Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cum afectează cultura organizaţională implementarea metodologiei de Project Management?

29 Noiembrie 2011



Un manager de proiect nu poate fi singurul responsabil de succesul sau eşecul unor proiecte sau al implementării unei metodologii de project management. Fiecare proiect este influenţat de un număr mare de factori, printre care: managerul de proiect, echipa de proiect, acţionarii, obiectivele şi scopul proiectului. De fapt, implementarea unei metodologii de project management este puternic influenţată de cultura organizaţională.


De exemplu, angajaţii pot decide să nu urmeze procesele standard ale unui proiect şi să eşueze în a livra proiectul la timp, fără teama de a fi penalizaţi. Instruirea managerilor de proiect în cadrul organizaţiei este un exemplu de influenţă culturală. Altele sunt: orientarea pe procese, autoritatea (modul în care angajaţii respectă procesele), rolurile şi responsabilităţile angajaţilor, structura companiei. Este important, de asemenea, ca project managerul să ia în considerare cultura a diferite organizaţii şi chiar sub-culturile departamentelor implicate în proiect.


Deşi influenţează pozitiv performanţa unei organizaţii, implementarea unei noi metodologii de project management poate întâmpina obstacole serioase: adaptarea lentă la tehnicile de project management, sistemele politice şi sociale, barierele culturale şi lipsa unui sprijin financiar. Un alt obstacol important pentru implementarea unor sisteme de management de proiect de succes este dat de lipsa sprijinului managementului senior, din cauza temerilor că va pierde controlul asupra proiectelor. Majoritatea obstacolelor enunţate îşi au originea în cultura organizaţională.


Managementul de proiect şi cultura organizaţională

Managementul de proiect se referă, în principal, la managementul oamenilor mai degrabă decât al proceselor. Cultura organizaţională este definită ca un mediu de interacţiune între oameni diferiţi – reguli, standarde, leadership, structuri, proceduri, care „ghidează şi constrâng comportamentul”.
Organizaţiile iau notă de elementul cultural cu seriozitate, atunci când încearcă să implementeze strategii sau programe noi, care intră în conflict cu standardele şi valorile lor de bază.


Există şase elemente care asigură terenul pentru influenţarea paradigmei culturale:


1. Poveştile – evenimente şi oameni din trecut despre care se discută în interiorul şi exteriorul companiei. Pe cine şi ce alege compania să imortalizeze spune extrem de mult despre ce apreciază şi percepe ca şi comportament excepţional.


2. Ritualuri şi rutine – comportamentul şi acţiunile zilnice ale oamenilor care transmit, inspiră un comportament acceptabil. Acest lucru determină ce se aşteaptă să se întâmple în anumite situaţii şi ce este apreciat de către management.


3. Simboluri – reprezentarea vizuală a companiei, inclusiv logo-uri, cât de luxoase sunt birourile şi conduita vestimentară formală sau informală.


4. Structura organizaţională – include atât structura definită prin grafice, cât şi codul nescris de putere şi influenţă care indică ce contribuţii sunt cele mai apreciate.


5. Sisteme de control – modurile în care organizaţia este controlată. Include sistemele financiare, de calitate şi de recompense (inclusiv modul în care sunt măsurate, evaluate şi distribuite în interiorul organizaţiei).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite