Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ce īnseamnă o economie de un minut şi jumătate per comandă la 2.000 de comenzi pe zi?

27 Octombrie 2011



Activităţile de natură logistică ocupă o pondere mare în totalul costurilor suportate de o companie de distribuţie, iar eforturile de eficientizare a acestora sunt canalizate, în primul rând, către rentabilizarea lor. Economisirea timpului, o resursă importantă în contextul actual, atrage, implicit, şi reducerea semnificativă a costurilor. În cifre, asta poate reprezenta un beneficiu substanţial, de exemplu:


Un depozit de dimensiuni medii (3.000 – 5.000 mp), care este operaţional 24/7, poate avea pe schimb 20-30 de operatori. La un număr zilnic mediu de 2.000 de comenzi, o economie de 1,5 minute la pregătirea unei singure comenzi asigură un beneficiu de 1.000 min/om/schimb = 16,66 ore/om/schimb = 2 operatori/schimb. Asta înseamnă la 20 oameni/schimb, o economie de 10% a costurilor de pregătire a comenzilor. Pe lângă acest lucru, se reduce costul de management aferent administrării personalului şi creşte calitatea livrărilor, prin eliminarea erorilor umane.
Pentru a obţine rezultatele dorite nu este suficientă gestionarea mai bună a timpului, ci este necesară alegerea acelor soluţii care corespund obiectivelor companiei şi duc la eficientizarea întregii activităţi logistice.


Alternative în optimizarea costurilor logistice

O primă opţiune poate fi reprezentată de outsourcing-ul acestor operaţiuni, în cazul în care există un operator logistic capabil să ofere servicii de calitate cel puţin similară cu cea deja existentă, la un preţ competitiv. În lipsa unui astfel de operator, se poate opta pentru dezvoltarea parcului logistic în vederea oferirii de servicii specializate către exterior.


Cea de-a treia variantă este optimizarea utilizării parcului logistic existent printr-o serie de ajustări. În principal, este vorba de reorganizarea depozitelor (marfă şi personal), administrarea eficientă a parcului auto, fluidizarea procesului de aprovizionare şi redistribuţie marfă între depozite, crearea unor proceduri eficiente de lucru în vederea organizării preluării comenzilor de la clienţi şi a urmăririi stadiului livrărilor acestora. Practic, pentru a eficientiza costurile logistice, este necesară o operaţiune complexă de ajustare la nivelul întregii companii.


Procesul de optimizare presupune existenţa unui sistem informatic capabil să automatizeze fluxurile de lucru şi să monitorizeze costurile operaţionale. În domeniul automatizării depozitelor, cazul ideal este acela al „depozitelor digitale”, complet automatizate. Pentru realizarea acestui tip de depozit, este necesară o investiţie iniţială substanţială în soft şi echipamente. În cazul în care compania nu este pregătită pentru un astfel de cost, există calea de mijloc a implementării unui sistem WMS. În ceea ce priveşte urmărirea costurilor, un modul avansat de controlling, integrat cu modulele financiar contabile şi operaţionale reprezintă instrumente de lucru şi analiză necesare.


Având în vedere faptul că, în general, gradul de rotaţie a forţei de muncă aferente operării unui depozit este ridicat, un sistem eficient de gestionare a depozitului poate reduce major timpul de integrare a personalului nou angajat şi creează o reducere a impactului
rotaţiei de personal asupra proceselor logistice. Nu mai este necesară cunoaşterea în detaliu a produselor pentru a putea pregăti o comandă, deoarece sistemul va indica sursa produselor şi va verifica pe baza codurilor de bare corectitudinea colectării. Deci un nou angajat poate deveni operaţional chiar din prima oră de lucru.


O reducere de costuri logistice poate proveni şi dintr-un proces de aprovizionare acurat. O supraîncărcare cu marfă generează costuri suplimentare de depozitare şi manipulare, iar o lipsă de stoc generează livrarea de comenzi incomplete, deci o diminuare a eficienţei livrărilor.


În ceea ce priveşte managementul parcului auto, observăm două componente: administrarea costurilor de operare a flotei şi eficientizarea utilizării acesteia. Prima parte presupune analiza şi previziunea costurilor şi activităţilor desfăşurate, iar a doua componentă implică integrarea cu alte module ca surse de date: comenzi de clienţi, caracteristici articole, şoferi, rute de livrare, divizii etc. Integrarea implică în mod evident, un proces desfăşurat de către mai multe departamente, cu reguli şi responsabilităţi clare. O bună implementare a unei astfel de integrări ţine atat de calitatea sistemului informatic, cât şi de maturitatea organizaţiei.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite