Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Web Content Management, o alegere delicata cu eficacitate ridicata

22 Decembrie 2005



84% dintre companiile europene si nord-americane prevad, pana in primele luni ale anului viitor, o crestere semnificativa a utilizarii, dar si a investitiilor in solutiile de Web Content Management (WCM). Concluzia apartine unui recent studiu Forrester Research, care indica drept principal motor al acestei tendinte initiativele de ameliorare a relatiilor cu clientii (35% dintre respondenti) si cu proprii angajati (24%).


O alta concluzie a studiului Forrester Research asupra sistemelor de gestionare de continut Web subliniaza insa faptul ca mai mult de un sfert dintre respondenti si-au declarat insatisfactia vizavi de solutiile deja adoptate, principalul motiv constand in dificultatea de a face sa evolueze instrumentele WCM achizitionate si costul ridicat de mentenanta.
In pofida „nemultumitilor” si a criticilor, potrivit companiei britanice de consultanta Ovum, piata WCM va atinge anul viitor un nivel de 7 miliarde de dolari.


Viziuni eronate


Cele doua studii citate mai sus, care indica un trend net ascendent al pietei WCM, sunt in contradictie flagranta cu ancheta realizata in urma cu doi ani de cabinetul Jupiter Research, ale carui concluzii indicau un potential al acestui sector de doar 2,8 miliarde de dolari, ce va fi atins abia in 2008. Potrivit acestuia, 61% dintre companiile intervievate in 2003 care apelasera la un instrument de WCM renuntasera la acesta pentru a reveni la procedurile clasice in ceea ce priveste gestionarea de continut Web. Iar cele care perseverasera in utilizarea noii tehnologii foloseau practic sistemul de gestionare de continut pentru mai putin de 20% din volumul pe care l-ar fi putut acoperi. Concluzia cabinetului de studii la acel moment este evidenta - instrumentele WCM sunt produse costisitoare, cu un nivel ridicat de complexitate, atat in ceea ce priveste instalarea, cat si utilizarea in mod cotidian.


Una dintre principalele cauze ale efectelor negative inregistrate de utilizatorii WCM si nominalizate in prognoza pesimista Jupiter Research rezida in viziunea eronata a companiilor respective asupra acestui instrument. Perceperea unui sistem de gestionare de continut drept un mijloc cvasi-magic de rezolvare a tuturor „constrangerilor” informatice si frustrarea inerenta provocata de dovezile imediate au indreptatit, partial, concluzia analistilor – zilele complexelor platforme WCM sunt numarate.


Labirintul confuziilor


Concluziile Jupiter Research au reusit sa fie contrazise categoric in doar doi ani de editorii WCM. E adevarat, nu se poate vorbi de o victorie totala (vezi procentul de peste 25% de nemultumiti din studiul Forrester Research de anul acesta), insa si in acest caz problema pare sa fie tot la nivelul utilizatorului, si nu la cel al editorului de solutii. Dupa doi ani insa, potrivit editorilor WCM, nu mai poate fi vorba insa de o „viziune eronata”, ci de o confuzie, care persista inca la nivel decizional in companii.


Un prim nivel al acestei confuzii, in care se regaseste partial imaginea de „bagheta magica” atribuita instrumentelor WCM, rezida in dificultatea companiilor client de a-si defini cu exactitate nevoile functionale. Identificarea precara a necesitatilor reale la demararea unui proiect de catre departamentele informatice, care nu au consultat indeajuns utilizatorii, duce la situatii in care companiile dispun de un instrument supracalificat, dar aproape inutil.


O alta confuzie persistenta, semnalata constant de editorii WCM, este cea generata de termenul „portal”, un termen care a capatat o „nuanta” generica, acoperind nu mai putin de trei tehnologii diferite: solutie WCM, EIP (Enterprise Information Portal) si instrumente de lucru colaborativ (groupware). Eroarea este partial scuzabila prin faptul ca sistemele WCM actioneaza la frontiera dintre instrumentele de autor, instrumentele de gestiune electronica a documentelor, serverele de aplicatii etc., imprumutand de la fiecare tehnologie anumite elemente fara a se putea identifica insa cu una singura.


Revenind insa la nivelul erorilor mai trebuie semnalata insa o greseala cu efecte de durata si arie larga de raspandire in randul companiilor client – supraevaluarea nevoilor. Tendinta lansarii intr-o politica de investitii „grele”, justificata de dorinta de a nu se insela in alegerea instrumentului WCM, este alimentata si de faptul ca piata editorilor de sisteme de gestionare de continut a trecut printr-o faza de consolidare, dar si de oferta abundenta in acest sector. Efectul - pentru a-si lua toate garantiile, factorii decizionali opteaza prin supraevaluare spre un instrument de lucru inadecvat, care este apoi utilizat cu costuri ridicate la doar 10% din potentialul sau.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite