Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

De ce cloud...

30 Noiembrie 2011



Distribuim împreună cu ediţia Noiembrie a MarketWatch un supliment pe Cloud Computing realizat împreună cu Microsoft. Subiectul nu este unul străin de paginile revistei, însă ne-a dat ocazia unei interacţiuni directe cu numeroşi beneficiari din domenii de activitate şi cu funcţii dintre cele mai diverse. O primă remarcă în acest context ar fi aceea că piaţa ştie suficient de multe despre Cloud, chiar dacă nu este familiarizată cu acronimele celebre din IT, iar a doua ar fi aceea că se caută cu precădere rezolvări pentru probleme reale decât beneficii viitoare.


Cloud Computing sau, într-un înţeles mai general IT-ul ca serviciu a crescut considerabil ca notorietate în ultimii ani şi tinde să devină un element de normalitate în economia actuală, chiar dacă proiectele sunt puţine şi încă mai vorbim de early adopters. Conceptul de IT ca serviciu a pătruns în cele mai diverse domenii de activitate, arătând o flexibilitate pe care puţine alte curente din ITC le-au obţinut. Explicaţia constă în faptul că, pe de o parte, modelul financiar de plată prin abonament este atractiv pentru orice tip de companie, iar pe de alta că numeroase tehnologii se pretează la o livrare ca serviciu. Cloud Computing înseamnă atât un SRL cu 5 angajaţi care accesează un serviciu online pentru email şi lucru colaborativ, dar şi un SA din Top 100 care dezvoltă un mediu IT bazat pe virtualizare şi alocare automată de resurse. Evident, între cele două exemple există o diferenţă uriasă de calibru, însă, în esenţă, modelul se păstrează acelaşi: resurse IT virtuale, existente într-un depozit comun, sunt alocate automat şi dinamic în funcţie de consum. Dincolo însă de consideraţii teoretice, este mult mai relevant ce spun clienţii despre aceste experienţe.


SaaS pentru un broker de asigurări

EuroArc, companie specializată în brokeraj de servicii de asigurare, a implementat în prima parte a anului soluţia OMNi e-Business 2.0 dezvoltată de Softelligence, în vederea creării de noi canale de vânzare, promovare a serviciilor şi comunicare între companie şi clienţii finali. Accesarea soluţiei se face în regim SaaS, deoarece OMNi e-Business este găzduită pe platforma Microsoft Windows Azure. La momentul luării deciziei, managementul EuroArc a avut şi alternativa on premises, însă a preferat modelul Cloud, alegerea fiind una asumată şi bazată pe argumente atât de business (fără investiţie iniţială, plată lunară etc.), cât şi tehnologice (platforma Windows Azure, disponibilitate maximă etc.).


„Suntem la începutul decadei Cloud şi mi-a placut să fiu un deschizător de drumuri, chiar dacă pionieratul înseamnă şi nisipuri mişcătoare. Pentru mine, este clar că aceasta este direcţia şi că este bine să fiu printre primii. Chiar dacă nu sunt un om tehnic, există elemente a căror importanţă o pot înţelege, elemente legate de securitate şi disponibilitate. Mai mult, m-am documentat pe acest subiect pentru a cunoaşte în egală măsură atât riscurile cât şi beneficiile“, afirmă Mihai Iorgoveanu, Director General EuroArc.


Din punct de vedere financiar, EuroArc şi-ar fi permis o implementare on premises, însă întreaga economie trece printr-o perioadă în care costurile trebuie ţinute sub control, iar asigurările sunt supuse destul de mult efectelor crizei, prin urmare un aranjament financiar cu plata prin abonament şi lipsa unei investiţii iniţiale au fost considerate foarte atractive. Mai mult, plata upfront a unei astfel de soluţii ar fi dus la o amortizare într-un termen foarte lung, pentru că structura de cost din spatele unei soluţii tradiţionale este foarte complexă: licenţe, servere, sistem de operare, securitate etc. De asemenea, implementarea ar fi întârziat utilizarea propriu-zisă.


„O componentă importantă a fost partea de securitate, iar aici numele Microsoft a contat cel mai mult. Ne-am pus unele întrebări legate de confidenţialitatea şi disponibilitatea datelor, însă cred că sunt doar bariere psihologice în faţa unui proiect nou, dar care dispar la prima analiză mai atentă. Până acum lucrurile au mers fără reproş, deci alegerea a fost potrivită. Pentru noi externalizarea serviciilor la care nu ne pricepem este esenţială, prin urmare Cloud-ul este un principiu pe care îl înţelegem, iar trecerea a fost naturală. Suntem o echipă de 10 oameni, nu oferim un mediu de dezvoltare pentru un angajat în IT şi nici nu ne dorim aceasta. Preferăm să delegăm astfel de activităţi unor entităţi competente”, a declarat Mihai Iorgoveanu.


Scalabilitatea şi mobilitatea au fost alte puncte care au cântărit în luarea deciziei. EuroArc este o companie mică în spaţiul economic general, însă în brokeraj sunt o companie medie şi dinamică, cu o perspectivă de creştere reală. Astfel flexibilitatea în adăugarea de utilizatori în funcţie de nevoie a fost importantă pentru EuroArc. Complementar, specificul activităţii presupune şi deplasare pe teren, la sediul clienţilor, asistenţi în brokeraj care sunt în alte locaţii etc., precum şi clienţi care se loghează pentru a verifica un cont, o scadenţă, o simulare de polită şi preţ etc. Din acest punct de vedere, soluţia în Cloud oferă o mobilitate maximă, iar pentru EuroArc urmează o etapă suplimentară care prevede accesul de pe terminale mobile precum tablete, smartphone etc.


Productivitate online pentru o afacere de familie

„Băcănia Veche“ este o afacere mică, gândită pe structura unui business de familie. Magazinul, cu suprafaţa de 40 metri pătraţi, este deservit de o echipă de 5-6 persoane, comercializează 1.500 de sortimente de produse şi are circa 80 de furnizori. Fiind vorba de un start-up demarat rapid, cu posibilităţi limitate de investiţie în zona IT şi un personal cu competenţe tehnice reduse, „Băcănia veche“ s-a confruntat din start cu probleme de management al task-urilor şi documentelor şi de comunicare cu furnizorii. Soluţia potrivită a fost una tip Cloud Computing, iar „Băcănia Veche“ a adoptat Microsoft Exchange Online şi Microsoft SharePoint Online, furnizate de Microsoft sub formă de servicii, în cadrul Business Productivity Online Suite, familie de produse denumită acum Office 365. „Practic, eu nu aveam posibilitatea să investesc într-o soluţie care să fie a mea, pentru că mi-ar fi trebuit un om de IT, servere, reţele... prin urmare serviciile Microsoft mi s-au părut foarte potrivite, iar pentru un business mic este foarte important să aibă costuri 100% controlabile“, consideră Marius Tudosiei, proprietar „Băcănia Veche“.


Private Cloud pentru Electrica Serv

Înfiinţată în martie 2005, ca filială cu personalitate juridică a Electrica S.A., Electrica Serv are ca principal obiect de activitate realizarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii pentru instalaţiile de distribuţie şi transport a energiei electrice, executând şi alte activităţi de prestări servicii şi de lucrări de investiţii în sectorul energetic. Electrica Serv este reprezentată în teritoriu de 8 sucursale de întreţinere şi servicii energetice (entităţi regionale fără personalitate juridică). Compania deţine peste 1.600 staţii de lucru şi circa 60 de servere distribuite atât în sediul central cât şi în sucursale. Pentru a acoperirea volumului de solicitări de noi servicii şi aplicaţii venite din partea managementului organizaţiei, ElectricaServ a iniţiat un proiect de Private Cloud Computing, bazat pe tehnologia Microsoft, capabil să asigure resurse virtualizate, o administrare facilă a acestora, precum şi un nivel ridicat de securitate şi disponibilitate. Implementarea tehnologiilor Microsoft Hyper-V Server, Microsoft System Center Virtual Machine Manager şi Microsoft System Center Operation Manager a permis obţinerea rapidă a unor beneficii concrete, dar mai ales a dus la crearea unei platforme solide, scalabile şi flexibile, care asigură Electrica Serv libertatea dezvoltării altor proiecte. „Proiectul de Private Cloud Computing iniţiat de Electrica Serv pe tehnologie Microsoft a creat premisele dezvoltării unei infrastructuri IT mult mai performante, fără blocajele lipsei resurselor financiare şi susţinute pe termen lung. În plus, ne oferă o extraordinară libertate în dezvoltarea ulterioară“, afirmă Răzvan Pop, IT Manager Electrica Serv.


În loc de concluzie

Trei companii diferite din toate punctele de vedere (domeniu de activitate, dimensiune, structură organizatorică, mentalitate etc.) au însă un numitor comun: Cloud Computing. Noul concept a schimbat fundamental modul de consum al resurselor IT şi a creat acestor companii premisele desfăşurării eficiente a activităţii, fără ca IT-ul să devină un factor de risc, ci dimpotrivă un catalizator.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite