Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

TELEFONIA IP VA BATE LA USA! DESCHIDETI?

22 Decembrie 2005



Decizia de implementare a unei solutii de Telefonie IP nu mai este ceva ce trebuie lasat la o parte, inchis intr-un sertar. Avantajele pe care le aduce sunt nenumarate incepand cu cele care pot fi interpretate in cifre foarte usor cum ar fi: scaderea costurilor asociate convorbirilor si ale mentenantei infrastructurii si terminand cu avantajele ce nu sunt facil de interpretat in cifre dar care pot fi usor remarcate precum cresterea eficientei angajatilor. Acest fapt se datoreaza aplicatiilor specifice sistemelor de Telefonie IP. Sa nu uitam: Telefonia IP nu mai este o tehnologie noua inca neexperimentata, este o tehnologie care s-a maturizat deja si are un cuvant greu de spus. Telefonia IP este aici, acum!


Telefonia IP prezinta multe beneficii fata de telefonia traditionala. Principalul avantaj este scaderea costurilor convorbirilor la distanta. In plus, aceasta ofera noi aplicatii si servicii inteligente prin utilizarea unei infrastructuri convergente date/voce/video.


BENEFICII SI OBSTACOLE


Exista doua tipuri de beneficii: cele care se evidentiaza printr-o bine conturata reducere de costuri si cele care nu se evidentiaza printr-un castig financiar direct si imediat. De exemplu, prin inlocuirea centralei PBX cu o unitate de procesare a apelurilor de telefonie IP se constata scaderea costurilor anuale pentru comunicatiile telefonice. Pe de alta parte, eficientizarea muncii angajatilor prin facilitatile suplimentare oferite de telefonia IP, reprezinta un beneficiu considerabil, insa greu de masurat.


REDUCEREA COSTURILOR


De cele mai multe ori, costurile sunt un factor de decizie in investitiile IT. Costul implementarii telefoniei IP poate parea mare, prin necesarul mare de echipamente noi si actualizarea infrastructurii. Pentru unele firme, costul initial poate depasi posibilitatile de investitie.
Oricum, costurile initiale nu ar trebui sa sperie pe nimeni. Pe piata financiara au aparut multe firme care ofera echipamente in leasing pentru a reduce investitia de inceput si a o esantiona de-a lungul catorva ani. Este de asemenea o idee buna planificarea desfasurarii gradate a investitiei.


CAPITALUL SI REDUCEREA CHELTUIELILOR


Aparitia tehnologiei VoIP, a fost insotita de conceptul: “free phone calls” (convorbiri telefonice gratis), fapt doar partial adevarat. Se stie ca totul se plateste, nu exista “pranz gratis”, dar ar putea exista “convorbiri telefonice VoIP gratis”? Oarecum. In telefonia traditionala, operatorul de telefonie detine infrastructura de comunicatie si o “inchiriaza” abonatilor. Un apel telefonic clasic este taxat diferentiat functie de distanta. Convorbirile telefonice pot reprezenta un procent important din bugetul unei firme, mai ales daca aceasta are mai multe filiale. Prin implementarea telefoniei IP se foloseste reteaua de date si distanta nu mai reprezinta un factor diferentiator. Existenta unei retele de date private intre sucursale (folosind infrastructura proprie sau inchirierea unor servicii de transport de date de la un “service provider”) nu mai reprezinta un lux pe care si-l permiteau doar marile companii. Adaugarea serviciului de transport al vocii peste aceasta infrastructura se poate face fara costuri suplimentare semnificative. Odata definitivata aceasta investitie, costurile apelurilor telefonice se reduc la zero.


REDUCEREA COSTURILOR SERVICIILOR LA DISTANTA


Rata convorbirilor telefonice traditionale, mai ales cele interurbane si internationale a scazut drastic odata cu aparitia tehnologiei VoIP si a sistemelor de telefonie IP. Dezvoltarea companiilor moderne nu se mai face pe verticala (generand colosi economici) ci pe orizontala (ce incurajeaza colaborarea stransa intre parteneri). O astfel de dezvoltare genereaza necesitatea convorbirilor telefonice cu o larga raspandire geografica. Diferentele intre costurile de exploatare pentru cele doua tipuri de telefonie la o astfel de topologie, justifica financiar implementarea unei solutii de telefonie IP.
In plus migrarea catre noua tehnologie se poate face gradat, cele doua sisteme putand coexista. Acest fapt permite o esalonare a costurilor initiale de implementare, conform planificarilor interne si a posibilitatilor financiare.
Pentru decizia de implementare a acestei noi tehnologii sunt de retinut urmatoarele aspecte:
Existenta unei singure retele implica costuri de administrare mai mici.
Costurile suplimentare initiale date de implementarea unei solutii de telefonie IP se vor amortiza in scurt timp prin costurile de exploatare reduse.
Combinarea facilitatilor specifice unei retele de calculatoare (aplicatii de colaborare, baze de date, email, etc.) cu cele ale telefoniei avansate (teleconferinta, mesagerie vocala, transfer de apel, etc.) duc la o crestere semnificativa a productivitatii personalului.
Telefonia IP confera o mobilitate deosebita cu un efort tehnic minim. Un utilizator isi poate schimba locul de munca in cadrul unei companii pastrand interiorul, drepturile de acces, mesageria vocala doar prin tastarea unui cod la noul terminal.
Dezvoltarea tehnologiei Wireless LAN a dus la crearea terminalelor telefonice IP fara fir.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
KERNEL CONTROL
Autorul articolului poate fi gasit la www.kernel-control.ro
01 Februarie 2006, 10:26:18