Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

In atentia guvernului! Succesul relansarii CosmoRom depinde si de GUVERN!

28 Decembrie 2005



Dr. Nicolae OacaPentru ca am fost cuminti, Mos Nicolae, Tsolas, ne-a adus un nou operator de telefonie mobila. Marti 6 decembrie 2005, ar trebui sa ramana ca o zi deosebita pentru telecomunicatiile noastre, dar mai ales pentru COSMOTE, fostul operator CosmoRom. O conferinta de presa cu o participare deosebita, ministrul Zsolt Nagy, Panagis Vourloumis, presedintele grupului OTE, James Hubley, director general RomTelecom, Evangelos Martigopoulos – director executiv CosmOTE si Nikolaos Tsolas – director executiv al noului COSMOTE Romania, anunta ca, in fine, dupa aproape 7 luni de la preluarea de catre CosmOTE, filiala din Romania - COSMOTE Romania - se lanseza comercial. Sa reamintim ca operatorul grec CosmOTE a preluat la mijlocul anului 2005 70% din operatorul CosmoRom, RomTelecom retinand restul de 30%. In fine CosmoRom - COSMOTE Romania – se (re)lanseaza comercial cu o noua echipa de conducere, un nou brand, etc.


1. Care este oferta COSMOTE Romania?


Tarifarea – Acum 5 ani, in anul 2000 la prima lansare, CosmoRom ne propunea taxarea la secunda, care avea sa revolutioneze telefonia mobila, operatorii GSM900, practic fara competitie pana atunci, taxand la minut convorbirile in retelele mobile. De atunci, toti operatorii de telefonie mobila din Romania taxeaza convorbirile la secunda. Acum noul CosmoRom vine cu o alta inovatie, tariful unic: costul convorbirii este acelasi indiferent de reteaua in care se termina convorbirea, fie ea a unui operator fix sau mobil. Tariful unic este nu numai o simplificare a modului de tarifare (foarte multele scheme de tarifare pot produce confuzie), dar este si o modalitate de a evita socul tarifelor mari de interconectare in retelele mobile. Intr-o piata sensibila la pret cum este Romania, tarifele mari de interconectare (US$10/minut, care uneori dubleza costul convorbirii) distorsioneaza puternic comportamentul consumatorului, care se vede constrans sa se conecteze in aceeasi retea cu cei mai multi dintre cunoscutii sai. Tariful unic ar putea sa elimine unele dintre barierele in calea competitiei si l-ar putea pune pe consumator in postura de a alege in functie de felul cum percepe calitatea serviciilor oferite de fiecare operator.
Pe langa tariful unic COSMOTE Romania mai vine si cu tarife mai mici decat operatorii GSM900, lucru asteptat de altfel. La inceputul lunii noiembrie in Bulgaria a avut loc (re)lansarea operatorului VivaTel insotita de reduceri importante ale tarifelor - 22%. Ambele relansari au fost insotite de reduceri importante ale tarifelor cu scopul de a atrage un numar cat mai mari de ultilizatori intr-un timp cat mai scurt, stiut fiind ca ambele piete, inca in crestere, se vor apropia curand de saturatie. Reducerile de tarife sunt sustinute si de structura costurilor operatorilor mobili: cheltuielile investitionale (150 EUR /utilizator) si operationale (2500 utilizatori/ angajat) mai mici daca comparam cu telefonia fixa, in timp ce tarifele sunt mult mai mari. Exista si aici un risc - declansarea unui razboi al tarifelor care ar putea avea efect asupra noului intrat: presupunand ca ar putea rezista unui razboi al preturilor, acesta trebuind sa se astepte la o recuperare mai dificila a investitiilior. Daca recuperarea investitiilor la operatorii GSM900 s-a facut in circa 5 ani, un nou intrat (cu 50,000 utilizatori, COSMOTE este practic un nou intrat) ar putea recupera investitia, in caz de reusita, intr-o perioada mult mai mare. Este de asteptat insa ca ceilalti operatori sa reactioneze cu diplomatie si intelegere neintrand intr-un razboi la preturilor.


Acoperirea
Unul dintre motivele esecului operatorului CosmoRom a fost slaba acoperire cu semnal. COSMOTE promite acum acoperirea a 90% din populatie la mijlocul anului viitor si una cel putin egala cu a operatorilor GSM900 la finele anului 2006. Daca COSMOTE doreste sa concureze de la egal la egal cu operatorii GSM900 atunci trebuie sa aiba o acoperire la nivelul acestora. Aceasta este planificata pentru finele anului 2006, cand potentialul de crestere al pietei s-ar putea situa intre 1,5 si 3 milioane utilizatori noi . Cam putin pentru o afacere lucrativa si de aceia COSMOTE ar trebui sa se grabeasca. Desigur ca o atare acoperire cere investitii mari, mai ales in primii ani.


Investitii
Una dintre cauzele principale ale esecului CosmoRom a fost finantarea necorespunzatoare: operatorii GSM900 au investit fiecare aproape 1 miliard EUR pentru o acoperire de peste 95% a populatiei. Pentru COSMOTE au fost avansate cateva cifre: 120 milioane EUR anul acesta si 450 milioane EUR in trei ani. Dupa ce au acoperit peste 95% din populatie, operatorii GSM900 au investit, in ultimii ani fiecare circa 100 milioane EUR pe an pentru “intretinerea retelei”, pentru anul 2006 anuntandu-se circa 200 milioane EUR, un motiv fiind noua tehnologie 3G. COSMOTE ar trebui sa investeasca in urmatorii 5 ani cel putin 500 milioane EUR daca ar acoperi peste 95% din populatie si daca nu ar trebui sa ia in consideratie si tehnologia 3G. Probabil ca anul acesta se vor investi cele 120 miloane EUR promise, iar in anul 2006 ar trebui investit restul pana la 450 milioane EUR, pentru a avea acoperirea comparabila cu a operatorilor GSM900. COSMOTE ar trebui sa ia in consideratie si dezvoltarea retelei 3G, care ar implica investitii de 200 milioane EUR (ca operatorii GSM900) pe an. Astfel, pe termen mediu (5 ani) investitiile cumulate s-ar putea ridica la 900 milioane EUR daca se are in vedere si tehnologia 3G, din care aproape jumatate in primii 2 ani.


Licenta 3G
Sansele COSMOTE sunt legate si de tehnologia 3G, tehnologie care schimba intr-un fel configuratia pietei si pune operatorii cam pe aceleiasi linie de start (este adevarat ca unii au cateva ture avans). Mai mult, COSMOTE se afla in situatia fericita de a alege sa continue dezvoltarea retelei folosind tehnologia 2G, o tehnologie matura care peste cativa ani s-ar putea dovedi prea matura, sau sa foloseasca tehnologia 3G, o tehnologie inca nematura, dar care se maturizeaza rapid. COSMOTE s-a aratat interesata in achizitionarea unei licente 3G si ar trebui sa inceapa imediat construirea retelei.


2. Scenarii pe termen mediu


Viata in telefonia mobila din Romania nu va fi prea usoara, iar succesul ne este garantat. Operatorii GSM900 sunt foarte puternici (in structura actionariatului gasim cei mai mari operatori de telefonie mobila din lume: Vodafone, Orange), iar viitorul operatorului COSMOTE depinde de viteza de reactie a noului actionar, de modul lui de reactie (modelul de afacere, finantare, etc.), de implicarea guvernului in relansarea competitiei. Pe termen mediu este de asteptat cresterea numarului utilizatorilor serviciilor de comunicatii mobile, un scenariu moderat avand in vedere 15 milioane SIM-uri vandute pana la finele anului 2009, iar altul, optimist, 18 milioane.
Din pacate, relansarea operatorului s-a produs cam tarziu pentru atragerea unei mase mai mari de utilizatori in 2005. Slaba acoperire, pana la mijlocul anului 2006, dar si inovatia in tarifare vor influenta atragerea de abonati in perioada imediat urmatoare, astfel ca la finele anului 2005 COSMOTE ar putea avea intre 100,000 si 200,000 utilizatori.
Presupunand investitii care sa asigure o buna si rapida acoperire, un model de afacere de succes, la finele anului 2009 CosmoRom ar putea avea intre 0,7 milioane utilizatori (scenariul moderat) si 1,5 milioane utilizatori (scenariului optimist), sau cote de piata intre 4% si 8%.


3. Guvernul: reglementare pentru relansarea competitiei!


Guvernul Romaniei nu ar trebui sa considere ca odata cu preluarea CosmoRom de catre CosmOTE si-a indeplinit obiectivul. Obiectivul este relansarea cu succes a operatorului si pentru aceasta guvernul trebuie sa asigure conditii pentru relansarea competitiei in telefonia mobila.
Romania este singura tara din Europa, in care primii doi operatori de pe piatadetin 96% dintre utilizatori de telefonie mobila, in timp ce in Europa Centrala, de regula al treilea operator detine peste 15% din piata.
Relansarea cu succes este conditionata si de o legislatie care sa relanseze competitia: accesul la retelele operatorilor cu putere semnificativa de piata (roaming national) si tarife de interconectare cu retelele mobile bazate pe costuri.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite