Vulpea pierde viteza
Sampanie pentru Firefox! Acestea erau titlurile care anuntau in octombrie download-ul cu numarul 100 de milioane al browser-ului Firefox. Si totusi, viitorul challenger-ului este incert. Sampanie chiar a fost pentru cei de la Fundatia Mozilla, insa, dupa ce euforia s-a risipit, studiile de audienta ale „navigatorului minune” au facut ca viitorul sa nu fie prea roz.
De la lansarea de acum un an a versiunii 1.0, media de download-uri zilnice a fost de aproximativ 250.000, iar potrivit studiului realizat de OneStat, Firefox detinea in noiembrie 2005 o cota de 11,51 din piata. Considerabil, dar in scadere cu 2,82% fata de luna aprilie.
Vesti mai triste vin de la NetApplications, care sustine ca produsul Mozilla nu a trecut pragul de 10%, atingand doar 7% si ca scaderea fortei de penetrare a Firefox poate fi decelata inca din iulie-august. Cauza - „lamurirea” operata de Netscape 8, navigatorul foloseste doua motoare - Firefox si IE -, iar site-urile identificau automat noul Netscape ca Firefox. O data reglata aceasta problema de autentificare, scaderea a devenit vizibila. La aceasta au contribuit insa si vulnerabilitatile raportate in ultima perioada - raportul publicat de Symantec in septembrie indica faptul ca Firefox a prezentat un numar dublu de falii de securitate fata de IE in primul trimestru 2005.
Desi cifrele celor doua studii difera (diferenta data si de aria geografica pe care este realizata statistica, browser-ul de la Mozilla fiind mai raspandit in Europa), concluzia analistilor este identica - este greu de evaluat „greutatea reala” a Firefox in peisajul mondial al navigatoarelor.
Asteptam 1.5 pe bune
Scaderea „interesului” suscitat de copilul-minune al noii generatii de browsere nu ii ingrijoreaza, aparent, pe cei care se ocupa de destinele sale. Blake Ross, cel care a creat, alaturi de Ben Goodger si David Hyatt, navigatorul open-source (in urma succesului, Ross a renuntat la studiile la Universitatea Stanford pentru a-si crea propriul start-up dedicat promovarii Firefox), sustine ca nu este vorba de o „cadere libera”, ci de o „stabilizare a download-urilor dupa nebunia primelor saptamani”. Care vor cunoaste insa un trend ascendent o data cu lansarea noii versiuni 1.5, prevazuta pentru decembrie si amanata de mai multe ori (versiunile Beta prezentand vulnerabilitati). Firefox 1.5 Release candidate (alias Deer Park), care este disponibil de la inceputul lui noiembrie, nu prezinta un numar mare de noi functionalitati, insa pune accentul pe stabilitatea softului si sistemul automat de actualizare (ceea ce reduce considerabil timpul de aplicare a patch-urilor si reprezinta un avantaj fata de IE) si pe o mai buna compatibilitate cu alte aplicatii si sisteme de operare.
IBM arata interes
La toate aceste atuuri se adauga „politica de colaborari” materializata deja prin add-on-urile Google sau recunoasterea oficiala acordata de IBM (Big Blue pare decis sa se implice in arena open-source, iar Firefox este candidatul ideal), precum si lansarea in marketingul viral (Mozilla a comandat 3 clipuri publicitare francezilor de la Pozz, care au fost descarcate de 1,5 milioane de ori in 14 zile).
Pozitia de challenger a lui Firefox ramane inca inatacabila, dar Internet Explorer domina piata browser-elor cu 83,45%, potrivit OneStat (care a utilizat date acumulate de la doua milioane de internauti din 100 de tari). Iar cu o viteza redusa, browser-ul fundatiei Mozilla trebuie sa se astepte la un razboi de uzura.
Cronologie
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)