Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

INCAS, non stop flight spre cercetarea aeronautică de nivel înalt. Success story-urile internaţionale şi naţionale, motoarele ce asigură cursul său ascendent

17 Martie 2012




Unul din pilonii principali în susţinerea strategiei de dezvoltare instituţională a INCAS îl reprezintă Departamentul de Proprietate Intelectuală. Acest departament, cu atribuţii în domeniul proprietăţii intelectuale şi industriale, reprezintă interfaţa cu mediul industrial, precum şi garanţia unei dezvoltări sustenabile a institutului în mediul competitiv la nivel internaţional. Protejarea drepturilor asupra rezultatelor activităţii de cercetare din trecut (îndeosebi cu privire la aeronava IAR-99 Şoim), atitudinea pro-activă în justiţie pentru protejarea unor realizări de excepţie ale INCAS în domeniul civil şi militar, precum şi noile orientări către o politică de inovare la nivel internaţional au condus la obţinerea a 28 de Brevete de Invenţie şi a 10 desene şi modele în ultimul an, cu potenţial semnificativ de valorificare în industria aeronautică.


RESTARTS la DLR School Lab Braunschweig, octombrie 2011


Clean Sky şi Restarts, programe europene de clasă via INCAS

Participarea la programul de cercetare european Clean Sky este una dintre activităţile de bază ale colectivelor de cercetare din INCAS, reprezentând un pas înainte în rezolvarea uneia dintre cele mai spinoase probleme ale societăţii mondiale şi europene în special: asigurarea menţinerii unui mediu de viaţă cât mai curat în condiţiile dezvoltării traficului aerian şi terestru.

BLADE - Breakthrough Laminar Aircraft Developed in Europe – este un proiect ce reprezintă o provocare pentru tehnologiile inovative „verzi“ pentru avionul viitorului, printr-o testare la scară largă în condiţii de operare reale. Acesta include dezvoltarea de tehnologii noi destinate avioanelor mari de transport, care impun un nivel foarte înalt de maturitate pentru a garanta câştiguri în performanţă, asi-gurând totodată o stabilitate şi o rezistenţă de lungă durată, precum şi o întreţinere uşoară, eficientă şi o operare pe de-a întregul sigură. Efectele de mediu şi beneficiile trebuie judecate şi echilibrate la nivelul avionului în raport cu efortul tehnologic, riscurile şi diferitele tipuri de cost. Această testare la scară largă a noilor tehnologii pe un avion care există deja (Airbus A-340) este principala diferenţă între acest proiect şi cele de până acum. Această cercetare permite analizarea modului optim de introducere a noilor tehnologii la scară industrială, ceea ce va da naştere la o nouă generaţie de tehnologii mai performante şi mai curate în industria aeronautică.

Proiectul BLADE, prin complexitatea lui, pe lângă echipele companiei AIRBUS, implică colaborarea unor colective de cercetare multidisciplinară din întreaga Europă, din companii cu renume ca SAAB, DASSAULT, AERNNOVA, DLR.

BLADE reprezintă pentru INCAS o oportunitate majoră pentru a obţine certificarea DOA din partea EASA. Alexandru Copăescu, cercetător cu mare experienţă în cadrul INCAS, conduce o echipă organizată după regulile Airbus în vederea atingerii obiectivului major din JTI Clean Sky – zborul demonstrativ pentru prototipul BLADE. Principalii responsabili din colectivul de lucru, Viorica Ilinoiu – design, Dorin Lozici – stress şi Dan Ababei – tehnologie, au în subordine echipe de tineri cercetători care sunt perfect integraţi în mediul colaborativ specific unei întreprinderi virtuale de talia Airbus, îndeplinind cerinţele AQ impuse de EASA.

Iniţial, activităţile INCAS au fost direcţionate în direcţia concepţiei elementelor de comandă pentru ruliu (eleroane). Pe măsura integrării în familia Airbus, grupul de lucru a trecut la concepţia unor subansamble importante ale aeronavei de bază, precum şi la concepţia elementelor de monitorizare (POD amplasat la 4 m deasupra fuselajului). Totodată, prin extinderea activităţilor către fabricaţie, INCAS monitorizează realizarea acestora la ROMAERO S.A., asigurând o integrare industrială în premieră pentru industria aeronautică din România.

Un proiect internaţional de primă mărime în care INCAS participă activ este RESTARTS – Raising European Students Awareness in Aeronautical Research Through School-Labs –, coordonat din partea echipe române de Claudia Dobre. Proiectul reprezintă o direcţie deosebit de importantă prin prisma politicii UE de dezvoltare de resurse umane în domeniul ştiinţelor aerospaţiale, adresându-se atât profesorilor, cât şi elevilor de şcoală generală şi liceu, cu scopul de a le trezi interesul pentru domeniul aerospaţial.

Proiectul este finanţat de Comisia Europeană, în cadrul Programului Cadru FP7, fiind coordonat de Institutul VKI din Belgia, având ca parteneri instituţii de prestigiu din Europa în domeniul cercetării aerospaţiale: DLR din Germania, CIRA din Italia, INCAS din România şi un partener din domeniul educaţional: Şcoala de Educaţie din Leicester, Marea Britanie.

Obiectivul acestui proiect este de a contribui la inversarea tendinţei actuale de dezinteres faţă de domeniul aeronautic în rândul tinerilor. Pornind de la principiile de bază ale aerodinamicii din spatele întrebării „Cum zboară un avion?” sau informaţii referitoare la provocările actuale din cercetarea aeronautică „Cum putem face trasportul aerian mai prietenos cu mediul?” sau „Cum se asigură confortul, siguranţa şi securitatea pa-sagerilor?”, cercetătorii lucrează în colaborare cu o echipă pedagogică şi cu profesorii de la şcolile locale partenere, pentru a realiza materiale pedagogice de calitate, care includ, de asemenea, şi experimente simple, ce demonstrează fenomenele fizice investigate.

Laboratoarele didactice din cadrul institutelor pun la dispoziţia elevilor experimente mai sofisticate şi le permit o experienţă unică. Vizitele la institutele de cercetare sau la partenerii industriali ai acestora întregesc experienţa elevilor în cadrul acestui proiect.
Proiectul construieşte o legătură între teoria învăţată la şcoală şi cercetarea aplicată, dându-le elevilor ocazia să vadă cum se lucrează într-un institut de cercetare. Principalul obiectiv este de a creşte interesul tinerilor spre o carieră în domeniul cercetării aeronautice şi de a crea în Europa o reţea de Laboratoare Didactice în domeniul aeronauticii.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite