Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ab-Solut, solutie bancara de top

18 Octombrie 2005



Liviu Gheorghe, director general ProbassSolutia de core-banking ab-Solut, dezvoltata de firma Probass a fost implementata in premiera la RoBank in 2001. In anii urmatori s-au realizat implementari la alte sapte banci: EximBank, Finansbank, Eurom Bank, Daewoo Bank, Frankfurt Bucharest Bank si Banca Franco-Romana (unite acum sub numele Banca Anglo-Romana) si Romanian International Bank. Am stat de vorba cu domnul Liviu Gheorghe, directorul general al companiei Probass ca sa aflam care a fost succesul firmei si al solutiei bancare ab-Solut in ultimul an.


Domnule director, cum este privit si cum evolueaza pe piata bancara romaneasca ab-Solut-ul?


Liviu Gheorghe: Cea mai noua implementare a solutiei noastre informatice bancare, este vorba despre solutia ab-Solut, am realizat-o la Romanian International Bank (RIB), intr-un timp scurt, de numai doua luni si jumatate, intr-o perioada care a coincis cu momentul premergator denominarii. A fost o implementare „atipica“ pentru ca, de regula, noi incheiem o implementare la o banca la sfarsit de luna, astfel incat sa inceapa functionarea „live“ chiar din prima zi a lunii urmatoare pe sistemul informatic nou implementat. Am preferat de data aceasta sa incheiem implementarea la mijlocul lunii iunie astfel ca la 1 iulie, prima zi dupa denominare, sistemul informatic sa functioneze deja de doua saptamani. RIB nu este o banca mare, are in jur de 14-16 sucursale, dar trebuie sa mentionez ca intr-un sistem informatic centralizat, cum este solutia ab-Solut pe care noi o propunem bancilor, numarul de unitati nu influenteaza complexitatea sau durata implementarii decat in ceea ce priveste trainingul personalului bancar si migrarea datelor. Setarea, parametrizarea operatiilor este aceeasi. Unul din atuurile noastre consta in termene scurte de implementare, lucru care reprezinta un mare avantaj pentru orice banca. In 2004 de exemplu, am implementat sistemul ab-Solut la doua banci in numai 3 luni si jumatate. In aceeasi perioada de timp am si unificat bazele de date ale celor doua banci, este vorba de Banca Franco-Romana si Frankfurt Bucharest Bank, care fuzionau sub tutela Anglo-Romanian Bank. Pe piata nu exista alta oferta cu un timp de implementare atat de redus si cu succes garantat.


In aceasta perioada consumata de la ultima noastra intalnire de acum un an in revista Market Watch, am trecut cu bancile care ne sunt cliente doua momente de referinta pentru anul acesta: intrarea in functiune a Sistemului Electronic de Plati (SEP) si denominarea si totul a decurs perfect. Cele 3-4 zile avute la dispozitie ca sa aplicam toate procedurile de denominare in 8 banci s-au dovedit pentru noi suficiente.


Cat de mult conteaza pretul in optiunea bancilor pentru o solutie informatica sau alta? Care alte criterii conteaza, in afara de factorii simplitate si operativitate in implementare, la care inteleg ca solutia ab-Solut si echipa dumneavoastra sunt redutabile?


Conteaza nu pretul cat raportul calitate/pret. In primul rand, ca noi, fiind pe piata bancara din Romania de cativa ani buni, am dovedit ca avem o solutie care functioneaza. Nu orice furnizor de soft bancar din strainatate poate sa isi adapteze cu usurinta solutiile la specificul legislatiei bancare de la noi, in special sistemul de raportari catre Banca Nationala, Ministerul de Finante, TransFond si alte institutii specifice. O solutie bancara din afara poate sa fie foarte performanta, dar adaptarea pentru Romania cere timp si cheltuieli suplimentare.


Daca ma intrebati strict de pret, noi avem un cost si pret final al aplicatiei mult sub cel din afara, ceea ce constituie un avantaj indiscutabil. Dar va repet, aici nu pretul decide. Atunci cand este vorba de o banca si de procese critice, buna lor functionare constituie o miza mult mai importanta decat pretul propriu-zis al aplicatiei. Oricum, schimbarea aplicatiei atrage dupa sine si alte costuri cu partea hardware si soft-ul de baza, astfel incat ponderea costului aplicatiei din costul total este si mai mica. Mult mai importante sunt costurile rezultate din functionarea defectuoasa a unor operatiuni bancare sau datorate perturbarilor din implementarea sau intretinerea sistemului informatic. De aceea, atunci cand se oferteaza o solutie catre o banca, sunt urmarite intai criteriile tehnice, care sunt eliminatorii. Apoi, lumea bancara fiind la noi restransa, un bun renume se raspandeste usor asa cum si o greseala nu poti s-o faci decat odata pentru ca se afla imediat. Pe de alta parte, noi oferind servicii integrate, o banca, odata devenita clientul nostru ramane clientul nostru. Atat pentru faptul ca e multumita de calitatea serviciilor, cat si pentru ca putem sa-i oferim orice dezvoltare doreste pentru produse suplimentare.


Ce alte extinderi si diversificari ale activitatii firmei Probass pot fi mentionate pentru perioada de pana acum?


Am mai dezvoltat si implementat aplicatii conexe, gen internet- banking, modulul de carduri, modulul de retail pentru magazine de tip Altex, o aplicatie specifica solicitata de Finansbank. Acum extindem colaborarea cu OTP, practic ei ne-au confirmat ca vor pastra aplicatia si vor sa intram si pe partea de carduri, internet-banking si retail. Apoi vin aplicatiile particulare, cum este aplicatia de asigurari pentru Eximbank sau aplicatia de credite de consum pentru Finansbank.


Speram sa finalizam saptamana viitoare un nou contract cu o banca avand un numar destul de mare de sucursale.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite