Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

De ce apelează companiile romāneşti la managed services?

27 Octombrie 2011



Managed services este un concept care devine tot mai utilizat şi pe piaţa locală, chiar dacă se ascunde în sau sub forme precum externalizare, outsourcing sau mentenanţă. Dacă iniţial, principalul motiv pentru care companiile apelau la managed services era reducerea costurilor, pe măsură ce piaţa de profil se rafinează, iar tipurile de servicii se extind, clienţii descoperă, în astfel de contracte, numeroase alte beneficii.

Realizarea unui top al motivelor care stau la baza contractării unui pachet de managed services este dificilă, atât pentru că abordarea diferă în funcţie de tipul clientului şi domeniul de activitate, cât şi pentru faptul că pentru beneficiarii înşişi este complicat să facă o astfel de prioritizare. Totuşi, tendinţa care se înregistrează, inclusiv pe piaţa locală, este ca accentul să se mute de la reducerea costurilor către îmbunătăţirea performanţei mediului IT, asigurarea disponibilităţii sau reducerea riscurilor. Prin urmare, un top ad hoc al motivelor pentru care clienţii apelează la managed services ar arăta astfel:


- Îmbunătăţirea performanţelor mediului IT/acces la resurse calificate
- Creşterea disponibilităţii/productivităţii
- Reducerea costurilor/control mai bun asupra costurilor
- Reducerea riscurilor asociate IT-ului/asigurarea complianţei


Îmbunătăţirea performanţelor mediului IT/acces la resurse calificate

În ciuda discuţiilor despre comoditizare, tehnologiile IT devin tot mai complexe. Echipamentele şi soluţiile evoluează constant, conceptele se schimbă periodic, ameninţările de securitate se anunţă tot mai periculoase etc. Îmbunătăţirea performanţelor mediului IT într-un astfel de context nu mai poate fi asigurată decât cu personal foarte calificat şi conectat permanent la ultimele tendinţe din industrie. Personalul IT certificat preferă să lucreze în medii care stimulează evoluţia profesională şi care pot asigura o recompensă financiară pe măsură. Prin urmare, va fi dificil pentru o companie mică să păstreze astfel de resurse sau să şi le poată permite intern.


Creşterea disponibilităţii/productivităţii

În foarte multe companii, între disponibilitatea sistemelor IT şi productivitatea muncii există o relaţie de 1 la 1. Dacă nu funcţionează serviciul de e-mail, conexiunea la net sau desktop-urile sunt virusate, activitatea stagnează sau este încetinită considerabil. Disponibilitatea este asigurată de o echipă IT competentă, însă „omul de la IT“ se poate îmbolnăvi, are deplasări, concediu, schimbă compania etc. şi, prin urmare, continuitatea suportului IT nu poate fi asigurată întotdeauna cu resurse interne. Externalizarea elimină aceste fluctuaţii, furnizorii de servicii având resurse redundante. Mai mult, unui furnizor i se pot impune prin clauze contractuale ferme, eventual cu răspundere financiară, anumiţi timpi de răspuns sau un nivel de disponibilitate considerat satisfăcător.


Reducerea costurilor/control mai bun asupra costurilor

Având în vedere evoluţia economică din ultimii doi ani, cheltuielile alocate IT-ului s-au diminuat constant, achiziţiile de echipamente şi aplicaţii noi au fost amânate, iar echipele de IT s-au micşorat. Pe de altă parte însă, cerinţele în ceea ce priveşte funcţionalitatea sistemelor IT au rămas aceleaşi sau chiar au crescut. Managed Services permite, însă, companiilor să-şi reducă din costurile fixe generate de administrarea mediului IT, fără să facă un compromis la nivel de calitate şi disponibilitate. Un furnizor, pe baza principiului „economy of scale“, îşi va permite să plătească resurse umane de calitate, pentru că le poate asigura un nivel optim de încărcare prin alocarea acestora către un număr mai mare de clienţi. Mai mult, nu vor exista costuri ascunse sau indirecte, iar pe baza unei facturi lunare, IT-ul va deveni o cheltuială transparentă şi uşor de previzionat. Chiar dacă pe termen scurt un astfel de contract pare o durere de cap în plus, pe termen lung îşi va arăta cu adevărat eficienţa.


Reducere riscuri/asigurare complianţă

Tot mai multe companii sunt conştiente de nivelul critic al IT-ului şi de imposibilitatea derulării activităţii în lipsa suportului IT. Mai mult, există domenii unde complianţa cu anumite reglementări legislative este necesară şi este imposibilă de asigurat fără un sistem IT performant. Operaţiunile din categoria back-up sau continuitate operaţională sunt doar aparent simple, însă, în realitate, au nevoie de o abordare cu un ridicat nivel profesional.



Bianca Ioan


„Am început o colaborare cu un furnizor extern (BitSolutions) în anul 2005, când s-a pus pentru prima dată problema externalizării serviciilor IT. S-a dovedit, de-a lungul anilor, o alegere potrivită. Odata cu creşterea volumului de activitate, au crescut şi cerinţele pentru servicii IT, atât din punct de vedere al volumului, cât şi al varietăţii acestora. Pe lângă serviciile contractate iniţial, am adăugat şi altele: până anul acesta am lucrat în paralel şi cu un furnizor din Statele Unite pentru serviciul Microsoft Share Point, însă am trecut şi această activitate în contul partenerului din România. Ne-am dorit un astfel de contract deoarece, pentru o şcoală de afaceri, conexiunea rapidă şi facilă la Internet, rezolvarea oricărei probleme tehnice în sala de curs, managementul sistemului de videoconferinţe, asistenţa în cadrul săptămânilor rezidenţiale cu studenţii Executive MBA (când cursurile au loc în locaţii de training în afara Bucureştiului), toate reprezintă factori-cheie ai activităţii noastre, astfel că un contract bine pus la punct urma să ne protejeze de neplăceri apărute în timpul cursurilor pe care le oferim, fapt care s-a şi întâmplat. Ne-am orientat către externalizare, pentru că în acel moment ne plecase administratorul IT. Ne-am gândit că astfel nu vom mai fi nevoiţi să ne confruntăm cu fluctuaţia de personal. Dat fiind că era doar o persoană angajată, plecarea, îmbolnăvirea sau concediul acesteia însemna privarea noastră de suport tehnic. În săptămânile rezidenţiale, când complexitatea problemelor creştea, era nevoie de personal IT pregătit, care să poată rezolva orice probleme în cel mai scurt timp. Atunci am înţeles că o echipă este mai bună decât o singură persoană şi am înţeles ulterior că alegerea unui furnizor extern a fost o mutare inteligentă.“
Bianca Ioan, Director Marketing, ASEBUSS - Institutul de Administrare a Afacerilor



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite