Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Va reveni piaţa telecom pe creştere?

26 Septembrie 2011





Competiţia de pe piaţa românească de comunicaţii şi în special cea din sectorul telefoniei mobile s-a ascuţit în cei doi ani de criză. Companiile au aruncat pe piaţă sute de SMS-uri, MMS-uri, pachete de date, telefoane mobile în premieră, laptopuri, abonamente speciale pentru internet şi servicii de telefonie fixă şi mobilă, tarife avantajoase pentru servicii de voce şi date în roaming... Cu toate acestea, piaţa este în scădere, iar rezultatele financiare raportate la sfârşitul verii sunt, de asemenea, pe minus. Când vor trece din nou mobilii pe profit?


La această întrebare, nimeni nu are un răspuns concret. Evident, toate companiile îşi doresc ca acest lucru să se întâmple cât mai curând, însă e greu pe o piaţă atât de competitivă precum cea românească să dai lovitura din nou.


Poate tocmai de aceea, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a hotărât pentru al doilea an consecutiv să menţină tariful de monitorizare în comunicaţii 0. Tariful anual de monitorizare este datorat ANCOM de către toţi furnizorii autorizaţi de reţele sau servicii de comunicaţii electronice şi servicii poştale a căror cifră de afaceri realizată exclusiv din aceste activităţi depăşeşte suma de 100.000 de euro anual.


„Pentru că veniturile operatorilor de comunicaţii au scăzut şi în anul 2010 sub presiunea contextului economic dificil pe care îl traversează ţara noastră, ANCOM a decis ca nici în acest an să nu perceapă tariful de monitorizare datorat de operatori. Prin această măsură, ca şi prin decizia de a reduce cu 15% tariful pentru utilizarea spectrului radio, ANCOM vine în sprijinul furnizorilor de comunicaţii, care se confruntă, pentru al doilea an consecutiv, cu scăderi ale veniturilor”, a declarat preşedintele ANCOM, Cătălin Marinescu.


Mâna întinsă de arbitrul telecom este cu siguranţă binevenită, dacă ne uităm la cifrele raportate până în prezent.


Potrivit datelor raportate de furnizori, piaţa de comunicaţii electronice a înregistrat în anul 2010 valoarea de 3,63 miliarde de euro (15,30 miliarde RON), în scădere cu 6,6% faţă de valoarea din 2009. Din totalul de 15,3 miliarde RON – venituri înregistrate din reţele şi servicii de comunicaţii electronice cea mai mare scădere a fost înregistrată de veniturile din furnizarea de servicii de telefonie la puncte fixe (-12,4%), urmată de veniturile din furnizarea de servicii de comunicaţii electronice prin intermediul unor reţele publice mobile terestre (-11,4%) şi de veniturile din furnizarea de servicii de linii închiriate (-10,7%). Fluctuaţii negative ale veniturilor s-au înregistrat şi pe segmentul serviciilor de acces la internet (-5,6%) şi în zona serviciilor de transmisiuni de date (-2,3%), în timp ce veniturile din furnizarea de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale au crescut cu 0,9%, iar cele din furnizarea de reţele publice fixe (venituri din interconectare şi acces la bucla locală) au crescut cu 9,7%.


Cine a scăzut şi de ce?

Să începem cu liderii în segmentul telefoniei mobile. Jean-Francois Fallacher, CEO-ul Orange România, a recunoscut practic, prin declaraţia dată, la anunţarea rezultatelor financiare ale companiei din al doilea trimestru al acestui an, că soluţii minune generatoare de creşteri ale veniturilor încă nu au fost găsite: „Ne vom concentra eforturile să descoperim noi modalităţi de creştere şi să ne adaptăm oferta în funcţie de profilul şi cerinţele consumatorilor”.


Orange România a înregistrat venituri în valoare de 235 de milioane de euro pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului 2011. Veniturile au avut o creştere de 6% faţă de primul trimestru al anului în curs, însă, în acelaşi timp, veniturile Orange au continuat să scadă cu 4,9% comparativ cu trimestrul al doilea al anului 2010.


La 30 iunie Orange avea 10,1 milioane de clienţi, în scădere cu 3% faţă de perioada similară a anului precedent. Din numarul total de clienţi, 3,1 milioane folosesc soluţiile Orange de date mobile.


Numărul clienţilor Vodafone România era, la 30 iunie 2011, de 8.930.315, în scădere cu 2,9% faţă de trimestrul precedent. Compania a precizat că această scădere este rezultatul continuării deconectărilor de SIM-uri prepay inactive din baza de clienţi.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite