Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Sondaj IMM: Paşi uriaşi în domeniul creşterii eficienţei prin investiţii în IT

26 Septembrie 2011



Preocupările de bază ale IMM-urilor comerciale vizează alegerea produselor şi serviciilor care asigură avantaje comerciale maxime, dar şi eficienţa utilizării resurselor şi îmbunătăţirea comunicării în mediul de afaceri. Scanarea pe care a făcut-o acestui sector Carta Albă a IMM-urilor demonstrează că inovarea şi performanţa sunt legate aici de eforturile constante pentru informatizare şi investiţii în tehnologii noi.

Dacă în urmă cu cinci ani, sub 1% din IMM-urile cercetate considerau că eforturile lor inovative trebuie să se îndrepte spre sistemul informatic, astăzi, peste 10% din IMM-urile cercetate consideră că eforturile lor de inovare trebuie să fie orientate spre IT. În ultimii trei ani se constată o accelerare notabilă a proceselor de informatizare şi inovare în IMM-urile din ţara noastră.


Sondajul Cărţii Albe a IMM-urilor şi-a propus să reflecte cu acurateţe imaginea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii din punct de vedere al utilizării IT-ului. Datele indică paşii uriaşi făcuţi de sector în ultimii ani şi o aliniere clară a IMM-urilor din România la procentele înregistrate de IMM-uri la nivel european. Astfel, 77,09% din firme au în dotare computere, 73,22% din întreprinderi au acces Internet, 69,93% au server de mail, 33,26% au site propriu, 14,21% recurg la tranzacţii online, iar 5,6% dispun de Intranet propriu. Aceste procente ar fi mai ridicate, dacă analiza ar lua în considerare numai companiile de 5-10 ani vechime, deoarece peste 80% din acestea deţin computere, 72,73% utilizează server de email, peste 75% au Internet şi peste 36% deţin site propriu.


Încadrând IMM-urile în funcţie de mărime, se remarcă faptul că ponderile întreprinderilor care au site propriu, utilizează computere, email, Internet, Intranet şi comerţ online cresc direct proporţional cu dimensiunea întreprinderilor. Astfel, peste 90% din întreprinderile mijlocii au computere, server de email, acces Internet, 20,9% fac tranzacţii online şi 65% din ele au site propriu, faţă de situaţia microîntreprinderilor, unde numai 66,6% dispun de conexiune la Internet, 26,93% au site propriu şi doar 12,51% fac tranzacţii online (grafic 1).





Se remarcă o diferenţiere evidentă a utilizării tehnologiei informatice în cadrul IMM-urilor în funcţie de apartenenţa regională. Astfel, companiile din regiunea Nord-Est înregistrează cele mai ridicate proporţii ale întreprinderilor dotate cu computere (91,86%), email (87%), internet (90,75%).
Companiile din regiunea Vest, Nord Vest şi Bucureşti-Ilfov mai înregistrează procente ridicate la aceste capitole, dar la polul opus se situează companiile din Centru şi SudVest, unde doar puţin peste 67% din companii deţin calculatoare şi doar 62,44% din companii au acces Internet în regiunea Centru.


În funcţie de domeniul de activitate al IMM-urilor, se evidenţiază următoarele diferenţe semnificative faţă de media de ansamblu a firmelor investigate:


- IMM-urile care activează în transporturi consemnează cele mai reduse proporţii de întreprinderi care sunt dotate cu computere (68,39%), utilizează email-ul (58%), Internetul (62,58%). Companiile din servicii se remarcă prin ponderi mai mari de unităţi economice în care se accesează email-ul (87,79%), Intranetul (10,23%), Internetul (89,11%) sau care au în dotare computere (91,90%). Firmele din sectorul comerţului se evidenţiază prin cele mai reduse ponderi de IMM-uri care deţin site propriu (25%).


Analiza IMM-urilor după rezultatele obţinute în 2010 faţă de 2009 relevă că, în cadrul firmelor cu performanţe mult mai bune sau mai bune, nivelul de utilizare a tehnologiilor informatice este mai ridicat decât în restul unităţilor economice, ceea ce semnifică faptul că potenţialul întreprinderilor este
influenţat de gradul de apelare la tehnologii IT.


IMM-urile care utilizează Internetul şi Intranetul masiv obţin performanţe superioare

Chestionarul adresat IMM-urilor a cuprins şi patru răspunsuri menite să ilustreze scopul utilizării Internetului –Intranetului. Astfel, în 65,21% din firme se urmăreşte o mai bună comunicare cu furnizorii şi clienţii, în 53% din companii se vizează obţinerea informaţiilor despre mediul de afaceri, în 37,58% din IMM-urile chestionate se efectuează tranzacţii sau plăţi electronice, iar în 31,38% din cazuri comunicarea din cadrul firmei este facilitată.


La o analiză în adâncime, IMM-urile cu vârsta de peste 15 ani deţin cele mai ridicate proporţii dintre companiile în care Internetul este utilizat pentru a comunica cu furnizorii şi clienţii (68, 7%), iar întreprinderile ce au între 5 şi 10 ani vechime apelează cu o frecvenţă mai mare la Internet sau Intranet pentru a facilita comunicarea în cadrul firmei (35,2%), pentru a obţine informaţii despre mediul de afaceri (56,5%) şi pentru efectuarea de tranzacţii, contracte sau plăţi (41,5%).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite