Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IBR a implementat proiectul DEFIN

27 Octombrie 2011




Emil Dinga, coordonator proiect DEFIN şi director cercetare IBR

Institutul Bancar Român (IBR), în parteneriat cu Asociaţia Română a Băncilor, Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti, Federaţia Sindicatelor din Asigurări şi Bănci, VAPRO OBV BV Olanda şi SCIENTER Soc. Consortile a R.L. Italia, a implementat proiectul „Dezvoltări instituţionale în formarea profesională continuă în sistemul financiar-bancar – DEFIN”. Emil Dinga, coordonator proiect DEFIN şi director cercetare IBR, ne-a dat mai multe detalii despre acest proiect.

Care au fost obiectivele proiectului?

Acest proiect este co-finanţat prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, pe Axa prioritară 1: „Educaţie şi formare profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere”, Domeniul major de intervenţie 1.4: „Calitate în Formarea Profesională Continuă”. IBR este, din punct de vedere instituţional, un furnizor de formare profesională continuă pe sectorul serviciilor financiar-bancare. În acest context, s-a simţit nevoia implementării unui proiect care are două componente: de cercetare şi o componentă practică, de dezvoltare instituţională a formării profesionale continue. Partea de cercetare a proiectului s-a finalizat cu două studii de cercetare. Primul studiu a vizat identificarea nevoilor de training în sectorul serviciilor financiar-bancare, ţinând seama şi de caracteristicile sistemului financiar-bancar din România, şi anume că ponderea cea mai mare a capitalului bancar este dată de capitalul străin. Am încercat să identificăm ce ocupaţii din domeniul financiar-bancar ar putea fi accesate de către personalul din bănci sau de către băncile comerciale. S-a identificat un număr de asemenea ocupaţii pentru care s-au desfăşurat activităţi de analiză ocupaţională, s-au elaborat standarde ocupaţionale, care s-au introdus în COR. Prin al doilea studiu am vizat realizarea unei cercetări privind metodele interactive de predare în training. Este vorba despre un algoritm care are capacitatea să formuleze o metodă din module, adecvată grupului ţintă, oricare ar fi acesta. Menţinând caracterul interactiv al predării, această metodă este particularizată la parametrii grupului ţintă.

A doua componentă este cea de dezvoltare instituţională a formării profesionale continue în domeniul financiar bancar. Am înfiinţat în cadrul IBR un centru de evaluare a competenţelor pentru cei care doresc să primească certificări în domeniul ocupaţiilor lor pe competenţele dobândite în mod informal. De asemenea, am început dezvoltarea celor 8 centre regionale de formare profesională continuă în domeniul financiar-bancar. Proiectul şi-a propus dezvoltarea şi integrarea lor într-o reţea naţională care să comunice nu numai cu IBR, ci şi între ele.

Când estimaţi că va fi operaţional centrul de evaluare a competenţelor?

Centrul a început să funcţioneze la 1 octombrie. Vom avea şi o întâlnire cu evaluatorii pe care i-am identificat deja şi care vor face parte din corpul nostru de evaluatori. Acest centru de competenţe poate să fluidizeze evoluţii în cariere pentru persoanele care deţin de fapt competenţele necesare, dar nu au o certificare formală.

Cum vă gândiţi să dezvoltaţi acest proiect în viitor?

Pentru a realiza obiectivul de sustenabilitate a proiectului, vom solicita o finanţare ulterioară, care să dezvolte centrul de evaluare a competenţelor în cel puţin două direcţii care în România încă nu sunt implementate. Este vorba despre o evaluare în sistem organizaţie virtuală. Vom înlocui evaluarea clasică pe bază de chestionare, grile sau lucrări elaborate prin observarea şi evaluarea persoanei în postul în care lucrează, simulând printr-un soft specializat decizii, situaţii cu care el se poate întâlni. O a doua direcţie în care o eventuală nouă finanţare ar putea fi utilă este aceea de a dezvolta aşa numitul concept de profesor virtual. Noi folosim e-Learning-ul, dar concluzia la care am ajuns este că prezenţa profesorului sau trainerului în faţa studenţilor este de neînlocuit. Proiectul nostru mai are circa un an de zile până să fie deplin implementat, prin urmare ne gândim cum să putem asigura sustenabilitatea lui.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite