Cercetarea românească în 2011 și perspective pentru 2012. Interviu Dragoș Ciuparu, președintele ANCS
Ianuarie, februarie?
În luna ianuarie o să lansăm mai întâi ino-voucher-ele, cele care crează cultura antreprenorială, zicem noi.
Cu alte cuvinte, despre ce e vorba?
Sunt niște instrumente financiare. Noi le spunem ino-vouchere sau vouchere de inovare. Acestea vor fi niște sume de bani în valoare de 5.000 sau 10.000 de euro care se vor duce la firme și care vor permite decontarea unor servicii de cercetare.
Încercați să exemplificați...
O firmă vine la ANCS și solicită un voucher. Identifică entitatea care poate rezolva anumite probleme de cercetare din propria firmă și în loc să-i dea bani respectivului institut, universitate, provider de servicii de cercetare, îi dă acest voucher. Dacă serviciul costă mai mult decât valoarea voucher-ului, firma adaugă restul. Traseul se închide când institutul respectiv vine la ANCS și primește în schimbul voucher-ului suma de bani.
Care este scopul pentru care a fost creat ino-voucher-ul?
Acest instrument este menit să refacă legătura între industrie și cercetare. Precizez că această legătură deja există în unele locuri. De exemplu, CEPROCIM, fostul institut de cercetare din rețeaua națională care lucrează pentru industria cimentului; 90% din veniturile lor vin direct de la industrie. Mai sunt și alte institute care pun pe piață produse și servicii, cum este COMOTI care vinde niște compresoare de gaze.
Noi credem că, odată pus pe piață, acest instrument financiar vine și oferă firmei o variantă de a căuta cercetare. Pe de altă parte, în zona de cercetare aplicativă, finanțăm proiecte la care cercetătorii s-au dus și au identificat aplicanții. Prin urmare, dacă identifică pe cineva care aplică rezultatul lor de cercetare și este dispus să cofinanțeze cu un minim activitatea respectivă - de exemplu, minim însemnând un 7,5% pentru IMM și 15% pentru întreprindere mare. Prin urmare, pe de o parte, îi împingem pe cei din firme să vină către cercetare, și pe de altă parte, îi împingem pe cercetători să se ducă către piață.
Despre ce fel de model vorbim, de fapt?
Cred că este vorba de un model rațional. Sunt două forțe de sens contrar și care îi împing pe cei implicaţi unii spre alții.
Despre elemente de politica cercetării se poate vorbi mult. Totuși, societatea percepe cercetarea științifică prin prisma rezultatelor cercetării aplicative, aceasta se vede....
Este cea care se vede NUMAIDECÂT! Adică este vizibilă pentru cetățeanul de pe stradă. De fapt, efectele cercetării în sine, ca activitate, sunt mult mai profunde în societate. Cercetarea are cel mai mare efect de multiplicare din toate activitățile dintr-o societate. Pot să citez aici acel raport al Băncii Mondiale de care vorbeam mai înainte, care spunea că o investiție în cercetare ar duce la creșterea PIB-ului în România cu 13,5%. Sunt experții Băncii Mondiale care spun asta, eu doar reamintesc.
Înțeleg că este o măsură a potențialului cercetării care poate și trebuie valorificat, altfel continuăm să pierdem procente însemnate din produsul intern brut. Apropo de bani, cum considerați bugetul cercetării pe 2012?
Avem o creștere ușoară in 2012 față de alocarea inițială pentru 2011. Mă aștept să fie în regulă.
Tags: Cercetare, bilant, ANCS, previziuni, Dragos Ciuparu
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)