Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Rechini, pesti mari si pesti mici

21 Noiembrie 2005



Gabriel Vasile, redactor-sefChiar daca suna putin a National Geographic–wild life, sintagma acopera foarte bine si lumea afacerilor unde cei mici traiesc sub „amenintarile” celor mari. Pentru a sustine ratele de crestere care ne impresioneaza la prezentari, companiile in general, iar cele din IT nu fac exceptie, trebuie sa genereze mai mult business. Poate fi vorba de produse sau servicii suplimentare in portofoliu, de crestere a preturilor etc, optiunile sunt multiple, dar teoretic orice cresterea are un plafon: segmentul de piata caruia i te adresezi. Dupa ce am depasit etapa generica a celor patru clienti de anul acesta, care fata de cei doi de anul trecut aduceau o crestere de 100%, probabil multi manageri se intreaba unde isi vor gasi resursele de crestere.
Varujan Pambuccian, persoana cu un vadit simt al umorului, spunea intr-un oarecare context ca avem atatea ERP-uri cate intreprinderi. Dincolo de evidenta exagerare, situatia este oarecum reala, dar si benefica as spune. Exagerarea ar fi ca nu toate intreprinderile au ERP-uri, iar realitatea ca avem prea multi ofertanti locali pentru o piata relativ mica. Beneficiul amintit este existenta unor aplicatii de gestiune (poate pretentios numite ERP) si pentru companiile care nu si-ar fi permis niciodata SAP, SCALA sau MFGPro, sau nici macar rudele locale mai cunoscute ale acestora ca Socrate, Wiz sau Hermes.
Cum piata care impune limitele teoretice ale cresterii da unele semne de saturare companiile se repozitioneaza. Astfel, SAP, un adevarat Porsche al industriei mondiale de IT, ofera o solutie numita SAP Baseline dedicata firmelor din categoria SMB (mici si medii), iar Scala/Epicor anunta o strategie similara. Un element comun in strategiile ambelor companii este cresterea numarului de parteri. Mai mult sunt asteptate firme locale, (pozitia geografica poate fi importanta) care sa renunte la produsul propriu pentru a intra intr-un astfel de program de parteneriat.
Situatia concreta este ca aceste firmele mari coboara stacheta si cauta clienti printre prospectii targetati in mod obisnuit de BitSoftware, Wizrom sau Transart. Este de asteptat ca si aceste companii sa coboare la nise de piata inferioare din punct de vedere al dimensiunii companiei. Astfel, efectul de domino va strica armonia aparenta a unei piete cu resurse pentru toti si inevitabil unii vor pierde. Riscurile apar pentru toti, fie rechini, pesti mari sau pesti mici.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Daniel
Industria romaneasca de soft sa dezvolte oare numai ERP ? Intr-adevar daca ne referim numai la acest segment si ne gandim ca se vinde numai ERP in RO (desi ma indoiesc ca altceva in afara de fabrici si lanturi magazine nu mai exista de automatizat), produsele diferite se vor 'canibaliza'. In goana alergarii dupa nise, trebuie totusi spus ca nisele astea incep sa cam dispara, concurenta este tot mai acerba pe un client din ce in ce mai putin dispus sa re-investeasca in solutii informatice (mai) greoaie si cu pretentii de resurse (si mai) performante (fata de situatia anterioara). Concurenta insa e numai fals vazuta ca fiind doar pe piara RO; practic, fenomenul de globalizare a fost simtit intai pe piata IT. Nu cred ca putem vorbi de o situatie particulara in RO. Suntem parte a domeniului global, mai ales in ce priveste oferta de sw pentru companii romanesti. Concurenta este globala, mondiala, si asta de mult ..
15 Decembrie 2005, 04:31:33
Ion STANCA
Felicitari pentru acest articol ! Din pacate prea putine dintre firmele de soft romanesti sunt constiente de schimbarile ce le va aduce aderarea.
18 Iunie 2006, 12:10:05
webmaster
Pai evident globalizarea si concurenta care o implica acest fenomen este subiectul in discutie. SAP, S&T, Oracle etc sunt exponentii acestui curent. Ba mai mult, au aparut firme de software din Polonia si Cehia. Ca sa nu mai vorbesc de chinezo-taiwanezii din telecom.
19 Iunie 2006, 11:49:16