Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Hegemonia PC-ului a luat sfârşit

17 Martie 2012



Studiile de piaţă demonstrează, în mod clar, că mobilitatea a devenit un fenomen mondial care nu mai poate fi ignorat de mediul enterprise. Din ce în ce mai multe companii acceptă şi recunosc avantajele pe care curentul BYOD le poate aduce mediului de afaceri şi abordează strategii menite a facilita şi creşte nivelul de siguranţă al utilizării device-urilor mobile personale în scopuri profesionale.

Conform unui studiu Ericsson, dat publicităţii în luna februarie a acestui an, traficul de date mobile înregistrat în 2011 s-a dublat faţă de cel din anul precedent. Creşterea de trafic se datorează în bună măsură democratizării ofertei pe nişa reprezentată de smartphone-uri (şi a abonamentelor 3G, care însoţesc acest tip de device-uri mobile în oferta operatorilor telecom). Nişă care, în 2011, a reprezentat 30% din volumul total de telefoane mobile vândute, spre deosebire de doar 20% în 2010. Cu toate acestea, smartphone-urile nu reprezintă la momentul actual decât 10% din volumul de telefoane mobile existente la nivel mondial. Prin urmare, au un potenţial de piaţă uriaş.

Abonamentele mobile la Internet de mare viteză au înregistrat anul trecut o creştere mult mai spectaculoasă, de 60%, ajungând conform Ericsson la un volum total de un miliard, la nivel mondial. Spre deosebire de numărul total al abonamentelor de telefonie mobilă, care au crescut cu doar 13% (în medie, cu aproximativ 3% pe trimestru).

La nivel global, Ericsson estimează la 85% rata de penetrare a telefoniei mobile la sfârşitul lui 2011. Ceea ce corespunde, teoretic, la aproximativ 6 miliarde de abonamente mobile. Însă, cum un utilizator poate deţine mai multe abonamente (vezi cazul Europei de Vest, unde rata de pe-netrare este de 129%), Ericsson estimează că volumul total al abonaţilor la serviciile de telefonie mobilă este de aproximativ 4,1 miliarde. Ceea ce reprezintă aproximativ 60% din populaţia mondială.

Europa, campioană la smartphone-uri

Potrivit studiului Ericsson, în topul ratei de penetrare a abonamentelor de telefonie mobilă, Europa de Vest (cu o rată de 129%) este urmată îndeaproape de Europa Centrală şi de Est, care se poziţionează pe locul doi cu o rată de 126%. Pe locul trei se situează America Latină (cu o rată de 107%), urmată de Orientul Mijlociu (cu 101%) şi abia pe locul cinci America de Nord, cu 93%.

Apetitul europenilor pentru telefonie mobilă şi, mai ales, pentru smartphone-uri este confirmat şi de un recent studiu al cabinetului de măsurare a audienţei Comscore. Care demonstrează că, în pofida faptului că sistemele de operare mobile inteligente şi-au făcut apariţia peste Ocean, în Marea Britanie, Germania, Franţa, Italia şi Spania interesul pentru achiziţionarea unui smartphone este mult mai mare decât în America de Nord. Potrivit sursei citate, telefoanele multimedia reprezintă 42% din volumul total de terminale mobile existent în cele cinci ţări, spre deosebire de 39% în Statele Unite. Cea mai mare creştere dintre cele cinci ţări este înregistrată de Germania, care a cumulat un plus de 112% în 2011.

Curentul BYOD

Creşterea gradului de penetrare al telefoniei mobile şi a telefoanelor inteligente se suprapune peste o altă tendinţă vizibilă la nivel mondial – curentul BYOD (Bring Your Own Device), vizibilă mai ales în cadrul companiilor.

Conform unui sondaj realizat la finalul lui 2011 de compania de consultanţă Wakefield Research (pe un eşantion de 605 manageri din companii din 17 ţări din America de Nord şi de Sud, Europa şi Asia-Pacific), 88% din subiecţi au răspuns că angajaţii companiilor lor utilizează device-urile mobile personale în scopuri profesionale. 58% au indicat că acest mod de utilizare le asigură anagajaţilor un grad superior de agilitate, permiţându-le să fie activi indiferent de locaţia în care se află, în timp ce 48% au evidenţiat avantajul utilizării în scopuri profesionale în afara orelor de program.
În topul aplicaţiilor profesionale cel mai utilizate de către angajaţi, poziţia de lider incontestabil este ocupată de soluţiile de mesagerie electronică. Însă şi aplicaţiile de business pur încep să câştige teren. Astfel, 45% au indicat că folosesc în mod constant dispozitivele mobile pentru a accesa soluţii de management al relaţiilor cu clienţii (CRM), soluţii de contabilitate şi task management (44%) şi sisteme ERP (38%).

În atari condiţii este evident de ce 65% din participanţii la sondaj au catalogat încurajarea şi oferirea de suport pentru curentul BYOD drept o prioritate de business pentru companiile lor, în timp ce pentru 60% un obiectiv major îl reprezintă adaptarea infrastructurii IT pentru a facilita accesul angajaţilor la aplicaţiile şi resursele companiei.

Creşte cererea de tablete

Nu doar smartphone-urile contribuie la creşterea numărului de utilizatori mobili în cadrul companiilor. Tabletele au şi ele partizanii lor, care devin din ce în ce mai numeroşi. Astfel, potrivit unui studiu Cisco, în medie, unul din cinci angajaţi ar dori ca angajatorul să îi pună la dispoziţie o tabletă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite