Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Anchetă Market Watch - Piaţa locală CRM, evoluţie şi tendinţe (II)

25 Septembrie 2011




„Dintre principalele provocări aş sublinia:


- confuzia între rolul şi rostul diverselor tipuri de aplicaţii (ERP, CRM, BI etc.) şi tehnologii nou apărute (Cloud computing vs. web-based etc.);
- neînţelegerea necesităţii unei implicări active în procesul de redactare a cerinţelor/aşteptărilor, implementare şi evaluare;
- instabilitatea din piaţă cauzată de factorii economici supranaţionali.“
Iulian Iuga, Managing Director misoft systems


„Două provocări majore sunt: confuzia care există relativ la zonele pe care le poate acoperi un sistem CRM şi bugetele mici alocate implementărilor de CRM.“
Smaranda Pricope, Key Account Manager ASF


„Una dintre cele mai frecvente provocări o constituie faptul că nevoia clienţilor noştri de a ajunge mai rapid în contact cu clienţii/prospecţii exprimată prin necesitatea de a avea un Centru de Interacţiune (Customer Interaction Center) nu este percepută ca o componentă CRM de modelare a canalului de vânzare/marketing/service. În soluţiile CRM moderne şi actualizate cu funcţionalităţi complete, cum este şi soluţia SAP CRM, componenta Customer Interaction Center permite modelarea proceselor de marketing, vânzări şi service, astfel încât clientul să fie contactat direct, atât pentru informarea despre promoţii, campanii, produse şi servicii noi, cât şi pentru realizarea efectivă a procesului de vânzare prin telefon sau a proceselor de suport şi service. O altă provocare o constituie confuzia unor prospecţi/clienţi în ceea ce priveşte utilizarea funcţionalităţilor din soluţiile de tip ERP pe partea de procese de vânzări. Soluţia CRM include o paletă bogată de funcţionalităţi necesare managementului clienţilor şi a relaţiilor cu aceştia, paletă complementară funcţionalităţilor din ERP.“
Luminiţa Scarlat, Presales Senior Specialist SAP România

Posibile concluzii

Deşi opiniile interlocutorilor micro-anchetei noastre nu coincid întru-totul, pot fi trase o serie de concluzii interesante despre nivelul de maturizare al pieţei locale. Cum ar fi că funcţionalităţile şi beneficiile pe care le poate oferi o soluţie CRM nu sunt cunoscute încă în profunzime (persistă confuzia ERP-CRM asupra ariilor pe care fiecare aplicaţie le poate acoperi). Sau că, deşi costul nu mai este un criteriu major în alegerea unei soluţii CRM, acesta rămâne un element-cheie în procesul de decizie. Aceasta deşi nu foarte multe companii dezvoltă un sistem de monitorizare, evaluare şi cuantificare financiară a câştigurilor pe care o soluţie CRM le poate genera.


Sunt doar câteva elemente care nu schiţează un portet foarte „matur“ al pieţei locale. Însă, în pofida acestor aspecte, aşa cum releva primul episod al micro-anchetei Market Watch, cererea de soluţii CRM este în creştere. Ceea ce reprezintă un indiciu clar că fenomenul de maturizare al pieţei este unul real, companiile locale începând să acumuleze experienţă şi un nivel de expertiză superior, raportat la nivelul anului 2008. Rămâne de văzut dacă şi când acest fenomen va deveni unul real vizibil, astfel încât să fie considerat demn de atenţie şi de către cabinetele de analiză.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite