Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ACTA, īntre isterie şi nepăsare

20 Februarie 2012



În ultimele săptămâni, subiectul ACTA a înfierbântat mediul online românesc, fără însă a scoate autorităţile din obişnuita nepăsare. În lipsa unor informaţii sau a analizei atente a textului, abordarea – bazată, în principal, pe zvonuri – a generat comentarii isterice despre „dispariţia Internetului“, „instaurarea cenzurii“ sau „confiscarea smartphone-urilor“. Criza a fost generată de lipsa de transparenţă în negocierea semnării ACTA şi de incapacitatea autorităţilor de a comunica pe acest subiect, care s-a invăluit astfel într-o secretomanie păguboasă. Reacţia oficială s-a limitat la o întâlnire informală a ex-ministrului Vreme cu 2-3 bloggeri, la o declaraţie pasională a lui Varujan Pambuccian despre „Internet, ca spaţiu al libertăţii totale“ şi la intenţia Ministerului Economiei de a iniţia o serie de consultări publice pe tema ACTA, ca etape necesare înaintea ratificării de către Parlament.
Imaginea generală este că nimeni din partea autorităţilor nu prea ştie despre ce este vorba şi că tratatul a fost semnat în virtutea inerţiei sau sub presiunea lobby-ului industriei creatoare de conţinut.

Undeva în background, ACTA pare a fi o luptă a giganţilor. Pe de o parte, avem marile companii producătoare de conţinut (muzică, filme, jocuri, aplicaţii etc.) afectate de piraterie, iar pe de alta sunt marile nume din industria online (Google, Facebook, YouTube etc.), care nu generează conţinut (sau nu comercializarea conţinutului este modelul de business), ci vând publicitate având ca suport conţinutul generat de terţi. Abordarea este ideală pentru consumatori, însă păguboasă pentru industria creatoare de conţinut, prin obiceiurile de consum gratuit pe care le creează.

În ciuda vremii geroase, SocialMedia a scos în stradă câteva sute de protestatari anti-ACTA, însă impactul acestui tratat va fi mult mai mare asupra celor care fac sau vor să facă un business în online. Şi aici ar fi de aşteptat un lobby mai puternic!

Subiectul ACTA este unul foarte complex şi puţini sunt cei pregătiţi să îl digere. Câteva aspecte sunt însă evidente şi ar trebui să stea la baza oricărei dezbateri. ACTA este un tratat general, cu un text foarte vag care lasă spaţiu generos pentru înterpretări şi are nevoie de un mod concret de implementare în cadrul fiecărei ţări semnatare. Prin urmare, legislaţia naţională şi normele de aplicare vor fi decisive şi aici cred că presiunea societăţii trebuie aplicată asupra echipei din Parlament care lucrează la această legislaţie. Prin ACTA, industria creatoare de conţinut ne trimite mesajul că dreptul de proprietate intelectuală se vrea mai important decât alte drepturi fundamentale, însă calea de la dorinţă la realizare este lungă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite