Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Dialog despre evoluţia pieţei locale DM

21 Decembrie 2011



Evoluţia pieţei locale de Document Management reprezintă, încă, o necunoscută, companiile de analiză prezente în România neacordând atenţie acestei nişe tehnologice. Cu toate acestea, oferta existentă la momentul actual este destul de variată, pe piaţa românească activând atât jucători internaţionali, de talie mare, cât şi companii locale, care au reuşit să-şi alcătuiască un portofoliu consistent de clienţi. Pentru a schiţa, totuşi, o perspectivă asupra modului cum a evoluat cererea, am invitat la dialog două companii diferite ca ordin de mărime, dar activând pe aceeaşi zonă de nişă.

Market Watch: Raportat la anii precedenţi, cum a evoluat cererea de soluţii de Document Management în 2011, pe piaţa locală?

Dan Stroescu, Sales Manager Strategic Account Operations Xerox România şi Republica Moldova: Comparativ cu anii precedenţi, în anul 2011, piaţa soluţiilor de Document Management a avut o creştere susţinută, datorată focalizării companiilor asupra beneficiilor reale ale achiziţionării unei astfel de soluţii, şi anume - costuri mai mici pentru stocarea electronică, nevoia de securitate, protecţie şi back-up pentru documentele importante, răspuns în timp real la căutarea şi regăsirea documentelor în format electronic. După anul 2008, companiile au început să fie foarte interesate şi deschise către soluţii de Document Management, trecând de la organizarea documentelor după una sau două categorii, la achiziţionarea sistemelor complexe de Document Management, utilizând fluxuri de documente, colaborare şi integrare cu alte sisteme de business. A fost un proces firesc, care a însemnat optimizarea costurilor şi proceselor de lucru, pentru o mai bună gestionare a business-ului.


Alin Niţă, General Manager Five Plus Solutions: În perioada 2009-2010 am simţit o stagnare a investiţiilor în acest tip de soluţii. Marea parte a companiilor s-a concentrat pe zonele de atragere rapidă de venituri, mutând focusul pe reducerea cheltuielilor interne şi minimum de investiţii alocat pe noi metode de vânzare şi promovare a produselor/serviciilor. La instituţiile publice s-a mers mai mult pe ideea de conservare a ceea ce au şi pe un fond al reducerii bugetului pentru investiţii, combinat cu instabilitatea personalului. Un fapt pozitiv este că această perioadă a dat de gândit că măsurile de reducere a cheltuielilor şi o mai bună productivitate pe anumite segmente trebuie corelate cu adoptarea unor instrumente pentru îmbunătăţirea activităţii interne, automatizarea proceselor, o colaborare mai strânsă în cadrul echipelor. În spatele acestor idei stau şi soluţiile de DM.
Vrem sau nu, volumul de informaţii este uriaş şi creşte de la un an la altul, trebuie să „procesăm“ mult mai multă cantitate faţă de anii trecuţi, valorificarea cunoştinţelor acumulate de companie trebuie făcută cât mai bine. Cine a privit în ansamblu şi pe termen mediu-lung a căutat soluţii, moduri de abordare din perspectiva DM. Acest fapt l-am simţit în 2011, când cererile pentru soluţia noastră, DocPlus, au fost din ce în ce mai mari, iniţiativa companiilor de a apela mai mult la fondurile europene s-a văzut, cu toate problemele pe care le întâmpină; necesitatea companiilor de a se diferenţia de competiţie prin identificarea de soluţii a împins managementul să se orienteze şi către DM.


Cum a evoluat cererea de soluţii DM în sectorul public?

Alin Niţă: Sectorul public ar fi, în primul rând, un mare consumator de soluţii DM. Ministerele şi administraţia publică au, prin excelenţă, un contact direct cu publicul. O astfel de relaţie trebuie să fie transparentă, amiabilă şi nebirocratică, iar sistemele DM oferă această şansă, dar, evident, costă. Nu se ia, însă, în calcul faptul că aparatul birocratic din astfel de structuri costă mult mai mult prin rezultate slabe. Sunt încă multe instituţii publice care nu au adoptat un proiect de standardizare a proceselor de comunicare, de înregistrare, rezolvare şi urmărire a cererilor şi petiţiilor. Este un sector care lucrează cu cantităţi uriaşe de documente, atât în relaţia cu cetăţeanul, cât şi intern, prin comunicarea interdepartamentală – fie că aşa scrie în procedură şi nimeni nu a avut iniţiativa să o îmbunătăţească, fie că s-a perpetuat un anumit stil de lucru sau este mai comod aşa. Dincolo de aspectele legislative, se pot identifica lejer activităţi în care documentele se duplică, nu sunt structurate, se gestionează pe staţiile locale fără a fi „partajate“ cu echipa, se consumă timp important căutând anumite documente, plimbând hârtiile intern, se fac copii peste copii pentru a fi acoperiţi de hârtii, fără a lua în seamă posibilităţile de raportare reală, transparentă pe verticală şi orizontală spre binele cetăţeanului şi, de ce nu, a economiei naţionale. Concluzionând, cererea de DM este aleatorie, de multe ori la latitudinea managerilor instituţiilor publice cu mai mult simţ gospodăresc şi care şi-au dat seama (sau au fost corect consiliaţi) că e în folosul lor şi a comunităţii să implementeze astfel de soluţii. Sectorul privat este poate mai conştient de necesitatea adoptării acestor soluţii de DM, simţindu-se în conturi decizia luată, însă în sectorul public se regăseşte un real potenţial al soluţiilor de DM. În 2011, ca şi în 2012 cum se prognozează, sunt extrem de puţine fonduri direcţionate în aceste instituţii pentru zona de informatizare.


Dan Stroescu: În general, companiile care folosesc în mod intensiv şi regulat documente de orice tip (arhive, dosare, facturi, formulare, contracte etc.) şi-au îndreptat atenţia către astfel de soluţii. Dacă la început, clienţii din sectorul public foloseau exclusiv soluţii proprii de gestiune a documentelor în formă fizică, în prezent există o cerere importantă din partea acestora pentru digitizarea şi includerea lor în sisteme de Document Management integrate. Piaţa din sectorul public are potenţial pentru astfel de soluţii, existând un real interes în acest sens, nominalizând aici în special instituţiile publice cu arhive de documente fizice mai vechi de trei ani.


Dezvoltarea tehnologiilor Web şi diversificarea dispozitivelor mobile au generat un interes în creştere pentru zona de Web Content Management?

Dan Stroescu: Cloud Computing-ul şi viteza exponenţială cu care creşte şi este accelerată penetrarea tehnologiilor Web şi Mobile generează, fără îndoială, un puternic interes pentru astfel de soluţii. Portabilitatea este cuvântul de ordine, iar companiile îşi îndreaptă foarte mult atenţia asupra acestor tehnologii. La momentul actual, Web Content Management-ul este considerată a fi tehnologia cu cel mai mare potenţial de extindere, având în vedere expansiunea Internetului şi dorinţa de mobilitate a companiilor şi angajaţilor acestora.


Alin Niţă: Este o tendinţă pe care nu avem cum să o neglijăm. Dezvoltatorii de soluţii de DM se preocupă de integrarea cu astfel de tehnologii. Piaţa o cere. Nu ştim la alţii cum este, dar Five Plus a demarat un proiect în acest sens. Investim continuu în soluţia DocPlus pentru a se adapta necesităţilor curente pe care le au companiile, dar şi pentru a veni în întâmpinarea acestora.


Care consideraţi că sunt principalele provocări cu care se confruntă vendorii de soluţii DM la momentul actual în piaţă?

Alin Niţă: Dezvoltarea tehnologică atinge şi soluţiile DM tradiţionale. Nu poţi să nu ţii seama de acest lucru când vinzi soluţii de îmbunătăţire a comunicării. Integrarea naturală între platforme hardware şi software pune în faţa soluţiilor de DM o provocare continuă. Trebuie să oferi soluţii din ce în ce mai flexibile, versatile, în care să poţi încorpora noile tehnologii fără eforturi prea mari. De aceea ar trebui să ţinem seama de elemente precum acoperirea tot mai mare a Internetului, care oferă şansa „desprinderii“ de instalări de clienţi, pe posturi fixe de lucru, oferind mobilitate şi scăderea costurilor cu licenţierea, implementarea şi mentenanţa. Pe de altă parte, creşterea performanţelor echipamentelor oferă oportunitatea transformării informaţiilor şi documentelor în documente electronice structurate, care apoi pot fi mai uşor gestionate de aplicaţiile de DM şi, în final, arhivate. Nu în ultimul rând, diversificarea echipamentelor mobile de comunicare şi creşterea capacităţii lor de comunicare permit o mobilitate crescută managerilor sau celor care trebuie să ia decizii pe teren. Integrarea acestor echipamente în soluţiile de DM îmbunătăţeşte confortul managerial în lucrul cu documentele/informaţiile şi va permite efectuarea actului decizional în orice punct geografic.


Dan Stroescu: Dacă ar fi să ierarhizăm, cea mai mare provocare este dată de conştientizarea companiilor asupra nevoii de implementare şi susţinere a unei astfel de soluţii. Contează foarte mult şi viziunea managementului asupra beneficiilor reale aduse de o soluţie de Document Management şi, nu în ultimul rând, alegerea tehnologiilor potrivite pentru fiecare soluţie în parte.


Cum consideraţi că va evolua cererea în 2012 pe piaţa locală?

Dan Stroescu: Estimarea companiilor care conduc studii independente în acest sens este că, la nivel global, tendinţa va fi una de creştere în 2012. Având în vedere că România este o piaţă emergentă, acceptarea şi implementarea soluţiilor de Document Management pe termen mediu va deveni un trend în industriile dependente de documente în 2012.


Alin Niţă: Aşa cum în mediul de afaceri cuvântul de ordine este „prudenţă“ şi evaluările pentru anul 2012 trebuie să fie prudente. Într-un mediu economic impredictibil, nevoile de informatizare ale companiilor se vor exprima cu mai multă reţinere. În acest context, va trebui să depunem eforturi şi mai susţinute pentru educarea pieţei, pentru convingerea managerilor că soluţiile de DM pot reduce semnificativ stresul economic printr-o mai bună organizare, comunicare şi delegare de competenţe. Disponibilizările de personal vor perturba procesele din organizaţie şi, în atare condiţii, implementarea aplicaţiilor de DM poate fi o soluţie pe timp de criză.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite