Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IT-ul, factor de motivare non-financiară în administraţia publică

22 Decembrie 2011



Managerii din sectorul public asociază cel mai frecvent motivarea angajaţilor cu recompensele băneşti şi materiale. De prea puţine ori se conştientizează faptul că administraţia publică este în competiţie cu sectorul privat în identificarea şi menţinerea unui personal calificat, astfel că şi importanţa acordată motivării funcţionarilor publici este destul de neînsemnată, reducându-se, de cele mai multe ori, la abordarea salarizării şi a drepturilor materiale în general.

Legislaţia în domeniu abordează, în primul rând, drepturile funcţionarilor publici, ca bază a motivării: dreptul la opinie, dreptul de a fi informat cu privire la deciziile care se iau în aplicarea Statutului funcţionarului public, dreptul de asociere sindicală, dreptul la grevă, dreptul la salariu etc.


Dacă în materie de salarizare lucrurile nu au evoluat, din cauza restricţiilor bugetare impuse de criza economică, în ceea ce priveşte alte forme de motivare lucrurile stau şi mai prost. Ce îi împiedică pe funcţionarii publici să devină angajaţi motivaţi?


Răspunsurile cele mai frecvente sunt:


- Sarcini repetitive
- Instrucţiuni neclare
- Incoerenţă decizională
- Viziune, misiune şi valori organizaţionale neclare
- Reguli inutile
- Şedinţe neproductive
- Inechitatea
- Lipsa de comunicare
- Răspunsurile descurajatoare
- Toleranţa slabei performanţe
- Supra-controlul
- Nerecunoaşterea realizărilor.


Ce îi motivează pe angajaţi? Banii nu reprezintă soluţia magică a motivării. Printre răspunsurile cel mai des întâlnite în rândul funcţionarilor publici se regăsesc: sarcini competitive, care să le ofere un sentiment de împlinire, responsabilitate, dezvoltare, satisfacţie şi o perspectivă promiţătoare de promovare; eforturile pe care le depun să fie recunoscute şi apreciate atât de conducere, cât şi de cetăţeni; să beneficieze de încrederea şi întregul sprijin al şefilor; pot să ducă singuri o sarcină la bun sfârşit; să lucreze într-un mediu plăcut şi armonios.



Dotările IT – factor de motivare non-financiară

Conform unei cercetări efectuate acum câţiva ani în cadrul Direcţiei pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Vaslui (DADR Vaslui), care a avut ca scop identificarea principalilor factori motivatori în muncă, a sistemelor de motivaţie a personalului, precum şi impactul pe care astfel de sisteme îl au asupra comportamentului organizaţional, a reieşit că următorul criteriu – dotarea locului de muncă cu mijloace IT – a obţinut cel mai ridicat grad de satisfacţie în rândul angajaţilor DADR. Pe locurile următoare s-au situat: accesibilitatea şi disponibilitatea managerilor de a asculta punctele de vedere; sediul companiei (căi de transport, clădirea, curăţenia); calitatea colaborării cu celelalte departamente; sistemul de training periodic.


Cu toate acestea, managerii din cadrul DADR Vaslui asociază cel mai frecvent motivarea cu recompensele băneşti şi materiale.


În urma cercetării s-a constatat că o formă ideală de motivare a personalului este prin implicarea lui în stabilirea obiectivelor unităţii în care lucrează.


În motivarea personalului, pe lângă factorii motivatori băneşti, există şi anumite tipuri de instrumente non-financiare ce au acelaşi efect. Oamenii tind să fie mai motivaţi dacă sunt interesaţi de munca respectivă, dacă se simt respectaţi, dacă agreează oamenii cu care lucrează, dacă au un anumit statut şi au posibilitatea unor promovări viitoare prin training, lucruri pe care o firmă le poate oferi destul de uşor.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite