Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Romsys creşte cu 80% şi duce grupul New Frontier în pole position pe regiune

25 Septembrie 2011




Horatiu Berdila, 40 ani, Director Executiv al Romsys din 2008, a venit la conducerea companiei la scurt timp dupa preluarea acesteia de catre concernul austriac New Frontier. Berdila este absolvent al Universitatii Politehnice si al cursurilor MBA ASEBUSS & KENNSAW STATE UNIVERSITY (US).


În perioada 2007-2008, activitatea Romsys a fost marcată de intrarea în holdingul New Frontier şi, ulterior, de venirea lui Horaţiu Berdilă pe poziţia de CEO. Combinaţia s-a dovedit câştigătoare şi, astăzi, Romsys s-a transformat într-o companie modernă, suficient de flexibilă încât să câştige cotă de piaţă în dauna principalilor competitori şi suficient de performantă încât să înregistreze o creştere a cifrei de afaceri de 80% în ultimii doi ani.


Market Watch: Venirea dvs. ca CEO al Romsys a coincis, într-o oarecare măsură, cu intrarea companiei în Grupul New Frontier. Care au fost principalele schimbări prin care a trecut Romsys în aceşti ani?

Horaţiu Berdilă: În mod tradiţional, Romsys s-a remarcat ca fiind una dintre puţinele companii IT&C din top 5 care livrau proiecte de o calitate respectabilă şi acesta a fost unul dintre motivele pentru care am acceptat numirea ca CEO. Compania nu a excelat, însă, din punct de vedere comercial. Prin urmare, prima măsură adoptată a fost îmbunătăţirea relaţiilor comerciale cu partenerii. Restructurarea companiei s-a făcut, însă, în doi ani de zile, treptat, fără mişcări bruşte, în principal prin modificări ale proceselor interne şi deschidere către piaţă. Astăzi, Romsys nu mai este o maşină mare şi grea, care se mişcă încet, iar modificările interne pe care le-am operat în aceşti ani ne-au adus flexibilitate şi deschidere. Am început să lucrăm cu parteneri noi, să abordăm tehnologii noi etc. Pe de altă parte, am schimbat şi modul de abordare faţă de activitatea fiecărui angajat la nivel de indicatori de performanţă şi managementul performanţei, prin aplicarea unor structuri comune la nivelul întregului grup şi care s-au dovedit funcţionale. Aplicarea acestor structuri comune pentru întreg holding-ul este realizată în proporţie de peste 80% şi este pasul necesar înaintea IPO-ului.


După această evoluţie bună, care sunt obiectivele manageriale pe care le aveţi?


Rezultatele obţinute de Romsys în ultimii doi ani sunt foarte bune prin comparaţie cu evoluţia pieţei, însă eu mă raportez la valorile înregistrate de Romsys în trecut, când, în anii 2004-2005, compania ocupa locul doi în topul companiilor IT. Printre obiectivele mele manageriale se află realizarea indicatorilor de performanţă economică, dezvoltarea constantă a competenţelor şi relaţiilor de parteneriat şi păstrarea unui nivel ridicat de flexibilitate. Ca obiectiv personal, mă preocupă revenirea la poziţia de piaţă avută de Romsys în 2004-2005, deoarece mă raportez permanent la această perioadă şi consider că este avantajul unei companii cu un istoric relevant.


Care a fost principalul beneficiu al apartenenţei Romsys la New Frontier Holding?

Motivaţia intrării Romsys în acest grup îl reprezintă tocmai limitările impuse de piaţă locală ca oportunităţi de creştere. La nivel organic este dificil să creşti fără un portofoliu bogat şi o piaţă suficient de mare, este nevoie de referinţe, certificări, echipă cu mare experienţă etc. La nivel de grup se creează, însă, o experienţă mult mai bogată, care este utilă tuturor companiilor membre.


Un avantaj evident este utilizarea în comun a referinnţelor şi a specialiştilor. Este foarte important în convingerea unui client să putem dovedi existenţa unor referinţe pe domenii de activitate similare şi în pieţe relativ apropiate şi comune. Valoarea referinţelor transcende pieţele locale şi sunt companii din grup care folosesc intens referinţele Romsys din România, mai ales în cazul clienţilor cu prezenţă internaţională. Mesajul principal este că, dacă nume precum EON, Distrigaz Sud, ApaNova au acceptat să lucreze cu un integrator român, înseamnă că acesta a livrat calitate. Similar, avem consultanţi care operează în trei ţări, prin intermediul companiilor din cadrul grupului. În mod curent, încercăm să migrăm competenţe dintr-o ţară în alta şi să replicăm portofoliul. Nu este simplu, deoarece fiecare companie din grup are strategia şi obiectivele proprii, însă este infinit mai simplu decât să aducem astfel de competenţe de la o companie complet străină.


Cifrele oficiale arată o creştere de 80% a cifrei de afaceri în ultimii doi ani, în ciuda evoluţiei negative a pieţei IT locale. Cum aţi susţinut această evoluţie bună?

Creşterile din 2010, atât ca venituri, cât şi ca profitabilitate, s-au bazat într-o mare măsură şi pe atragerea de noi clienţi, deoarece am câştigat marketshare prin falimentele mai puţin vizibile ale unor companii concurente. Nu mă refer la sensul juridic al termenului, însă, din punctul meu de vedere, tot în categoria faliment se înscrie şi reducerea numărului de angajaţi de la 150 la 20. Este evident că un astfel de furnizor are unele dificultăţi şi păstrează doar personalul necesar pentru asigurarea mentenanţei portofoliului existent. Deoarece unii dintre competitorii noştri au trecut prin astfel de restructurări, pentru Romsys, având competenţe şi certificări similare, a fost simplu să preia clienţi, proiecte etc. A fost o situaţie avantajoasă, care ne-a susţinut evoluţia pozitivă.


Totuşi, nu se poate spune că rezultatele de anul trecut s-au bazat exclusiv pe clienţi noi, ci am reuşit să facem foarte bine ceea ce, în termeni de specialitate, se numeşte „farming”. Am crescut, astfel, oportunităţile pe clienţii existenţi, cu precădere pe verticalele utilităţi şi financiar-bancar. Spre exemplu, numeroşi clienţi din sectorul financiar s-au orientat către retail, o activitate foarte dependentă de IT, şi comunicaţii, pentru care noi am oferit soluţiile potrivite. Complementar, ne-am orientat şi către vânzarea de tehnologii noi de la vendorii de top. Mă refer aici, în principal, la produsele Exadata şi Exalogic de la Oracle. Clienţii noştri rulează sisteme informatice grele, cu baze de date mari. România este, totuşi, o piaţă mare şi, chiar dacă aceste tehnologii sunt foarte scumpe, pentru susţinerea unor procese şi aplicaţii critice devin soluţia ideală. Aceste tehnologii sunt recomandabile şi pentru instituţiile publice, care sunt mari consumatoare de putere de calcul.


Se produce o apropiere de Oracle?

În mod curent, dincolo de business-ul de SAP, care este tradiţional şi unde avem cea mai mare echipă de consultanţi şi unele dintre cele mai mari proiecte din piaţa locală, aplicăm în mod real conceptul de integrator. Un integrator nu se bazează doar pe 1-2 produse, ci investeşte în tehnologii multiple, de la infrastructura critică la aplicaţii de business, pentru a fi mai competitiv decât alte companii care ar putea împreună să gestioneaze un proiect complex. Avantajul integratorului îl reprezintă tocmai capabilităţile multiple, marginile mici şi capacitatea de a satisface o arie largă de cerinţe ale clientului. Prin urmare, în 2008, am început apropierea de Oracle, iar în ultimii ani relaţia tinde să aibă aceeaşi intensitate ca cea dezvoltată cu SAP într-o perioadă mult mai lungă, 17-18 ani. Am acumulat competenţe şi certificări, am devenit partener Gold şi, mai ales, am generat proiecte importante împreună. Este o performanţă, din punctul meu de vedere.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
anonim
da dar nu spune nimic ca el a pus pe butuci soft win atunci cand a venit ceo in ROMSYS EL CU GASCA LUI DE HIENE SI II POT ENUMERA CA SI IN MOMENTUL DE FATA LUCREZ IN ROMSYS
14 Septembrie 2012, 11:28:20