Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

PMSolutions, consultanţa ca meserie. Performanţă prin project management

21 Decembrie 2011



Cătălin Tiseac, Director Executiv (stânga) şi Cătălin Hristea, Director General


În ultimii ani, PMSolutions a fost o prezenţă constantă în paginile Market Watch, prin intermediul rubricii Opinia Consultantului. În acest număr, stăm de vorbă cu câţiva dintre consultanţii PMSolutions pentru a descoperi modul în care se vede piaţa locală de consultanţă din perspectiva uneia dintre cele mai active firme din domeniu.


Cum vedeţi piaţa de consultanţă IT la sfârşitul anului 2011?

Piaţa românească de consultanţă IT este una extrem de fragmentată. Firmele mari internaţionale care sunt prezente în România sunt active în special prin activităţi de audit şi externalizare de procese şi mai puţin prin servicii de analiză de procese, design de sisteme şi implementare a proiectelor. Privită din această perspectivă, piaţa de consultanţă este una relativ săracă în oferte de servicii cu valoare adăugată ridicată. Cele mai multe firme de consultanţă locale au în jur de 5-10 angajaţi permanenţi, excepţiile fiind rare şi, în general, susţinute de oportunităţi punctuale şi nesustenabile în timp. Criza economică şi dorinţa clienţilor de diminuare a costurilor a dus şi la iniţiative noi în domeniul consultanţei, în general prin plecarea unor consultanţi cu experienţă din diferite companii care s-au confruntat cu probleme în această perioadă, consultanţi care au început să îşi ofere direct serviciile clienţilor foştilor angajatori, prin angajamente de freelancing. Freelancerii şi-au îndeplinit astfel aspiraţiile de independenţă, iar clienţii au reuşit să îşi micşoreze costurile, păstrând însă echipele cu care aveau o experienţă bună de colaborare.


Piaţa de consultanţă IT a fost afectată de criza economică în acelaşi mod în care a fost afectată piaţa de IT la modul general. Numărul de proiecte a scăzut mult şi, deci, şi necesarul de servicii a scăzut proporţional. Gura de oxigen cred că a venit din zona proiectelor publice, unde şi fondurile
europene au ajutat la menţinerea unui nivel al investiţiilor care să susţină industria IT locală. De această oportunitate au profitat însă mai mult firmele de consultanţă care aveau o tradiţie în lucrul cu sectorul public, cele cu portofoliu de clienţi predominant privat înregistrând scăderi masive ale activităţii.



Lidia Ene, Expert Senior Fonduri Europene


Cum s-a adaptat PMSolutions noilor realităţi ale economiei ultimilor doi ani?

Pentru PMSolutions, criza economică a reprezentat un moment de relansare, pentru că am fructificat eforturile depuse în ultimii 7 ani pentru a ne face cunoscuţi şi pentru a promova serviciile de consultanţă IT şi performanţă prin management de proiect. În ultimii doi ani, cheia succesului pentru noi au constituit-o proiectele cu finanţare europeană, care au oferit beneficiarilor posibilitatea finanţării serviciilor de scriere şi de management a proiectelor. Sectorul public a constituit o permanentă zonă de interes pentru noi şi am investit mult în ultimii ani pentru a ne face cunoscuţi şi pentru a construi un portofoliu relevant de servicii pentru acest sector, iar oportunitatea finanţării nerambursabile a serviciilor de consultanţă IT ne-a găsit foarte bine plasaţi pentru a beneficia de avantajele competitive şi de imagine pe care le aveam. Pentru PMSolutions, managementul de proiect a fost un pol de competenţă şi un diferenţiator în toţi aceşti ani, iar acest lucru ne-a diferenţiat de restul firmelor de consultanţă apărute peste noapte şi care ofereau servicii de management al proiectelor de investiţii cu fonduri europene.



Diana Popescu, Expert Fonduri Europene


Puteţi puncta câteva din realizările acestei perioade?

În ultimii doi ani, am asigurat servicii de consultanţă pentru 14 proiecte cu finanţare europeană, servicii care au inclus proiectare, licitare şi contractare, supervizare tehnică a livrabilelor produse de furnizori, managementul procesului de implementare şi managementul contractelor de finanţare şi al relaţiei cu Autorităţile de management şi Organismele intermediare. O parte dintre aceste proiecte s-au finalizat deja cu succes, altele se vor finaliza în prima parte a anului 2012, iar altele se vor derula până în anul 2013.


Urmărind o strategie complexă de informatizare pe care am creionat-o în urmă cu câţiva ani pentru Primăria Alba Iulia, am elaborat în anul 2009 un prim proiect, care a primit finanţare nerambursabilă prin Axa 3 a POS CCE şi a cărui implementare s-a finalizat cu succes la sfârşitul anului 2010. Un al doilea proiect realizat de PMSolutions în cadrul aceleiaşi strategii pentru Primăria Alba Iulia a fost selectat spre finanţare în anul 2011, cu cel mai mare punctaj din cadrul apelului de proiecte de e-Guvernare şi, în acest moment, asigurăm serviciile de management pentru implementarea sa.
Acest proiect va aduce pentru prima dată conceptele de management al relaţiei cu clienţii (CRM) la nivelul administraţiei locale şi suntem convinşi că va ajuta la schimbarea radicală atât a modului în care cetăţenii percep administraţia, cât şi a modului în care administraţia măsoară performanţa serviciilor pe care le oferă.


Un alt proiect de referinţă este cel derulat împreună cu Oficiul Naţional al Registrului Comerţului de la începutul anului 2010. Este proiectul cu cel mai mare buget din cadrul apelului 1 de proiecte e-Guvernare din cadrul Axei 3 a POS CCE şi cel mai complex atât din punct de vedere al dificultăţii tehnice, cât şi a celei de implementare şi de gestiune a contractului de finanţare. Proiectul se află în ultimele 2 luni de implementare şi, printr-un efort remarcabil al echipei reunite (integratorul sistemului, client şi consultant), va aduce o schimbare majoră atât în modul în care Registrul Comerţului îşi desfăşoară activităţile de back-office, cât şi în modalitatea de interacţiune electronică cu beneficiarii serviciilor sale, prin intermediul serviciilor electronice care vor fi disponibile într-un portal web sofisticat.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite