Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cuantificarea capitalului intelectual, o soluţie pentru eliminarea eşecurilor IT? (I)

17 Martie 2012




Calin M. Rangu, Director ing. ec.
Presedinte al Institutului de Management
al Capitalului Intelectual (IMCIS)


„A greşi este uman, dar ca să faci lucrurile să nu mai funcţioneze este nevoie de un calculator”. (Anonim)

Ratele de eşec ale proiectelor IT

Grupul de Cercetare Standish prezintă un procentaj uimitor de 31,1% din proiecte ce sunt anulate înainte de a fi vreodată finalizate. Alte rezultate indică faptul că 52,7% din proiecte vor costa peste 189% din estimările iniţiale. Costul acestor eşecuri şi depăşiri sunt doar vârful aisbergului. Costurile de oportunitate pierdute nu sunt măsurabile, dar ar putea fi de trilioane de dolari numai în Statele Unite.

Pe partea de succes, media proiectelor software finalizate la timp şi în limitele bugetului este de doar 16,2%. În companiile mari, situaţia este şi mai gravă, numai 9% din proiectele lor sunt realizate la termen şi la nivelul bugetului. Şi chiar atunci când aceste proiecte sunt finalizate, multe nu sunt decât umbra cerinţelor iniţiale. Proiectele realizate de cele mai mari companii americane au numai 42% din funcţiile şi caracteristicile propuse iniţial.

Toate statisticile converg pentru a stabili:

- Un proiect IT este susceptibil mai degrabă să eşueze decât să aibă succes.
- Numai 1 din 5 proiecte este posibil să aducă satisfacţie deplină.
- Cu cât este mai mare proiectul, cu atât este mai probabil eşecul.

Această situaţie desigur că invocă o listă lungă de întrebări:

- Ar fi organizaţiile mai bune fără implementarea proiectelor IT?
- Reflectă atenţia acordată de management strategiei proiectelor?
- Ce anume poate să crească şansele de succes?
- Ce limită are un proiect în ceea ce priveşte lista accidentelor?
- Care sunt obiectivele reale ale unui proiect (IT)? Sunt măsurabile aceste obiective şi contribuie proiectul la evoluţia lor în direcţia cea bună?

ROI*, abordarea clasică

ROI este un concept simplu, bine cunoscut şi utilizat pentru estimarea câştigurilor în termenii profiturilor sau economiilor de costuri, ce le oferă o investiţie de capital IT. Când utilizăm acest termen în lumea comercială, în special în contextul IT, de multe ori, în mod eronat, înţelegem returnarea investiţiilor financiare.

În majoritatea proiectelor IT, în afară de investiţiile financiare sunt şi investiţii de timp şi efort. Adiţional veniturilor financiare, organizaţia vizează randamente în ceea ce priveşte uşurinţa de utilizare, economiile de timp, reuşitele, exactitatea şi analiza mai profundă.

Majoritatea din aceste costuri şi beneficii nu sunt cuantificabile în termeni financiari. Din aceste motive, ROI doar în termeni financiari (RIR, VNA, Perioada de Amortizare şi Perioada de Amortizare Actualizată) nu apreciază just proiectele IT şi nu trebuie luat drept criteriu unic de evaluare.

Problema tuturor acestor concepte şi tehnici este că ele sunt variaţii pe teme bine cunoscute, de exemplu, input-ul şi reducerea costurilor, şi nu output-ul, cum ar fi creşterea cunoştinţelor structurale ale organizaţiei, alianţe mai bune cu furnizorii şi partenerii, loialitate mai mare a clienţilor. Toate aceste elemente sunt intangibile, dificil de înţeles şi de calculat. Un termen colectiv pentru aceste fenomene, ce reprezintă valoarea reală a unei organizaţii, este descrisă în prezent drept „Capital Intelectual”.


* ROI (rentabilitatea investiţiei) = (valoarea beneficiilor scontate/valoarea costului estimat) x 100



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite