Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ce înseamnă „big data“?

21 Mai 2012



În ultima vreme, industria IT a început să utilizeze intens termenul de „big data“, în contextul creşterii volumelor de date prin utilizarea Web 2.0, Social media etc. L-am remarcat pentru prima data la ediţia 2009 a EMC World, apoi la evenimente similare ale IBM şi Teradata, iar ulterior a devenit nelipsit din bagajul de comunicare al oricărui vendor care se respectă. Surprinzător, mai multe persoane din industrie mi-au declarat că termenul este complet nepotrivit, pentru că nu volumul datelor este problema principală în această discuţie, ci tiparul ascuns sau complexitatea acestora. Prin urmare, big data se referă la orice set de date care devine prea complex, lipsit de un model repetabil şi prea mare pentru a putea fi gestionat în cadrul bazelor de date tradiţionale (relaţionale). Dificultatea ţine de mai multe aspecte, inclusiv: captură, stocare, analiză, manevrare, vizualizare şi partajare. Big data reprezintă, prin excelenţă, seturi de date nestructurate, aflate sau nu în proprietatea unei companii, generate anonim sau nu, atât de utilizatori, via web, dar şi de senzori, camere, soluţii de monitorizare, echipamente etc., în cele mai diverse formate şi standarde.

În mod natural, apare întrebarea „qui prodest“? Miza big data o reprezintă captarea informaţiilor despre piaţă, clienţi, produse şi servicii, analiza acestora şi obţinerea unui avantaj competitiv. Deocamdată, companiile îşi pot derula activitatea şi ignorând fenomenul big data, însă, dacă vor să afle ce gândeşte piaţa despre produsele lor şi unde sunt clienţii lor activi, abordarea trebuie schimbată. Big data nu este o ameninţare, pentru că nu este un potop informaţional care să blocheze aplicaţiile operaţionale, tranzacţiile etc. Big data reprezintă o oportunitate, un catalizator pentru o strategie de marketing bazată pe date de o acurateţe şi granularitate altă dată imposibile. În mod curent, big data este mai degrabă un iaz imens în care pot pescui doar cei care au uneltele necesare, decât un val ameninţător. Pe de altă parte, însă, dacă avem în vedere că aproximativ 90% din datele disponibile astăzi în lume au fost create în ultimii doi-trei ani, imaginea viitorului apropiat devine tot mai neclară. Big data va permite pe viitor companiilor, echipelor de marketing şi vânzări să obţină răspunsuri la întrebări considerate astăzi imposibile.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite