Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

PMSolutions, consultanţa ca meserie. Performanţă prin project management

21 Decembrie 2011




Un proiect interesant pentru care am realizat proiectarea şi pentru care realizăm managementul implementării este Sistemul naţional de Raportare a Incidentelor pentru Poliţia Română, proiect finanţat prin PODCA şi care, începând cu trimestrul al II-lea al anului 2012, va schimba radical modul în care se înregistrează şi se analizează informaţiile privind toate incidentele tratate de către Poliţia Română.


Cum s-au reflectat toate aceste proiecte în performanţa companiei?

Din punct de vedere financiar, anul 2010 a însemnat o creştere cu peste 50% a cifrei de afaceri comparativ cu anul 2009, iar pentru anul 2011 avem deja confirmarea unei creşteri de 25% faţă de anul 2010. Aceste rezultate ne-au permis mărirea echipei de consultanţi prin cooptarea unor specialişti cu experienţă unică în managementul fondurilor şi al programelor post-aderare în domeniul IT. Pentru a ne putea deservi mai bine clienţii şi pentru a acomoda o echipă lărgită, ne-am mutat la sfârşitul anului 2010 într-un sediu nou, care simţim că se potriveşte mai bine atât cu imaginea pe care o promovăm, cât şi cu aspiraţiile noastre.



Simona Popovici, Expert Senior Fonduri Europene


Ce credeţi că lipseşte pieţei de consultanţă IT din România?

Cred că principala problemă este chiar dimensiunea acestei pieţe. Piaţa românească de consultanţă IT este una foarte mică, iar această problemă a fost accentuată de criza economică din ultimii doi ani, care a redus şi mai mult numărul de proiecte IT şi, implicit, necesarul de consultanţă. O altă problemă este lipsa de cultură a pieţei IT în ceea ce priveşte necesitatea şi utilitatea consultanţei. Aşa cum românul a fost învăţat atâta timp să se descurce cu ce are, să îşi repare singur Dacia, să se priceapă la fotbal şi la politică, în acelaşi fel îşi percepe şi auto-suficienţa în ceea ce priveşte proiectarea sistemelor informatice şi implementarea lor. Din acest punct de vedere, ne aflăm încă, din păcate, într-o piaţă IT primitivă, în care achiziţiile sunt încă majoritar centrate pe hardware şi licenţe, iar acestea se cumpără de cele mai multe ori ca un scop în sine, fără o proiectare a unei arhitecturi şi fără o dimensionare care să ţină cont, în primul rând, de faptul că hardware-ul este doar un suport pentru aplicaţii. De asemenea, serviciile de implementare sunt, deseori, mult subdimensionate.


Dimensiunea redusă a pieţei de consultanţă IT afectează negativ competitivitatea şi calitatea serviciilor de consultanţă, deoarece multe firme de consultanţă sunt nevoite, pentru a putea supravieţui, să realizeze compromisuri etice prin parteneriate cu furnizorii, care sunt, însă, interesaţi numai în promovarea propriilor produse. Acest comportament duce, însă, la decredibilizarea generală a consultanţilor şi la perpetuarea unei percepţii negative cu privire la consultanţi şi la utilitatea reală a serviciilor lor.


Dintr-o altă perspectivă, piaţa proiectelor IT suferă, din păcate, de aceeaşi boală de care suferă întreaga economie românească – mediocritatea ofertei (cu excepţii care nu reuşesc, însă, să modifice percepţia generală) şi resemnarea beneficiarilor. Aşa cum ne-am resemnat cu gândul că la noi o autostradă va fi întotdeauna mai scumpă şi mai proastă decât la alţii, cu aceeaşi resemnare ne-am obişnuit să tratăm şi proiectele IT. Clienţii nu ştiu ce să ceară şi ce criterii de calitate să impună, iar furnizorii nu sunt capabili să le respecte, chiar şi în prezenţa unor bugete mai mult decât generoase. Din acest motiv asistăm la un paradox: multe proiecte gândite sau implementate prost, inutilizabile sau cu o investiţie care nu se justifică prin prisma beneficiului final obţinut, dar care, în acelaşi timp, se regăsesc ca referinţe de succes în portofoliul furnizorilor – ceea ce perpetuează problema. Am lucrat personal cu astfel de clienţi, în proiecte majore, sprijinindu-i în relaţia cu furnizori locali de top, asistând iniţial la nemulţumirea lor legată de calitatea serviciilor pe care le primeau şi, ulterior, la instalarea resemnării venite din experienţe similare cu alţi furnizori. Există, desigur, şi o culpă a clientului: multe proiecte sunt demarate oportunist, fără a exista o nevoie reală, iar lipsa de interes a clientului se reflectă direct în calitatea rezultatului final.



Ioana Hristea, Coordonator Program Training


Cum se diferenţiază PMSolutions în acest context?

Încă de la început, ne-am stabilit un cod etic de conduită şi l-am promovat ca diferenţiator major faţă de firmele concurente. Nu ne implicăm în proiecte la care sesizăm că rolul nostru ar fi doar unul de faţadă, util pentru a justifica şi legitimiza decizii care au fost deja luate. Din perspectiva serviciilor pe care le furnizăm în contextul proiectelor finanţate din fonduri europene, acestea sunt semnificativ mai generoase decât cele oferite de firmele care au ca obiect de activitate exclusiv accesarea fondurilor europene. Astfel, pe lângă componenta de gestiune a contractului de finanţare, PMSolutions asigură cu propriii săi consultanţi întreaga gamă de servicii cu specific IT: analiza necesităţilor şi proiectarea sistemelor informatice, scrierea cererii de finanţare (inclusiv componenta tehnică), sprijin pentru evaluarea ofertelor tehnice şi selecţia furnizorului, revizuirea tuturor livrabilelor tehnice ale proiectului şi sprijin pentru procesul de testare şi acceptanţă. Întrucât managementul proiectelor IT este una dintre competenţele noastre de bază, nu trebuie să apelăm la furnizori de tehnologie şi astfel ne putem păstra independenţa, iar clienţii noştri beneficiază de sfaturi care sunt integral în beneficiul lor.


PMSolutions este şi un apreciat furnizor de servicii de formare în domeniul managementului de proiect. Există noutăţi în această direcţie?

Training-ul în management de proiect a constituit întotdeauna pentru PMSolutions o activitate pornită din dorinţa de a transforma piaţa românească de management de proiect într-o adevărată societate a profesioniştilor. Deşi nu ne-am promovat niciodată agresiv ca o firmă de training, aceste servicii nefiind core business-ul nostru şi, ca atare, nefiind partizanii abordării de tip „cursuri pe bandă rulantă”, am fost mereu plăcut surprinşi să constatăm că tocmai sinceritatea şi seriozitatea cu care abordăm acest subiect ne-au oferit câştig de cauză şi, astfel, am avut şansa să colaborăm şi pe acest segment de servicii cu mari companii, atât străine, cât şi româneşti. Abordarea noastră în această direcţie se bazează pe realizarea unor contracte pe termen lung cu companii pentru care construim programe de instruire personalizate şi mai puţin pe cursuri de tip „open”, iar motivul principal este acela că trainerii PMSolutions nu sunt doar teoreticieni, ci sunt cei mai titraţi consultanţi ai firmei, fiind implicaţi permanent în proiecte al căror program nu permite o flexibilitate prea mare. Pentru cei care apreciază, însă, cursurile noastre, oferim bianual şi două sesiuni open.


Principalul atú al cursurilor PMSolutions este astfel reprezentat de experienţa trainerilor, care sunt, în primul rând, manageri de proiect cu experienţă, implicaţi constant în coordonarea proiectelor. Din acest motiv, cursurile susţinute de ei sunt o transpunere continuă a realităţii în sfaturi practice şi exerciţii cu valoare didactică deosebită.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite