Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Sistem informatic integrat la Uniunea Notarilor Publici

24 Noiembrie 2005



Dumitru Viorel Manescu, presedintele Uniunii Nationale a Notarilor Publici din RomaniaOrice notar care isi exercita profesia in Romania trebuie sa fie membru al unei camere teritoriale, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania reprezentand cele cincisprezece camere teritoriale. Pentru o colaborare cat mai buna cu Uniunea a fiecarui notar in parte, s-a dovedit necesar un sistem informatic care sa functioneze ca platforma de integrare a datelor notariale. Sistemul trebuie sa asigure nivelele de securitate si integritate a informatiilor vehiculate in interior, dar si sa permita corelarea cu sistemele informatice specifice organizatiilor externe similare.


Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania are un statut de organizatie profesionala a persoanelor juridice, iar nici un notar nu isi poate exercita profesia in Romania decat sub auspiciile UNNPR. Datorita acestor circumstante si a faptului ca intervin anumite cerinte pentru integrarea in Comunitatea Europeana, Uniunea a hotarat ca este necesara implementarea unui sistem informatic pentru integrarea informatiilor si proceselor destinate activitatilor notariale. „Am primit o adresa de la UE prin care ni se cere sa dam datele de identificare ale fisierului de testamente. Ungurii il au, cehii au, Belgia si Franta au unul comun, toate tarile din UE au asa ceva, iar asta este tendinta pentru integrare“, ne-a declarat Dumitru Viorel Manescu, presedintele Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.


Prioritate pentru registrul electronic de testamente si procuri
Implementarea unei infrastructuri de certificare electronica notariala pentru registrul electronic de testamente si procuri este primul obiectiv urmarit in cadrul proiectului. Fiecare notar isi tine un fel de evidenta, problema este ca trebuie incarcate toate informatiile de pana acum intr-o baza centralizata. Sistemul Informatic al UNNPR va implica o platforma de integrare a continutului structurat al documentelor notariale la nivel national. Inregistrarile vor fi salvate intr-o baza de date centralizata, astfel incat, printr-o singura interogare, sa fie afisate toate inregistrarile relevante, indiferent de format, locatie fizica sau aplicatie sursa.


In ceea ce priveste cadastrul si publicitatea imobiliara pentru integrarea serviciilor de acces in sistemul electronic al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI) se va realiza un registru electronic destinat impozitelor notariale. Fiind un sistem complex, „durata estimata de implementare este intre 1 si 2 ani, termenele de executie ale diverselor module fiind inca in discutie“, sustine Ionel Mihaescu, sef serviciu informatizare la UNNPR.


Semnatura electronica furnizata de Uniunea Notarilor
Semnatura electronica nu va putea substitui munca notarului, notarul nu va putea sa ia consimtamantul prin semnatura electronica, ci consimtamantul se acorda in fata notarului. Simplificarea muncii notariale poate functiona prin doua modalitati. O varianta este atunci cand numarul de carte funciara este verificat la cadastru, valorificand informatia pe baza semnaturii electronice. O alta posibilitate de utilizare a semnaturii electronice este obtinerea acordului ambelor parti de la distanta prin intermediul a doi notari publici, fiecare din parti fiind prezenta in fata notarului, dar numai unul dintre notari va notifica acel act si isi va primi onorariul. Aceste proceduri trebuie reglementate prin norme interne, asa cum este sistemul din Franta. „Intrucat semnatura electronica trebuie sa fie calificata pentru ca implica raspundere, si noi vom cauta sa devenim autoritate pentru furnizarea de semnatura electronica“, ne-a mentionat Dumitru Viorel Manescu.


Semnatura electronica nu se poate aplica la toate procedurile, datorita relatvitatii discernamantului. Verificarea dosarelor de succesiune, instrainarile imobiliare unde se lucreaza cu cartea funciara nu pot fi facute pe baza semnaturii electronice.


„O succesiune deschisa in orice sector trebuie sa se poata verifica usor printr-un simplu fax la camera teritoriala care sa detina o baza suficient de mare si, mai ales, completa, pentru a verifica daca succesiunea nu a fost deschisa la biroul x, iar daca nu a fost sa o poata deschide notarul care a solicitat informatia“, ne-a exemplificat presedintele UNNPR modul de lucru bazat pe semnatura electronica.


Stadiul proiectului
UNNPR a realizat caietul de sarcini pentru alegerea furnizorului de software pentru realizarea solutiei potrivite, in septembrie urmand selectia ofertei. In urma selectiei de oferte organizate de catre UNNPR firma Romsys a fost selectata la finalul lunii octombrie pentru crearea unui sistem informatizat integrat pentru activitatea notariala.


In prezent, a fost constituita o comisie speciala care participa la elaborarea proiectului protocolului de colaborare. „Dupa definitivare, speram pana la sfarsitul anului, protocolul urmeaza a fi supus aprobarii Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici”, a explicat seful serviciului informatizare al UNNPR traiectoria pe care o va avea proiectul pentru a intra in etapa de implementare. In maxim doi ani, toate modulele proiectului vor fi functionale dupa cum s-a estimat, cu diferite etape de implementare pe module.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite