Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IT-ul, ingredientul vital din „reţeta“ SCM

17 Martie 2012



Dincolo de „clasicul“ ERP, reţeta de succes a retailului modern este asezonată cu numeroase alte ingrediente IT, precum EDI, VMI, WMS, CRM, BI, PLM etc. Fără astfel de instrumente informatice, un retailer are puţine şanse să supravieţuiască pe o piaţă cu o dinamică şi un nivel de concurenţialitate în creştere constantă.

În actualul context economic, vizibilitatea asupra evoluţiei pieţei şi a partenerilor de business reprezintă un deziderat unanim pentru jucătorii de pe piaţa de retail, dar dificil de atins. Dificultatea este generată de un cumul de factori specifici, precum dinamica crescută a pieţei, fluctuaţiile cererii, uniformizarea ofertei, presiunea scăderii preţului, sincopele apărute la furnizori în fluxurile de aprovizionare, modificarea comportamentului clienţilor, dar şi al partenerilor de afaceri, blocajele financiare etc. Toate acestea sunt doar câteva dintre elementele care reduc sensibil şansele unei evaluări corecte a evoluţiei unui business care rulează volume mari de marfă, cu sortimente variate de produse şi operaţiuni complexe în cadrul depozitelor, cu numeroşi furnizori şi clienţi.

Şi totuşi, în pofida tuturor acestor adversităţi, lanţurile de retail reuşesc să aibă marje solide de profit. Un element esenţial în ecuaţia profitabilităţii unui retailer – care trebuie să garanteze o cotă de produse, livrate la timp, în condiţiile şi cantităţile cerute de clienţi, şi care se vede confruntat cu cerinţa stringentă a minimizării costurilor de producţie, de stocare şi de livrare, pentru a putea scădea preţul la raft etc. – îl reprezintă managementul lanţului de aprovizionare/distribuţie (Supply Chain Management – SCM).

Promisiunile SCM

Potrivit teoriei, managementul lanţului de aprovizionare/distribuţie are rolul de a asigura agilitatea respectivei companii în efortul acesteia de a se adapta constant la evoluţiile pieţei şi permite optimizarea şi coordonarea tuturor fluxurilor cuprinse în lanţul de aprovizionare, astfel încât provocările enunţate anterior să poată fi aduse la un nivel acceptabil, respectiv asumabil. Sub umbrela SCM sunt cuprinse planificarea şi managementul tuturor activităţilor implicate în aprovizionare, procurare şi comercializare, precum şi gestiunea centralizată a tuturor activităţilor de management al logisticii, la care se adaugă coordonarea şi colaborarea cu partenerii (furnizori, intermediari, furnizori de servicii, clienţi). Practic, sub acoperirea SCM sunt armonizate managementul ofertei şi cererii în interiorul şi între companii, una dintre funcţionalităţile principale fiind relaţionarea proceselor majore de afaceri din interiorul şi din afara companiilor, într-un model de afaceri unitar şi, mai ales, performant.

„Supply Chain Management oferă unui retailer posibilitatea reducerii într-o proporţie semnificativă a riscurilor aferente unei politici reactive“

La capitolul beneficii, cel puţin la nivel teoretic, Supply Chain Management oferă unui retailer posibilitatea reducerii într-o proporţie semnificativă a riscurilor aferente unei politici reactive, respectiv luarea „măsurilor de urgenţă“, ca urmare a unor evenimente neprevăzute din piaţă. Totodată, armonizarea fluxurilor din lanţul de aprovizionare asigură o creştere a fiabilităţii previziunilor, respectiv un control mai exact al centrelor de cost şi de profit (prin integrarea cu sistemul informatic de management al resurselor companiei, Enterprise Resource Planning – ERP), ceea ce poate asigura o evoluţie fără fluctuaţii majore a business-ului, dar şi flexibilitatea acestuia.

IT-ul, ingredientul secret

Beneficiile pe care managementul lanţului de aprovizionare/distribuţie le poate genera sunt obiective prioritare pentru orice jucător de pe piaţa de retail, indiferent de coordonatele geografice ale acestuia. Dar cursa pentru atingerea acestor obiective nu poate fi câştigată fără a acorda, din start, atenţia cuvenită componentei tehnologice, respectiv aplicaţiilor informatice asociate în mod uzual conceptului SCM, precum EDI, VMI, WMS, CRM, BI, PLM etc.

Acronimele enumerate reprezintă necesităţi reale având în vedere că, pentru a elimina sincopele din lanţul logistic şi a-l optimiza astfel încât să răspundă prompt la orice semnal al pieţei, un retailer trebuie să-şi armonizeze fluxurile de aprovizionare şi distribuţie proprii cu ale celorlalţi actori cuprinşi în lanţ, atât în amonte, cât şi în aval, şi să le integreze în fluxuri coerente de informaţii, completate cu sisteme eficiente de raportare şi analiză.

Conform studiului „State of Retail Supply Chain Colaboration, Visibility an Integration 2011“, realizat de Aberdeen Group pe un eşantion de 100 de jucători din industria de retail, 55% din aceştia au declarat că principala cauză în întârzierea livrărilor şi a rupturilor de stoc (Out-of-Stocks, OOS) este reprezentată de accesul dificil la date, neacurateţea acestora sau lipsa lor totală. Iar fenomenul OOS este omniprezent – conform statisticilor afectează peste 10% din retailerii din întreaga lume şi generează anual pierderi de 4% din volumul total al vânzărilor. În atari condiţii, este evident de ce unul dintre principalele obiective ale retailerilor care au participat la studiul Aberdeen este optimizarea comunicaţiilor electronice (acoperite de tehnologii precum EDI – Electronic Data Interchange – sau XML – eXtensible Markup Language), fiind nominalizată drept prioritate de către 79,8% din respondenţi. Fără suportul oferit de comunicaţiile electronice, de sistemele de Management Inventory şi Warehouse Management, de aplicaţiile ERP, este greu de crezut că un retailer dispune de instrumentele necesare realizării de forecast-uri realiste.

Potrivit unui sondaj realizat la sfârşitul anului trecut de către revista „Integrated Solutions for Retailers“ şi Penn State University (pe un eşantion de 267 de executivi din retail), principalele direcţii de investiţii pe zona de soluţii de suport pentru managementul lanţului de aprovizionare/distribuţie sunt sistemele de Inventory Management (peste 55%), cele de Forecasting şi Replenishment (40%) şi Returns Management (sub 30%). O altă direcţie importantă de investiţii în zona SCM este cea reprezentată de aplicaţiile specifice de marketing şi merchandising, care includ funcţionalităţi avansate de Lifecycle pricing, Category management, Product lifecycle management şi Inventory optimization.

Nu în ultimul rând, trebuie menţionate device-urile mobile – utilizate în operaţiunile de management al depozitului: recepţie, livrare etc. – care au căpătat o pondere din ce în ce mai mare în ultimii ani în bugetele de investiţii. (De exemplu, soluţiile de printare mobilă au reuşit să depăşească clasicele POS-uri, în clasamentul investiţiilor în magazin preconizate pentru 2012, potrivit studiului „Integrated Solutions for Retailers“.)



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite