Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Romāni talentaţi la Intel ISEF 2012

21 Iunie 2012




Vizitatori la Intel ISEF 2012

Nimic nu te poate pregăti pentru experienţa ISEF: 1.549 de participanţi din 68 de ţări numai în acest an. Însă nu numărul mare de participanţi este cel care dă valoare acestui eveniment organizat de Intel anual, în luna mai în SUA. Adolescenţii de 15-18 ani sunt cei cu adevărat extraordinari. Am văzut proiecte uimitoare, unele dintre ele fiind chiar revoluţionare.

În imensul centru de conferinţe David L. Lawrence din Pittsburgh, care a găzduit finaliştii din acest an ai celei mai mari competiţii dedicate elevilor de liceu din lume, Intel International Science and Engineering Fair (ISEF), i-am întâlnit la standurile rezervate lor pe cei cinci tineri care au reprezentat România în acest an. Proiectele lor trecuseră de faza jurizării, însă emoţiile abia începeau, în aşteptarea anunţării premiilor.


Ionuţ Alexandru Budişteanu

Dispozitiv pentru nevăzători

Ionuţ Alexandru Budişteanu, elev la Grupul Şcolar Oltchim Râmnicu Vâlcea, se află la a treia participare la acest concurs. Mi-a arătat entuziasmat proiectul la care a lucrat timp de un an, ba chiar l-am testat şi a funcţionat fără greş. Proiectul înscris de el în categoria „Informatică” este un dispozitiv care vine în sprijinul persoanelor nevăzătoare, care au văzut cândva şi au în memorie forma obiectelor. Ionuţ a descoperit că poate utiliza limba drept traductor pentru vedere. Pentru acest lucru, a creat un software multifuncţio-nal şi un dispozitiv hardware ajustabil, care poate fi plasat pe limbă.
„Persoanele nevăzătoare reuşesc să înveţe foarte repede, pentru că folosesc aproape aceiaşi neuroni de la văz. Iniţial, am vrut să fac o mână bionică. Ideea era să citesc semnalul encefalograf de la creier şi după aceea să procesez informaţia respectivă şi să controlez mâna în funcţie de informaţia primită de la neuroni. N-am reuşit să finalizez encefalograful. Mi-a venit apoi ideea să am un radar 3D şi să pun o informaţie audio, în funcţie de imaginea respectivă, numai că urechile transmit informaţie unidimensională. Apoi am vrut să văd dacă există în corp ceva 3D, ca să pun informaţie tridimensională. Există doar 2D, papilele gustative şi subţioara”, povesteşte Ionuţ, care a testat dispozitivul pe unchiul său, nevăzător.

Dispozitivul se află la a treia versiune, iar acum tânărul lucrează la un concept nou, numit stereo vision: „Folosind două camere web se poate calcula distanţa până la orice obiect, de exemplu culorile albe înseamnă că obiectele respective sunt foarte aproape şi culorile negre înseamnă că sunt foarte îndepărtate. Ideea e să transmit pe matricea senzor care va fi plasată pe limba persoanei nevăzătoare imaginea de la stereo vision. Astfel el va obţine o informaţie asupra obiectelor, cât de aproape sau de departe sunt. Sau: persoanele nevăzătoare îşi pot da seama că este un om în faţă, dar nu ştiu şi cine este. Un soft cu inteligenţă artificială va încerca să recunoască feţele umane şi să le clasifice, să-i spună persoanei că este vecinul de la parter în faţa lui.”

Ionuţ a câştigat trei premii speciale cu proiectul său. El a fost recompensat de China Association for Science and Technology, IEEE Foundation (Institute of Electrical and Electronics Engineers) şi IEEE Computer Society.


Vlad Daniel Pavel şi Tudor Pătuleanu

Platformă educaţională

Vlad Daniel Pavel şi Tudor Pătuleanu au vrut să îmbunătăţească sistemul de învăţământ românesc şi au gândit o platformă educaţională interactivă. Cei doi elevi de la Colegiul Naţional „Petru Rareş” din Suceava au înscris proiectul lor în categoria „Informatică”.

„Platforma este formată dintr-o aplicaţie de calculator şi un website, amândouă create de noi. Aplicaţia permite profesorului să pună pe site o anumită lecţie, de exemplu cea pe care o predă la şcoală. Folosind o tablă interactivă, tot ce se scrie pe tablă în clasă poate fi foarte uşor încărcat pe site-ul nostru. Conţinutul poate fi văzut ulterior de oricine, în cadrul unei anumite instituţii”, explică Vlad.

Pe site se pot înscrie mai multe instituţii. Fiecare profesor şi elev vor avea contul lor în cadrul instituţiei de care aparţin, iar pe site pot fi încărcate şi fişiere audio sau alte date de tip text.

„Dacă un profesor a pus o anumită lecţie pe website, orice elev din instituţie poate să-i vadă lecţia, chiar dacă nu este profesorul lui la clasă. Însă lecţia nu poate fi văzută de elevi din alte şcoli. Programul nostru se aplică pentru o singură instituţie în parte, pentru a nu apărea probleme, de genul încălcării copyright-ului sau plagiatului. O altă parte a proiectului este pixul digital, ce poate fi ataşat ca un dispozitiv extern la platforma noastră”, mai spune Tudor.

Tinerii îşi doresc să comercializeze pixul digital, care poate fi folosit şi de bănci pentru semnătura digitală.

„Noi venim cu o soluţie mai ieftină şi mult mai simplu de implementat. Am dori să scoatem pixul pe piaţă şi să devină un produs pe care lumea să-l poată achiziţiona”, adaugă Vlad.


Alexandra Moldovan

Tratament împotriva scabiei

O epidemie de scabie care a afectat un sfert din elevii din liceul la care învaţă – Liceul Teoretic „Dimitrie Bolintineanu” din Bucureşti – cu efecte secundare nedorite în urma tratamentului, a determinat-o pe Alexandra Moldovan să caute un remediu natural. A înscris apoi proiectul ei la Intel ISEF, în categoria „Medicină şi sănătate”.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite