Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ERP-ul şi nevoia de customizare

25 Septembrie 2011



Am remarcat că, în general, companiile româneşti mici şi medii care implementează un sistem ERP au un nivel ridicat de aşteptări în ceea ce priveşte beneficiile potenţiale. Aceste aşteptări par a fi alimentate în egală măsură de promisiunile optimiste ale vendorilor, de abundenţa terminologiei „proiect de succes“ în literatura de specialitate, dar şi de lipsa unei documentări mai detaliate în ceea ce priveşte implementarea unui ERP. Din discuţiile avute separat cu mai mulţi beneficiari, a reieşit că o bună parte din clienţi s-au simţit dezamăgiţi când, la finele unui proiect de implementare, sistemul informatic achiziţionat nu reuşea să rezolve toate problemele pe care le înfrunta compania. O remarcă pe care am reţinut-o a fost aceea că ERP-ul este asemenea unei case goale care, fără investiţia necesară în accesorii, nu se transformă într-o locuinţă. Percepţia nu este departe de realitate şi un ERP este, într-o mare măsură, o casă goală, cu o fundaţie şi utilităţi comune şi cu mai multe încăperi destinate diverselor activităţi casnice care aşteaptă să fie mobilate.


Deoarece fiecare companie există într-un mod unic, soluţiile de gestiune informatică reflectă doar un cadru general de activitate, cu unele aspecte specifice legate de domeniul de activitate sau legislaţie. În esenţă, un produs ERP este o fundaţie, care are nevoie de numeroase dezvoltări şi personalizări pentru a fi pe placul beneficiarilor în termeni de utilitate şi eficienţă. Niciun prospect nu ar trebui să-şi facă iluzia unei soluţii ERP out of the box, care să se potrivească perfect pe specificul activităţii şi să se îmbete cu apă rece în privinţa eliminării costurilor cu personalizarea. Orice antreprenor interesat să investească într-o soluţie ERP ar trebui să ştie că cea mai mare parte din costurile proiectului se vor duce pe servicii: implementare, integrare, customizare. Aceste costuri pot depăşi lejer valoarea licenţelor, însă customizarea, spre exemplu, este cea care face diferenţa dintre eşecul sau succesul unui astfel de proiect. Prin urmare, customizarea nu este tocmai aspectul potrivit pentru realizarea de economii.


Customizarea este o etapă „sine qua non“ a proiectului şi va face ca procesele specifice fiecărei companii să se regăsească similar în cadrul aplicaţiei informatice, astfel încât utilizarea soluţiei să rezolve problemele iniţiale şi nu să genereze unele noi.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite