Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cloud Computing >> IT ca Serviciu >> Stiri si comunicate

Cloud Computing, evaluare de proiect

24 Septembrie 2012



Schimbarea de paradigma pe care o aduce cloud computing cuprinde întreaga economie, pe măsură ce industria IT oferă exemple ale trecerii de la teoretic la practic. Îmbunătățirea experienței utilizatorilor, creșterea flexibilității, reducerea costurilor, simplificarea administrării sunt doar câteva din promisiunile noului model de business. Care este însă realitatea?

În noiembrie 2011, Provident Financial România anunța finalizarea unuia dintre cele mai mari proiecte locale din categoria cloud, prin care cca 400 de utilizatori adoptau suita Microsoft Office 365 (material publicat in cadrul suplimentului Cloud Computing 2011). Am revenit la Provident, după aproape un an, pentru a vedea cum a evoluat proiectul și dacă beneficiile livrate de cloud computing s-au transformat din promisiuni în realitate.

Perspectiva utilizatorilor

Esența proiectului de Office 365 de la Provident a fost soluția de email, administrată și găzduită anterior de o filială din afara țării și înlocuită cu suita Microsoft în toamna anului trecut. Pentru angajați, întreg procesul a fost fluent, utilizarea unei soluții în cloud nu a adus incidente, iar downtime-ul a fost zero pe parcursul ultimului an. Mai mult, creșterea spațiului de stocare la 25 GB, extinderea utilizării soluției de email mobil și posibilitatea accesului, prin browser, din orice locație au fost elemente pozitive în feedback-ul oferit Departamentului IT. Eugen Iacob IT Systems Manager la Provident Financial Romania afirma: „Experiența utilizatorilor a fost pozitivă din toate punctele de vedere: disponibilitatea este maximă, spațiul de stocare a crescut, spam-ul a fost eliminat aproape în totalitate, mobilitatea este extinsă etc. Anterior se pierdeau mesaje datorită depășirii spațiului de stocare, acum această situație a dispărut complet și nimeni nu mai trebuie să piardă timp cu salvări locale, făcut curățenie printre mesaje etc.

Mobilitatea este un aspect la fel de important, mai ales daca avem în vedere structura teritorială complexă a forței de vânzări a Provident. Practic, dacă soluția mobilă utilizată anterior implica plata unor licențe relativ scumpe și limita extinderea forței mobile, cu Office 365 accesul la email mobil a devenit simplu deoarece nu exista costuri suplimentare iar lucrul pe smartphone este facil. Prin urmare, după câteva luni de utilizare a Office 365, managementul Provident Financial România a decis extinderea soluției de email mobil către peste 400 de angajați activi în teren și pe care i-a dotat cu telefoane Nokia Lumia cu Windows 7.5, acesta fiind cel mai mare proiect comercial de utilizarea a WindowsPhone în România. Office 365 aduce acestor utilizatori, în orice locație se află, atat corespondența cât și toate documentele necesare, iar accesul la informație în timp real devine stare de fapt. „Utilizatorii mobili vor avea acces la documente, rapoarte comunicari precum și task management, calendar etc ceea ce va avea un impact direct atat asupra eficienței acestora cât și a comunicării interne,” consideră Eugen Iacob. Complementar, soluția bazată pe Office 365 și Windows Phone 7.5 permite stabilirea unei politici de securitate la nivel de telefon precum și administrarea centralizată a acestei infrastructuri dispersate geografic.

Perspectiva financiară
Din punct de vedere al costurilor, proiectul de cloud computing a eliminat, in prima etapă, nevoia unor investiții de circa 150.000 EUR, sumă necesară dezvoltării unui sistem on-premises cu performanțe și funcționalități similare. Ulterior, economiile realizate au crescut prin însumarea mai multor elemente: eliminarea costurilor de licențiere pentru dispozitivele mobile precum și prin reducerea deplasărilor în teren suplinite acum de utilizarea soluției de video conferință din Microsoft Lync. „Folosim soluția de video conferință pentru mai multe activități: ședințe la nivel de departament, training, evaluarea nivelului de performanță al personalului etc ceea ce reduce considerabil numărul deplasarilor în filiale și implicit costurile aferente. Deasemenea, indicatorii de prezență și disponibilitate ajută la interacțiunea coerentă între angajații dispersați teritorial,” mai afirmă Eugen Iacob.
La nivelul a 5 ani de exploatare, estimările Provident Financial România arată o reducere a costului solutiei de e-mail cu circa 50%, la care se adaugă reducere de costuri ale activităților colaterale: transport, telefonie etc.

Perspectiva Departamentului IT
Dacă în 2011, Provident Financial Romania ar fi optat pentru un proiect on -premises, administarea infrastructurii hardware și software aferente ar fi fost sarcina Departamentului IT propriu. Alocarea de noi utilizatori, instalarea aplicațiilor, licențierea și acordarea de suport ar fi creat o presiune ridicată la nivel operațional și ar blocat echipa IT în activități de rutină. Eliberîndu-se de aceste sarcini, Departamentul IT a Provident Financial România s-a orientat către dezvoltarea strategică a IT-ului și pe derularea unor proiecte cu valoarea din punct de vedere al business-ului. Creșterea mobilității forței de vânzări, derularea unui proiect de Customer Relationship Management, externalizarea mediului de producție IT, conturarea unor aplicații mobile noi sunt câteva dintre proiectele inițiate în ultimul an. „Proiectul de tip cloud computing a simplificat munca administrativă a Departamentului IT ceea ce ne permite focalizarea pe task-uri creative și ne oferă timpul necesar pentru documentare și evaluare. Astfel putem ieși din rutina de zi cu zi și ne putem concentra pe dezvoltarea unor funcționalități ce aduc valoare întregii companii” afirmă Eugen Iacob.

Concluzie
Discuția pe care am avut-o cu Eugen Iacob, IT Systems Manager la Provident Financial Romania a aratat că feedback-ul utilizatorilor a fost pozitiv, proiectul s-a extins ca număr de utilizatori, componenta mobilă a devenit un element de bază, video conferințele au devenit o practică obișnuită în cadrul anumitor departamente, iar departamentul IT și-a câștigat un rol tot mai evident la nivel de strategie. Concluzia trasă de aici este că promisiunile facute de cloud computing nu sunt doar teoretice, sunt concrete, usor de identificat și analizat. Mai mult, sunt înregistrate în organizatii locale de complexitate ridicata precum Provident Financial România, o companie de servicii financiare cu peste 700 de angajați și sute de mii de clienti raspandiți în toată țara.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite