Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

MDM, soluţia recăpătării controlului

21 Iunie 2012





Mobile Device Management (MDM) reprezintă un concept IT relativ nou aflat într-o evoluţie continuă ca urmare a diversificării extrem de rapide a ofertei de device-uri mobile. La momentul actual, pentru din ce în ce mai multe companii alegerea unei platforme MDM a devenit imperios necesară, ca urmare a creşterii continue atât a numărului de angajaţi care utilizează propriile dispozitive mobile în scopuri profesionale şi a cerinţelor acestora de suport, cât şi a riscurilor la care aceştia sunt expuşi.

Anul acesta, vânzările de device-uri mobile – respectiv tablete şi smartphone-uri – le vor depăşi pe cele de PC-uri, conform unui studiu IDC. De altfel, analiştii citaţi descriu 2012 ca fiind „The Year of Mobile Ascendancy“.

Previziunile IDC sunt confirmate de numeroase studii de piaţă care demonstrează în mod clar că flexibilitatea şi libertatea pe care le oferă device-urile mobile reprezintă argumente importante de business care nu mai pot fi negate sau ignorate de către companii. Mai ales că, fără a mai ţine cont de acordul respectivelor companii, posesorii de smartphone-uri şi tablete nu ezită să le folosească în scopuri profesionale. Potrivit unui studiu realizat de Yankee Group în urmă cu doi ani, 43% din ma-nagerii companiilor intervievate utilizau deja telefoanele mobile pentru a-şi gestiona corespondenţa „de serviciu“. Iar estimările erau, la nivelul anului 2010, că numărul „mobililor“ va creşte semnificativ şi aria de utilizare se va extinde rapid.
Lucru care s-a şi întâmplat, fenomenul BYOD (Bring Your Own Device) căpătând amploare de la an la an. Efect alimentat şi de explozia ofertei pe piaţa dispozitivelor mobile, dar şi de capabilităţile extinse şi funcţionalităţile avansate pe care le oferă noile sisteme de operare mobile, care pot fi transformate rapid în avantaje de business.

Frica păzeşte pepenii

Anul acesta, un studiu realizat de Check Point indică faptul că deja aproximativ 89% din companiile care au participat la cercetarea de piaţă permit angajaţilor să acceseze cu device-urile mobile reţeaua internă şi resursele aferente. Dincolo de amploarea fenomenului, studiul a mai relevat însă un aspect critic: peste 50% din utilizatorii mobili intervievaţi au declarat că au stocate pe smartphone-urile şi tabletele pe care le folosesc date cu valoare critică pentru business-ul respectivelor companii (cum ar fi: informaţii despre clienţi, credenţiale de logare în reţelele interne, date extrase din aplicaţii de business etc.).
În atari condiţii, îngrijorarea companiilor vizavi de utilizarea device-urilor mobile în scopuri profesionale este cât se poate de justificată. Dar, potrivit specialiştilor, odată declanşat, fenomenul BYOD nu mai poate fi stopat. Sunt apuse vremurile în care dispozitivele mobile erau o raritate în cadrul companiilor – rezumându-se, în principal, la notebook-uri –, iar departamentul IT putea impune reguli şi politici limitative.
Este adevărat însă că, şi la nivelul anului 2012, există companii care încearcă să reducă amploarea efectelor negative ale fenomenului BYOD, impunând diverse restricţii angajaţilor. Cum ar fi, de exemplu, utilizarea numai a anumitor device-uri în scop de serviciu şi a anumitor versiuni de sisteme de operare. Practica a demonstrat, însă, că aceste măsuri nu sunt eficiente. Şi nici măcar rentabile – este mult mai puţin costisitor să permiţi angajaţilor să-şi folosească propriile device-uri mobile, decât să încerci să-i dotezi pe aceştia cu acelaşi tip de dispozitiv sau să-i obligi să achiziţioneze dintr-o ofertă limitată. Inevitabil vor apărea angajaţi care, atraşi de noutăţile apărute pe piaţă, vor opta pentru utilizarea unui alt tip de dispozitiv decât cele recomandate sau impuse, atât în scopuri personale, cât şi profesionale. Prin urmare, nivelul de risc se va menţine la cote ridicate. Mai ales că numărul atacurilor care vizează device-urile mobile creşte constant. Conform IBM, în 2011 numărul acestora s-a dublat faţă de 2010.

La ce bun MDM?

Noile provocări cu care se confruntă departamentele IT în ceea ce priveşte problemele de securitate ale dispozitivelor mobile obligă companiile să abordeze cu atenţie fenomenul utilizatorilor mobili. Însă, deşi securitatea reprezintă principalul motiv de îngrijorare al administratorilor IT, cerinţele de suport dedicat ale utilizatorilor, oportunitatea creării de aplicaţii mobile proprietare, nevoia stringentă de conformitate cu anumite standarde şi politici interne reprezintă provocări majore.
În atari condiţii, încercând să valorifice optim avantajele mobilităţii, companiile încep să conştientizeze din ce în ce mai acut nevoia unor instrumente de management dedicate. Care să permită gestionarea coerentă şi eficientă a unui mediu de lucru eterogen, reprezentat de varii tipuri de dispozitive mobile cu diferite sisteme de operare. Răspunsul pieţei la această nevoie îl reprezintă platformele dedicate de Mobile Device Management (MDM), care oferă avantajul simplificării efortului de administrare şi permit dezvoltarea de noi funcţionalităţi, odată cu dezvoltarea cerinţelor utilizatorilor mobili.
Conceptul MDM este unul relativ nou pe piaţa soluţiilor IT enterprise, iar definiţia şi aria sa de acoperire variază în funcţie de vendor. Cu toate acestea, majoritatea platformelor MDM oferă un set comun de funcţionalităţi, care răspund principalelor cerinţe în ceea ce priveşte mobilitatea: securitate, control, provizionare şi management centralizat al device-urilor mobile. Sunt cerinţe primare, care, odată acoperite, permit dezvoltarea de noi capabilităţi.

Posibile criterii de alegere

Aşa cum aminteam, MDM este încă un concept încă nou, prin urmare exemplele de bune practici nu sunt foarte numeroase, aria lor de acoperire fiind relativ restrânsă. De aceea, specialiştii recomandă abordarea cu atenţie a acestui subiect delicat, oferta trebuind analizată cu atenţie. Astfel, dincolo de reputaţia şi stabilitatea vendorului, de nivelul de suport acordat de acesta, de funcţionalităţile principale şi capabilităţile de management, trebuie abordate punctual o serie de aspecte importante pentru reuşita proiectului.
Unul dintre acestea îl reprezintă efortul de integrare al platformei MDM cu infrastructura existentă în cadrul companiei. Dacă respectiva companie operează cu puncte de lucru în mai multe locaţii şi are mai multe departamente cu cerinţe diferite, efortul va fi unul semnificativ, care nu trebuie ignorat. Apoi, trebuie luate în calcul resursele necesare, cum ar fi cele de stocare sau de procesare, aspecte care se pot dovedi critice dacă nu sunt evidenţiate încă din primele faze ale etapei de evaluare.
Un alt aspect important îl reprezintă cel al conformităţii cu anumite standarde şi posibilitatea auditării sistemului. Există industrii în care cerinţele de complianţă sunt stricte, iar orice abatere de la acestea poate aduce prejudicii reale. Totodată, trebuie analizat nivelul de complexitate al funcţionalităţilor de raportare pe care le oferă platforma MDM, precum şi posibilităţile de dezvoltare ale acestora. Legat de acest aspect, un alt punct de focus este modul în care pot fi gestionate „excepţiile“ reprezentate de furtul, pierderea sau distrugerea device-ului mobil – funcţionalităţile de blocare şi/sau ştergere automată a datelor stocate în acesta etc. La fel de important este modul în care gestionează platforma MDM cazurile dispozitivelor deconectate, care este gradul de securitate al informaţiilor critice aflate pe acestea etc.
Sunt doar câteva elemente dintr-un „puzzle“ mult mai complex care trebuie luate în calcul atunci când se analizează oportunitatea implementării unei platforme MDM.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite