Domeniu >> Categorie >> Tip Continut

“IBM 5 in 5” - tehnologii IBM pentru viitor

14 Martie 2012

IBM România a organizat un eveniment special in cadrul căruia au fost evidentiate cele mai noi tehnologii dezvoltate de IBM, precum si cele mai recente inovatii ce vor aduce mari schimbari modului in care oamenii isi vor desfasura activitatile in urmatorii cinci ani. Cu aceasta ocazie a fost amintit si noul record atins in ceea ce priveste numarul de patente inregistrate în anul 2011.

Calculatoare cuantice
Cercetatorii din cadrul departamentului IBM Research au obtinut progrese majore in ceea ce priveste performantele dispozitivelor de calcul cuantic ce pot accelera realizarea unui calculator cuantic la scara larga. Pentru aplicatii specifice, sistemele de calcul cuantic, ce utilizeaza comportamentul cuantic al materiei, detin potentialul de a furniza putere de calcul ce nu poate fi atinsa de niciun alt supercalculator disponibil in prezent. Folosind o varietate de tehnici disponibile in laboratoarele IBM, cercetatorii au stabilit trei recorduri pentru reducerea erorilor din cadrul calculelor elementare si mentinerea integritatii proprietatilor mecanice cuantice in biti cuantici (qubiti) – unitatea elementara de informatie a sistemelor de calcul cuantic. IBM va implementa biti cuantici superconductori, ce utilizeaza tehnici de microfabricatie dezvoltate pentru tehnologia cipurilor din siliciu, asigurand astfel potentialul de a manevra mii sau milioane de biti cuantici. Proprietatile speciale ale qubitilor vor permite calculatoarelor cuantice sa proceseze milioane de operatii simultan, spre deosebire de calculatoarele de tip desktop, care pot procesa un numar minim de calcule simultane. De exemplu, o singura unitate de 250 de qubiti contine mai multi biti de informatie decat numarul de atomi din univers.

Inovatie in domeniul distribuirii sarcinilor electrice intr-o molecula
Cercetatorii IBM au masurat in premiera modul in care sarcina electrica este distribuita in interiorul unei singure molecule. Aceasta bresa va permite obtinerea unor informatii stiintifice fundamentale referitoare la crearea legaturilor dintre atomi si molecule. Abilitatea de a prezenta distributia sarcinii electrice in cadrul unei structuri moleculare functionale constituie un potential imens pentru aplicatii viitoare, in domeniul fotoconversiei solare, al stocarii de energie sau al realizarii dispozitivelor de calcul la nivel molecular. Noua tehnologie poate furniza de asemenea informatii suplimentare despre molecule, permitand identificarea diferite proprietati. Aceasta tehnica este asemanatoare tehnologiilor de imagistica medicala precum raze X, rezonanta magnetica, ultrasonografie, ce prezinta informatii suplimentare despre anatomia si starea de sanatate a unei persoane. Descoperirea ar putea fi folosita pentru a studia separarea si transportul sarcinilor in asa numite complexe de transfer al sarcinilor. Aceste complexe sunt alcatuite din doua sau mai multe molecule si detin un potential imens pentru aplicatii precum sisteme de calcul, sisteme de stocare a energiei sau sisteme fotovoltaice. Tehnologia poate contribui la crearea unor tranzistori de nivel molecular ce permit construirea unor dispozitive de calcul eficiente din punct de vedere energetic, precum senzori, telefoane mobile si supercalculatoare.

Sisteme de stocare la nivel atomic
Cercetatorii din cadrul departamentului IBM Research au demonstrat abilitatea de a stoca informatia in mai putin de 12 atomi magnetici. Acest sistem de stocare este semnificativ mai mic decat unitatile din prezent, ce folosesc aproximativ 1 milion de atomi pentru stocarea unui singur bit de informatie. Abilitatea de a manipula materia la cel mai elementar nivel – atomul – poate conduce la informatii mai cuprinzatoare, necesare pentru a construi dispozitive mai mici, mai rapide si mai eficiente. In timp ce tehnologia tranzistoarelor cu siliciu a devenit mai densa si mai eficienta, limitele fizice fundamentale sugereaza ca aceasta abordare de scalare conventionala nu poate fi durabila. Abordari alternative sunt necesare pentru a continua progresul rapid al inovatiilor in domeniul sistemelor de calcul. Cercetatorii au demonstrat ca stocarea la nivel magnetic este de cel putin 100 de ori mai densa decat unitatile hard disk si unitatile solid state drive din prezent. Aplicatiile de nanostructuri construite la nivel atomic impreuna cu utilizarea unei forme neconventionale de magnetism numita antiferomagnetism, permite oamenilor si companiilor sa stocheze de 100 de ori mai multe informatii in acelasi spatiu. Cercetatorii din cadrul IBM Research au folosit un microscop de scanare cu efect de tunel pentru a construi un grup de 12 atomi antiferomagnetici ce au stocat un bit de informatie pentru cateva ore la temperaturi scazute. Beneficiind de directia alternanta de orientare magnetica, cercetatorii au demonstrat abilitatea de a grupa biti magnetici adiacenti mult mai aproape decat era posibil anterior. Aceasta abilitate a crescut densitatea de stocare pe dispozitive magnetice fara a intrerupe starea bitilor apropiati.

Progrese in securitatea informatiei
IBM a anuntat o inventie revolutionara in domeniul identificarii informatiilor creata in laboratoarele IBM pentru a furniza companiilor o abordare mai complexa in ceea ce priveste administrarea informatiei accesibila angajatilor. Accesul neautorizat al angajatilor la informatiile clientilor poate lasa o companie vulnerabila la brese de securitate si procese de audit. Majoritatea companiilor administrareaza identificarea, gestiunea si aprobarea accesului angajatilor prin intermediul rolurilor ce necesita diferite niveluri de acces la informatii financiare sau referitoare la angajati, cifre de vanzari si clienti, roluri ce pot suferi schimbari pe parcursul unui an. IBM dezvaluie noi ustensile software de analiza prin intermediul aplicatiei Security Role and Policy Modeler. Bazata pe inovatiile dezvoltate de IBM Research, aplicatia analizeaza datele angajatilor si recomanda un set finit de roluri pentru a securiza mai bine organizatia si pentru a administra conformitatea. Aplicatia poate raporta comportamentul anormal, inconsecvente la nivelul accesului informatiilor si perioada de expirare a accesului unui utilizator.

Sonda microfluidica – inovatie in medicina
Inginerii IBM au dezvoltat o sonda microfluidica flexibila, construita din siliciu ce poate ajuta cercetatorii si patologii in investigarea cu acuratete a mostrelor de tesut pentru a descoperi medicamente si pentru a diagnostica boli. Cercetatorii IBM din Zurich au raportat o tehnologie concept inovativa numita sonda microfluidica, ce poate analiza cu precizie sectiuni de tesut la nivel micrometric. Specific pentru analiza mostrelor de tesut, sonda poate inocula un anticorp local unei zone de tesut cu precizie crescuta. Deoarece analiza poate fi efectuata la nivel de puncte si linii, comparativ cu intreaga sectiune de tesut, tesutul este conservat mai bine pentru teste suplimentare. Un alt beneficiu al acestei inovatii este faptul ca sunt necesari doar cativa picolitri dintr-un lichid ce contine anticorpi pentru fiecare analiza.

Leadership în brevete
IBM a stabilit un nou record in 2011 in Statele Unite, marcand cel de-al 19-lea an consecutiv in care compania este liderul clasamentului companiilor ce au primit brevete de inventie. Inventatorii IBM au primit un numar record de 6.180 de brevete in 2011, de patru ori mai mult decat brevetele primite de Hewlett-Packard si de sase ori mai multe decat brevetele Oracle/Sun. Peste 8.000 de inventatori IBM din 46 de state din Statele Unite si 36 de tari au realizat numarul record de brevete primite de companie in 2011. Inventatorii IBM din afara Statelor Unite au primit peste 26% din brevetele companiei in 2011. Cele peste 6000 de brevete primite de inventatorii IBM in 2011 reprezinta o varietate de inventii ce permit noi inovatii si adauga valoare semnificativa produselor si serviciilor companiei. Angajamentul adoptat de IBM pentru inventii si explorare stiintifica nu este egalat in niciun sector industrial, iar rezultatele acestei dedicari pentru inovatie sunt evidentiate in cele aproape doua decade in care IBM a fost lider in clasamentul brevetelor in Statele Unite. Inventiile pe care IBM le breveteaza in fiecare an adauga valoare semnificativa pentru IBM, clientii si partenerii IBM, si demonstreaza eficienta investitiilor anuale de aproximativ 6 miliarde de dolari in cercetare si dezvoltare.

Next 5 in 5
In luna decembrie IBM a anuntat “IBM 5 in 5” – o lista de inovatii ce prezinta potentialul de a schimba modalitatea in care oamenii isi desfasoara activitatea in urmatorii cinci ani. Lista „IBM Next 5 in 5” se bazeaza pe tendinte ale pietei si ale societatii, precum si pe tehnologii emergente din cadrul laboratoarelor de cercetare IBM din toata lumea care pot face ca aceste inovatii sa devina realitate.
Oamenii vor avea mai multa putere
Progresele in domeniul tehnologiilor de energie regenerabila vor permite oamenilor sa stocheze aceasta energie cinetica, care in prezent este irosita, si sa o foloseasca pentru a alimenta case, birouri si orase. Energia creata este disponibila in toate formele de la orice obiect din jurul nostru. Cercetatorii IBM din Irlanda cauta modalitati de a intelege si minimiza impactul asupra mediului al convertirii energiei valurilor in energie electrica.
Parolele nu vor mai fi folosite
Fiecare persoana are o identitate biologica unica si in spatele acestei identitati sunt date. Date biometrice - definitii faciale, scanari ale retinei si fisiere vocale – vor fi imbinate prin intermediul aplicatiilor software pentru a construi parola online unica ADN. Referite ca si date biometrice multifactor, sisteme inteligente vor putea sa imbine aceste informatii in timp real pentru a se asigura ca oricand cineva incearca sa va acceseze informatiile, este identica profilului biometric unic al utilizatorului si tentativa este autorizata. Pentru a fi de incredere, astfel de sisteme ar trebui sa va permita sa alegeti informatiile pe care doriti sa le furnizati.
Abilitatea de a citi gandurile va deveni posibila
Inginerii IBM cerceteaza moduri de a lega creierul la alte dispozitive precum calculatoare si telefoane inteligente. Cercetatorii din domeniul bio-informaticii au creat casti cu senzori avansati pentru a inregistra activitatea electrica, putand astfel si recunoaste expresii faciale, emotii si niveluri de concentrare, impreuna cu gandurile unei persoane fara a fi necesare actiuni fizice din partea lor. Doctorii pot folosi aceasta tehnologie pentru a testa modele ale creierului, chiar si de a asista la reabilitarea de pe urma atacurilor cerebrale si pentru a ajuta la intelegerea tulburarilor mentale, precum autismul.
Diviziunea digitala nu va mai exista
In societatea globala, cresterea si abundenta economica sunt decise de nivelurile de acces la informatie. In urmatorii cinci ani, distanta dintre caracteristicile informatiei se va micsora considerabil datorita progreselor in tehnologiile mobile. In India, folosind tehnologia de recunoastere vocala si dispozitive mobile, IBM permite cetatenilor analfabeti din comunele indiene sa transfere informatii prin intermediul mesajelor inregistrate pe telefoane. Avand acces la informatii ce nu existau, cetatenii pot verifica starea vremii pentru a ii ajuta sa aleaga perioada cand sa fertilizeze recoltele, pentru a identifica perioada cand doctorii ajung la ei si pentru a identifica cele mai bune practici pentru recolte si pentru produse. Comunitatile in crestere vor putea utiliza tehnologia mobila pentru a furniza acces la informatii esentiale si pentru a deservi mai bine oamenii prin intermediul unor noi solutii si modele de business precum comertul pe dispozitive mobile si servicii de sanatate la distanta.
● Mesajele email neimportante vor deveni prioritare
In urmatorii cinci ani, reclamele nedorite vor putea parea atat de personalizate si relevante intr-o masura atat de mare incat va parea ca mesajele spam au disparut. In acelasi timp, filtrele spam vor fi atat de precise incat nu veti mai fi deranjati de oferte promotionale. IBM dezvolta tehnologia ce foloseste sisteme de analytics in timp real pentru a intelege si pentru a integra date de la toate aspectele vietii precum retelele sociale si preferintele online pentru a prezenta si pentru a recomanda informatii ce sunt utile pentru dumneavoastra.