Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tehnologie si siguranta de S(uper)-Klasse

25 Noiembrie 2005



Masinile de lux din segmentele superioare au o viata mai lunga decat modelele adresate publicului larg. Avansul tehnologic cu care pornesc la drum le asigura pe o perioada indelungata intaietatea in domeniul sigurantei si confortului. Noua generatie Mercedes S-Klasse, de pilda, a aparut la sapte ani dupa lansarea precedentei versiuni. La fel ca si in 1998, tehnologia inglobata in noul S-Klasse ne aduce mai aproape de masinile care ne incanta in filmele science-fiction.


Nu mai putin de 340 de patente au fost inregistrate in urma dezvoltarii noului S-Klasse, o confirmare statistica a nivelului de siguranta si confort pe care limuzina Mercedes le asigura pasagerilor sai. Unele dintre sistemele prezente la bordul lui S-Klasse figureaza si intre dotarile altor modele de top, cum ar fi instalatia de asistenta la plecarea in panta: la ridicarea piciorului de pe pedala de frana, masina ramane imobilizata pana in momentul in care este apasata acceleratia, prevenind astfel „alunecarea” in spate. In schimb, Mercedes a lucrat asupra instalatiei de franare si mai mult, imbogatindu-i caracteristicile cu performante inedite.


Prevenirea riscurilor


Sistemul de protectie Pre-Safe, marca inregistrata a constructorului german, integreaza functiile echipamentului Brake Assist Plus, cel care avertizeaza soferul daca spatiul dintre limuzina si vehiculul din fata este prea mic si care calculeaza distanta ideala de franare, suplimentand daca e nevoie presiunea din instalatie chiar si atunci cand soferul apasa frana prea usor. Procesul previne nu numai coliziunea cu masinile din fata ci si cu cele din spate, blocurile optice posterioare semnalizand intermitent efectuarea unei franari de urgenta. Reactionand la semnalele primite de la Brake Assist Plus, sistemul Pre-Safe poate recunoaste iminenta producerii unui accident si drept consecinta comanda pretensionarea centurilor de siguranta si umflarea pernelor de aer din interiorul scaunelor pentru a cuprinde si proteja mai bine corpul pasagerilor. Mai mult, actiunile preventive includ si inchiderea automata a geamurilor laterale in situatiile ce preced un eventual accident.


De altfel, Mercedes a fost intotdeauna in avangarda sistemelor de control al franarii. Colaborarea dintre casa auto de la Stuttgart si compania Bosch a dus la aparitia in 1978 a sistemului ABS (sistemul de anti-blocare a franelor) pe S-Klasse, model care a primit la mijlocul anilor ’90 si inovatorul echipament electronic de asigurare a stabilitatii ESP (furnizat tot de Bosch).


Pilotaj sigur


Un element suplimentar de siguranta este reprezentat de programul Perform-Safe, la baza caruia se gaseste sistemul de control al proximitatii Distronic Plus – actionand la viteze de la 0 la 200 km/h cu ajutorul unui radar, acest sistem pastreaza distanta corecta in trafic, putand chiar sa opreasca limuzina si sa accelereze din nou in mod automat in cazul aglomeratiilor urbane. In practica, soferul este scutit de un efort suplimentar la fiecare miscare a coloanei de masini, fiind mai calm si mai linistit, lucru dovedit si de cercetarile comparative efectuate de catre Mercedes: la drum lung, soferul unui S-Klasse are un ritm cardiac mai calm (5-6 batai/minut mai putine) decat in cazul celui care piloteaza o alta limuzina fara echipamentele de asistare mentionate aici.


O alta premiera este oferita de echipamentul de asistare a vederii pe timp de noapte, ce include doua proiectoare cu lumina infra-rosie, imperceptibila pentru ochiul uman (deci, fara efecte daunatoare pentru soferii de pe sensul opus), dar captata de o camera video cuplata la un monitor la bord. Distanta de vizibilitate este astfel extinsa cu mai bine de 150 de metri fata de luminile de intalnire. In plus, farurile adaptative isi ajusteaza orientarea in functie de rotatia volanului si viteza masinii pentru o perceptie optima in viraje si la apropierea de intersectii nesemnalizate. Manevrele cu spatele sunt de asemenea usurate de prezenta unei camere video care nu numai ca reda imaginea spatiului din spatele limuzinei dar include si o ilustratie a manevrelor indicate pentru a realiza parcarea fara probleme. Senzorii pot percepe orice obstacol inca de la 11 metri distanta.


Comanda personalizata


Un nou concept de operare a comenzilor masinii permite soferului unui S-Klasse sa atribuie un set de functii mai des folosite unor butoane multifunctionale, plasate la indemana. Sistemul Comand a luat in consideratie studii aprofundate de ergonomie si perceptie precum si teste efectuate impreuna cu clientii Mercedes din toata lumea pentru a asigura o adaptabilitate deosebita a masinii la cerintele si preferintele soferului. In functie de obisnuintele sale, comenzile pentru aerul conditionat, ale echipamentului TV sau de telefonie, controlul magaziei CD/DVD si al sistemului de navigatie pot fi efectuate atat prin intermediul butoanelor clasice cat si cu ajutorul sistemului Comand cu comutatoare plasate pe consola centrala.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Anonim
Ce rost are sa fie masina din clasa superioara atat de rezistenta si fiabila daca barosanii oricum le schimba ca pe cravate. Cred ca rezistenta e ultimul criteriu care intereseaza in cazul masinilor de lux pe oamenii de bani gata care busesc lunar cate o limuzina super, asta fiind pentru ei o masura a cat de tari sunt.
02 Decembrie 2005, 11:17:47
Daniel Butnariu
Observatia este corecta in masura in care luam in considerare doar specificul unei piete, sau mai bine zis perceptia referitoare la cine cumpara un anumit tip de masini. Mercedes, din fericire s-ar putea spune, are in vedere o categorie mai bine definita de clienti, care trece dincolo de eticheta de “barosani”: oameni cu un anumit venit, care vad masina ca ceva mai mult decat un simplu mod de deplasare de la punctul A la punctul B. Mercedes a ales sa “umple” aceasta notiune de masina cu atributele “siguranta”, “eleganta”, “rafinament” la fel cum BMW a ales “sportivitate” drept caracterisitica esentiala a produselor sale. Faptul ca “barosanii oricum le schimba ca pe cravate” nu inseamna pentru Mercedes ca argumentul “siguranta” este de trecut cu vederea. Mai mult, poate ca cel care va cumpara masina de la “barosan” va sti sa aprecieze cum se cuvine inovatiile aduse de Mercedes in domeniul sigurantei, mai ales ca este vorba despre inovatii asupra carora compania germana detine patente de inventie, ceea ce nu e de ici, de colo. Mai este un rost pentru care masinile din clasa superioara trebuie sa fie mai sigure, mai evoluate, mai “fitoase” (daca este sa exageram putin nota): o buna parte din echipamentele introduse in premiera pe masinile luxoase ajung pana la urma si la consumatorii care nu sunt “barosani”, care se bucura poate mai mult de o inovatie sau alta. Este cazul sistemului ESP, care a debutat pe S-Klasse iar acum este solicitat de unii consumatori si pentru masinile din clasa mica.
06 Decembrie 2005, 12:15:49
Daniel
Totusi sa revenim cu picioarele pe pamant si sa revizuim putin numarul de unitati ale firmei vandute pe la noi; cred ca siguranta ar trebui sa ne preocupe in cazul majoritatii masinilor care circula in trafic, ori ce procent este reprezentat de S-Klasse ? Nu imi permit sa intretin o asemenea masina (ca as cumpara-o), si mai cred ca tehnologia ar trebui sa fie un bun accesibil; de ce sa ne cramponam de Mercedes care dintotdeauna a fost o firma cu produse de nisa, care exceleaza prin dotari mai mult sau mai putin esentiale (si atat de pretentios declamate ca 'options' si alte denumiri care epateaza mintile mai putin educate - nu va indignati ca nu e cu adresa). Ma asteptam sa gasesc aici ceva tendinte ale pietei auto dot RO, dar se pare ca nu - de ce nu ? Mai cunoastem si noi cum se scriu articolele si chiar daca nu se simte, tot transpare o nota de subiectivitate (in favoarea cui oare ? ;) Piata auto in RO exista si inca merge bine, dar trebuie sa ai ochi si fler ca sa scrii original si pertinent fara sa fii trambita departamentului de marketing de nu-stiu-unde ..
15 Decembrie 2005, 04:20:48