai mediilor interesate într-un dialog online. Întregul proces a beneficiat de susţinerea permanentă a Grupului de Experţi de Nivel Înalt, compus din arhitecţi ai reformelor universitare româneşti din ultimele două decenii şi reprezentanţi ai mediului de afaceri. Cartea Verde păstrează deschise o serie de puncte cheie la nivelul propunerilor avansate. În urma comentariilor generale sau chiar a documentelor de poziţie propuse va fi asamblată Cartea Albă a învăţământului superior românesc, ce va fi lansată până la finele anului 2011 şi va conţine un set de politici aplicabile până în 2015 şi ulterior până în 2025. Viziunea învăţământului superior românesc este imaginea dorită pentru sistemul nostru în 2025. Nu are legătură cu prognoza, ci este rezultatul unui amplu exerciţiu de inteligenţă anticipatorie, un exerciţiu participativ, sistematic, în încercarea de a avea viitorul pe care ni-l dorim, asumat de principalii actori din sistem. Viziunea este imaginea unei lumi în care există valorile instituţionale în care credem şi orientarea spre acţiune, documentul fiind capabil, alături de Cartea Verde, să fundamenteze decizii în prezent”, afirmă Adrian Curaj, preşedintele UEFISCDI.

În cele ce urmează vom prezenta valorile cheie pe care învăţământul superior românesc şi-a propus să le conţină în orizontul anilor 2025, aşa cum se regăsesc în documentul de viziune.

Personalizarea

Personalizarea învăţării este o consecinţă a nevoii de individualitate a omului modern, care nu mai învaţă ca să ocupe un rol rânduit de alţii, ci ca să-şi definească liber şi dinamic propriile roluri.

În 2025 suntem mai puţin „la fel” decât oricând, iar fiecare dintre noi poate şi vrea să fie el însuşi, acceptat aşa cum este de către cei din jur. Personalizarea sistemului de învăţământ superior înseamnă tocmai recunoaşterea dreptului de a fi unic, de a alege cum vrei să fii şi ce vrei să studiezi pentru a te defini şi integra mai bine.

În 2025, nu este nimic neobişnuit să studiezi mai mulţi ani decât estimai iniţial, să iei pauze şi să revii ulterior sau să ai colegi de vârste foarte diferite. Sistemul universitar personalizat ţine cont de această realitate, oferind studentului libertatea de care are nevoie pentru a-şi construi traseul educaţional – atât din punctul de vedere al competenţelor pe care vrea să le obţină, cât şi din cel al momentului şi formei în care vrea să o facă. În facultate, parcursul studentului este doar parţial dirijat de programe şcolare, căci el poate alege cele mai multe dintre modulele pe care le va studia în funcţie de interesele şi proiectele sale.

Diversitatea

Diversitatea este răspunsul sistemului universitar la nevoia de personalizare a studenţilor şi angajatorilor. Diversitatea este determinată de nevoi concrete şi se manifestă în roluri instituţionale asumate pentru a răspunde acestor nevoi.

În 2025, instituţiile de învăţământ superior sunt diferite în funcţie de cei cărora li se adresează, de ceea ce le propun acestora, cât şi de modul în care o fac. Ca şi oamenii, fiecare universitate are personalitatea sa.

Diversitatea înseamnă recunoaşterea mai multor tipuri de excelenţă. Fiecare universitate şi-a definit rolul – ce anume oferă societăţii şi în ce mod. Universităţile diferă, aşadar, din punctul de vedere al ofertei de cursuri, al modului de predare, al duratei studiilor sau al conţinutului lor. Unele universităţi au ales să se îngrijească de nevoi locale şi regionale, să cultive abilităţi practice pentru piaţa muncii şi economia din zonă. Altele urmăresc, mai ales, dezvoltarea gândirii creative şi formarea unor profesionişti deschişi şi mobili. Sunt institute de învăţământ superior care au deja o reputaţie internaţională în cercetare şi îşi selectează atent cursanţii. Sunt disponibile şi modele alternative: unele instituţii şi-au propus să-şi imagineze direcţii noi de dezvoltare şi asigură în mod curent consultanţă şi asistenţă pentru politicile publice din domeniul tehno-inovării; altele se angajează, în schimb, în experimente educaţionale, aruncând mănuşa mediului universitar în ansamblu.

Diversitatea înseamnă colaborare
. Diversitatea încurajează comunicarea între diferite instituţii de cercetare sau educaţie, private sau publice, mici sau mari. Comunicarea şi înţelegerea valorilor şi preocupărilor comune au dus în 2025 la asocieri şi la apariţia unor forme de organizare supra-instituţionale şi chiar transnaţionale, care pot explora în profunzime o anumită problemă sau arie de interes.

Aceste instituţii realizează proiecte de cercetare de mare anvergură, fiecare membru aducându-şi aportul de cunoaştere. Totodată, ele sunt centre de pregătire universitară sau post-universitară, formând viitorii specialişti din domeniul lor de cunoaştere. Cursanţii pot merge pentru studiu la mai multe instituţii partenere, urmând cursuri variate şi intrând în contact cu specialişti şi abordări diferite.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Iulia
Pentru a participa la dezbaterea cu privire la Invatamantul Superior Romanesc, accesati pagina de internet http://carteaverde.edu2025.ro/
26 Iulie 2011, 06:45:16