Anton Anton, presedinte ANCS: "Cercetarea romaneasca este un roi de albine in cautarea unui stup"
Exista o corelatie importanta intre economie si cercetare. Degeaba functioneaza un singur domeniu. Economia ar trebui sa atraga rezultatele cercetarii. Din constatarile mele inca exista lipsa de comunicare intre aceste 2 entitati. Mediul de afaceri ar avea nevoie de cercetare, dar nu stie cui sa se adreseze. Cercetarea doreste sa discute cu mediul de afaceri, dar daca s-ar putea pe Internet, nu direct. Nu se evita intalnirea directa peste tot. In constructii intotdeauna intalnirea a avut loc, iar cercetarea a generat un impact imediat.
Nu sunt agentii economici suficient incurajati pentru a investi in cercetare?
Facilitati exista destule. De exemplu o firma care participa la un consortiu de cercetare beneficiaza de rezultatele cercetarii. Trebuie doar sa cofinanteze o mica parte. Mediul de afaceri nu are insa suficienta forta pentru a smulge banii cercetarii. Daca ma duc la o asociatie profesionala si ii propun sa investeasca 1 miliard (pentru a-si dezvolta in avantajul ei o tehnologie) intr-un program de cercetare de 4 miliarde, primesc adesea raspunsul: «Nu am miliardul respectiv…» Din acel moment orice dialog este inchis.
De agentul economic se mai ocupa 2 structuri: IMM-urile si Ministerul Economiei si Comertului care ar trebui sa incurajeze si ei activitatea de cercetare inovativa. Economia romaneasca este intr-un real progres, dar nu progreseaza asa cum as dori eu d.p.d.v. al inovarii, al realizarii unor noi tehnologii, al absorbtiei inovatiilor care aduc o plus-valoare. Sper ca la runda a 2-a a Cercetarii de Excelenta sa am mai multi participanti din mediile de afaceri. Exista deja multi parteneri industriali care conduc consortii in programele Cercetarii de Excelenta. Mitul ca cercetarea se face doar in Academie, numai in universitati sau doar in mari institute de cercetare nu mai exista.
Exista manageri slabi, un marketing defectuos in institutele de cercetare?
Sunt convins de acest lucru. Managementul cercetarii este catastrofal, dezastruos, la limita supravietuirii. Cercetatorul nu este un bun vanzator. Altcineva trebuie sa-i vanda produsul. Incercam sa cream entitati de promovare, de transfer tehnologic, sa deschidem toate caile de comunicare. O alta problema este cea a proprietatii intelectuale pe care nu stim s-o abordam. Nu ne descurcam in brevetare, nu stim sa beneficiem de ce am transferat ca tehnologie.
Cum vi se pare dinamica cercetarii in IT?
D.p.d.v. al productiei de software nu stam rau, dar, d.p.d.v. al proiectelor de cercetare in IT, stam foarte rau. Anul trecut, intr-un call de telemedicina, desi ne pricepem si la medicina si la IT, din 35 de proiecte depuse doar unul singur a fost acceptat. Am fost socat, asteptarile mele fiind foarte mari. Nu am stiut sa formulam corespunzator proiectul, nu stim sa scriem proiecte. IT-ul nu produce suficient la capacitatea pe care o avem. Ma asteptam sa am mult mai multe produse romanesti pe piata, dar nu sunt decat cateva. Folosesc cu placere Bitdefender, dar am si contraexemple. Atata timp cat o firma romaneasca vine sa-mi vanda soft educational cu istoria dacilor si romanilor, iar acestia se misca precum niste roboti nereusiti, i-am spus clar ca nu cumpar asa ceva pana cand personajele nu se vor misca la fel ca in Stapanul Inelelor. Copilul care vine la scoala s-a jucat acasa Warcraft… Daca ii arat o animatie nereusita si cu o rezolutie mica nu voi reusi sa-l atrag…
Altfel, exista din ce in ce mai multe locuri, chiar si la sate, unde copiii stiu sa se descurce cu calculatorul. Lista familiilor finantate cu 200 de euro a demonstrat dorinta familiilor sarace, cu sub 1,5 milioane lei pe cap de membru, de a cumpara pentru copilul sau un computer si capacitatea acestor oameni simpli de a intelege ca viitorul este al IT-ului.
Inainte de 1989 comparati cercetarea cu un castel feudal. In ce tip de corp arhitectonic s-a transformat?
Tags: ANCS, strategie cercetare
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)