Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Virtual Desktop, un pariu neconfirmat încă?

27 Octombrie 2011




• costuri scăzute la achiziţia echipamentelor (deşi sunt mai ieftine, terminalele de tip „thin client“ au o durată mai mare de viaţă, de 2-3 ori, decât a PC-urilor clasice);
• reducerea efortului de mentenanţă şi scăderea costurilor de suport, prin posibilitatea realizării unui management centralizat al sistemelor de operare. Totodată, pentru orice nou utilizator instalarea unui nou post de lucru şi configurarea acestuia se poate realiza mult mai rapid (utilizându-se o serie de profiluri de utilizator preconfigurate);
• posibilitatea monitorizării şi eficientizării activităţii angajaţilor prin crearea de profiluri dedicate pe tipul de activitate şi limitarea accesului la aplicaţiile care nu sunt necesare activităţii cotidiene;
• asigurarea unui nivel superior de securitate a datelor, prin faptul că update-urile de securitate pot fi realizate centralizat şi în mod automat, iar în cazul utilizatorilor mobili nu există date la „purtător“, datele fiind stocate într-un centru de date;
• posibilitatea dezvoltării facile a unor medii-platforme de lucru colaborativ;
• un grad superior de flexibilitate şi elasticitate, care permite integrarea rapidă şi managementul centralizat al device-urilor mobile (tablete, smartphone-uri, notebook-uri etc.);
• asigurarea unui nivel superior de disponibilitate a datelor şi a continuităţii afacerii.


Sunt argumente reale, direct cuantificabile financiar, şi care sunt demonstrate în practică de numeroasele companii care au dezvoltat o infrastructură de tip Virtual Desktop.


Balanţa costurilor

După cum se poate observa, beneficiile sunt numeroase şi consistente. Dar, cum orice lucru bun are un preţ, există şi o parte mai puţin popularizată: cea a provocărilor pe care adoptarea, implementarea şi dezvoltarea unei infrastructuri de tip Virtual Desktop le implică.


Iar principala provocare o reprezintă costurile. Studiile demonstrează că o companie cheltuie, în primul an de implementare, pentru a crea o infrastructură virtual desktop complet funcţională o sumă aproape egală cu cea a clasicului upgrade al sistemului de operare şi al PC-ului. Costurile nu sunt puţine: cele ale terminalelor „thin client“, ale serverelor suplimentare necesare, ale soluţiilor de stocare în reţea – SAN –, ale noilor licenţe etc. (Specialiştii susţin, de altfel, că soluţiile de tip Virtual Desktop oferă un ROI semnificativ mai mic şi mai lent decât cel obţinut prin virtualizarea serverelor.)


Costul, mai ales în actualul context economic, reprezintă un contra-argument solid, însă nu trebuie pierdut din vedere un aspect esenţial: costul de suport este, conform statisticilor, între 3 şi 5 ori mai mare decât preţul desktop-ului clasic, raportat la durata de viaţă a respectivului PC. Rezultă, deci, concluzia evidentă că, pentru a realiza economii consistente, care să poată compensa o bună parte din investiţia iniţială, proiectele de tipul Virtual Desktop fac sens doar atunci când este vorba de parcuri mari de calculatoare.


O concluzie pertinentă, dar care trebuie nuanţată – nu se poate aplica acelaşi „tipar“ pentru absolut toţi end-user-ii din cadrul unei companii, nevoile şi activităţile zilnice ale acestora fiind diferite. De aceea, specialiştii insistă asupra necesităţii creării de profiluri adecvate principalelor categorii de utilizatori. Însă, înainte de a face acest pas, companiile trebuie să realizeze o analiză atentă a nevoilor reale care justifică adoptarea şi implementarea unei infrastructuri de tip virtual desktop.


Deşi eficienţa maximă a unui astfel de proiect este atinsă atunci când acoperă un volum mare de posturi de lucru, specialiştii insistă asupra faptului că trebuie acceptată din start ideea gestionării unei infrastructuri hibride, care să cuprindă atât desktop-uri virtuale, cât şi PC-uri clasice şi, mai nou, device-uri mobile. Altfel, dacă se încearcă aducerea la un numitor comun a tuturor end-user-ilor există riscul real de scădere drastică a eficienţei acestora. De cealaltă parte, deşi crearea de profiluri de utilizatori este soluţia optimă, diversificarea şi înmulţirea fără limită a acestora în încercarea de a răspunde fiecărei necesităţi specifice riscă să anuleze exact avantajul scăderii costului de suport.


Concluzia este evidentă: ca orice proiect IT, şi adoptarea unei infrastructuri de tip virtual desktop impune cântărirea cu atenţie a costurilor şi beneficiilor care se doresc a fi obţinute. Şi, mai ales, analizarea mijloacelor concrete prin care pot fi obţinute acestea.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite