Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ponderea fetelor la Cibernetică creşte de la an la an

27 Octombrie 2011




Virginia Mărăcine


În acest an, Ministerul Educaţiei, în parteneriat cu Asociaţia Universităţilor Europene, a supus universităţile din România unui amplu proces de evaluare a calităţii activităţii de învăţământ şi cercetare. La finalul acestui proces, Academia de Studii Economice din Bucureşti (ASE) a ocupat un loc binemeritat în prima categorie, cea a Universităţilor de cercetare avansată şi educaţie, Facultatea de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică (CSIE) ocupând locul I în cadrul procesului de clasificare pe domenii de studiu.

Facultatea de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică pregăteşte specialişti capabili să utilizeze şi să dezvolte metode cantitative de analiză şi prelucrare a informaţiilor, inclusiv sisteme şi produse software, pentru generarea cunoştinţelor şi fundamentarea deciziilor, prin procedee proprii ciberneticii, statisticii şi informaticii economice. Din această perspectivă, CSIE este cea mai tehnică facultate a ASE-ului şi, ca urmare, apreciată şi ca cea mai dificilă dintre cele 11 facultăţi ale universităţii noastre. Aparent, aceste elemente sunt de natură să schimbe structura pe sexe a studenţilor noştri faţă de celelalte facultăţi, orientând-o net în favoarea studenţilor de sex masculin. Este oare aşa?


Dacă analizăm datele şi evoluţia acestora în timp, constatăm că ponderea fetelor în total studenţi a crescut în fiecare an. Dacă în anul 2009, la ciclul de Licenţă, din totalul studenţilor înmatriculaţi 50,4% erau fete, în acest an ponderea a crescut la 54,5%, 274 din cei 503 studenţi admişi în acest an fiind fete. Situaţia este similară la programele de Masterat, unde o pondere de 42,8% dintre studenţii admişi în urmă cu un an erau fete, în acest an această pondere crescând la 45,8%.


În opinia mea, cel mai important aspect care demonstrează faptul că în facultatea de Cibernetică orice student, indiferent de sex, este încurajat, poate şi reuşeşte să urmeze o carieră în IT&C vine din zona performanţei la învăţătură şi în activitatea de cercetare. În cadrul fiecărei festivităţi de deschidere a anului universitar, Facultatea CSIE premiază studenţii care au obţinut cele mai bune rezultate la învăţătură în anul universitar anterior, precum şi şefii de promoţie ai ciclului de Licenţă. Dacă analizez cifrele din ultimii 4 ani, din totalul de 113 studenţi premiaţi, 88,5% sunt fete, doar doi băieţi reuşind în această perioadă să câştige premiul I, unul singur împărţind în 2010 titlul de şef de promoţie al Specializării Informatică Economică la egalitate de medie cu o absolventă a aceleiaşi specializări. Toate aceste date spun multe despre potenţialul deosebit al fetelor de a fi cel puţin la fel de performante ca şi băieţii în orice domeniu de studiu sau activitate, despre ambiţia lor materializată în reuşite remarcabile şi despre seriozitatea cu care ele privesc investiţia de efort pe care trebuie să o pună la baza viitoarei lor cariere. În acelaşi timp, aceste informaţii ne spun nouă – conducerea Facultăţii CSIE – că avem o strategie corectă în privinţa scopului şi a rezultatelor procesului educativ pe care îl coordonăm. Această strategie îi tratează pe studenţii noştri în mod egal, indiferent de gen. Personal, sunt convinsă că studentele din Facultatea CSIE nu au nevoie de discriminare pozitivă pentru a se remarca, pentru a (se) promova şi pentru a fi performante; ele trebuie doar să nu fie discriminate negativ în funcţie de sex. În acest sens, conducerea Facultăţii, întregul corp profesoral şi personal didactic auxiliar trebuie să prevină orice acţiune sau atitudine care ar putea duce la apariţia „plafonului de sticlă” cu care nu puţine dintre femeile din România şi din lume se confruntă astăzi în majoritatea domeniilor de activitate.


Privind în urmă la momentul în care am ales să studiez şi mai apoi să predau în Facultatea CSIE, le pot spune actualelor studente şi absolventelor noastre că sunt doar două lucruri pe care le pot face pentru a putea reuşi în carieră, indiferent de domeniul ales. Să îşi descopere mai întâi adevărata „chemare”, iar apoi să o urmeze cu încredere, cu convingere, cu bună credinţă şi, mai ales, cu dragoste; până la urmă este vorba de propria lor viaţă trăită şi prin muncă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite