Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cât de scump costă un cartuş ieftin?

05 Octombrie 2012



Date despre piaţa neagră a consumabilelor din România nu se prea găsesc. Vendorii de echipamente de printare vorbesc despre riscuri, despre costurile aferente utilizării produselor contrafăcute, dar nu şi despre pierderile pe care le înregistrează. Cu toate acestea, oferta locală de „reîncărcare de cartuşe“ şi „cerneluri compatibile“ este abundentă. Iar la ea apelează nu doar clienţii persoane fizice, ci şi companii. De la cele mici, până la cele mari. Din acest motiv am încercat să identificăm la ce pagube se expun clienţii care aleg contrafacerile, dar şi care sunt măsurile luate de vendori pentru limitarea pieţei negre.

„Servicii de reumplere cartuşe la preţuri foarte accesibile şi cu tuşuri originale, ca şi cele din cartuşele oferite de producător.“
„Cumpărăm cartuşe uzate. Venim noi la d-voastră!“
„Cu cartuşele reîncărcabile tipăreşti cu până la 95% mai ieftin.“
Sunt doar trei dintre cele aproximativ 46.100 de rezultate livrate de Google la căutarea cu următoarele cuvinte-cheie: „reîncărcare cartuşe imprimantă“.
Probabil însă că nici un sfert din rezultate nu sunt oferte reale de pe piaţa neagră a consumabilelor. Pentru că, în afara acesteia, mai există şi o „piaţă gri“ şi „cerneluri compatibile“...
Și dacă luăm o optime din ele, adică 5.762, tot e mult!
Dacă rămânem la o zecime, înseamnă 4.610 de posibile oferte de produse contrafăcute.
Poate părea mult, dar tot Google (la o căutare după „Counterfeit Printing Supplies“) dă ca rezultat o ştire conform căreia, anul acesta, în martie, în urma unei razii întreprinse în showroom-urile şi depozitele acestora din Dubai au fost confiscate peste 850.000 de consumabile contrafăcute.În mod sigur, Bucureştiul nu-i Dubaiul! Însă la o simplă plimbare prin Capitală, nu chiar pe bulevardele centrale, pot fi descoperite zeci de firme micuţe care oferă servicii de reumplere cartuşe.

O ipoteză de lucru

O lege a pieţei spune că „dacă nu ar exista cerere, nu ar fi nici ofertă“. Ori, în mod evident, în România cerere există. Iar clienţii provin cu precădere din zona companiilor de dimensiuni mici (Small Office-Home Office) și a persoanelor fizice, pentru care oferta de reumplere-reîncărcare este extrem de atractivă. Dar nu numai!
Motivele sunt clare: costurile.Să luăm un exemplu concret cu date reale: o multifuncţională inkjet, nu de ultimă generaţie, de la unul dintre principalii jucători din piaţa de printing, are un preţ de achiziţie de aproximativ 700 lei.Preţul unui singur cartuş de cerneală original, din cele cinci cu care este dotată imprimanta, costă circa 70 de lei. Rezultă că un schimb de cartuşe originale costă 350 de lei. Adică jumătate din preţul de achiziţie. Cu alte cuvinte, la al treilea set de cartuşe originale, preţul consumabilelor îl depăşeşte pe cel al imprimantei.

Pe piaţa neagră, preţul unui singur cartuş (cu cip inclus!) este de 9 lei. În total, 45 de lei. Iar la ofertă, tot setul costă 40 de lei. Adică abia după al 18-lea set de cartuşe de „origine incertă“ consumabilele depăşesc ca valoare preţul de achiziţie al imprimantei. Am folosit expresia „origine incertă“, pentru că dincolo de exemplul cu „tuşuri originale, ca şi cele din cartuşele oferite de producător“, există cazuri în care comerciantul avansează argumentul „compatibilităţii“, dar nu o probează prin niciun document.

Nimic nu este gratis

Utilizarea „variantelor economice“ are însă costurile ei. Cartuşele neoriginale generează o serie de riscuri importante, pe care un client neavizat al pieţei negre nu le ia în calcul atunci când optează pentru un produs contrafăcut.Iată care sunt acestea, din perspectiva principalilor jucători de pe piaţa locală:

„Fie că se folosesc în mod constant sau ocazional, utilizarea cartuşelor neoriginale are o lungă serie de efecte negative. Dintre acestea putem menţiona diminuarea duratei de viaţă a unor componente importante, precum capul de imprimare sau unitatea de absorbţie a cernelii reziduale, dar mai ales reducerea calităţii imprimării. Atât experienţa noastră, cât şi informaţiile primite de la parteneri sau clienţi ne-au demonstrat faptul că efectele negative apărute în urma utilizării unui cartuş neoriginal nu pot compensa argumentele financiare luate în considerare în momentul achiziţiei. Este ca şi cum ai achiziţiona un automobil premium şi l-ai alimenta cu un carburant de calitate inferioară. Efectele negative în cazul unor consumabile neoriginale sunt resimţite în aproximativ acelaşi mod prin deteriorarea semnificativă a echipamentelor. În urma unor simple analize realizate împreună cu partenerii noştri putem spune că, după utilizarea de 4-5 ori a unui cartuş neoriginal, echipamentul se defectează.“
Canon România
„Un consumabil original OEM (Original Equipment Manufacturer) este fabricat din componente noi, pe bază de licenţe şi patente, cu acordul şi suportul producătorului de echipamente, cel mai adesea chiar de către acesta. Prin cartuşe «compatibile» înţelegem cartuşele remanufacturate de terţe părţi, pornind de la cartuşele OEM uzate (folosite). Costul unui cartuş «compatibil» este mai mic decât costul unui cartuş original OEM, dar utilizarea poate avea următoarele efecte: calitate slabă a imprimării; durată de viaţă a consumabilului mai mică; contaminarea echipamentului cu toner, ceea ce presupune costuri suplimentare pentru repunerea aparatului în funcţiune; defectarea altor subansamble din echipament. Un studiu internaţional efectuat anul trecut de Campbell DeLong Resources Inc. privind utilizarea consumabilelor de la terţi, pentru echipamentele de birou, arată că 66% din clienţi au raportat diferite probleme privind utilizarea acestora. În ceea ce priveşte productivitatea, 79% din respondenţi au spus că nu vor folosi consumabile de la terţi, din cauza riscului de apariţie a unor defecţiuni la echipamente.“
Anca Şerban,
Suppliers Manager Xerox România

„Echipamentele Epson au fost proiectate pentru a oferi maximum de calitate şi un consum eficient de cerneală atunci când sunt folosite împreună cu consumabile originale. Folosirea altor consumabile decât cele originale poate afecta calitatea printului şi poate genera defecţiuni ale echipamentului, atrăgând în acelaşi timp pierderea garanţiei. Cei care folosesc alte consumabile decât cele originale iau în calcul numai costul iniţial, fără a evalua şi cheltuielile cu reparaţiile sau faptul că un consumabil reîncărcat durează mai puţin decât unul original.“
Simona Decuseară,
National Sales & Marketing Manager Epson România & Bulgaria

„În cazul în care clientul foloseşte un consumabil neoriginal se poate confrunta cu situaţia de a nu putea folosi echipamentul, deoarece acesta nu recunoaşte consumabilul sau de a-l defecta afectând procesele automate de detecţie şi dozare şi creând astfel condiţiile unor defecţiuni premature. Astfel, există şanse mari ca potenţialele pagube să depăşească economiile realizate prin folosirea consumabilelor neoriginale. Totuşi, ţinând cont că ponderea tonerului/cernelii în preţul pe pagină este însemnată, nu se poate neglija avantajul economic al folosirii acestor consumabile.“
Petruţ Florea,
Key Accounts Manager ROEL

Între alegerea în cunoştinţă de cauză şi înşelăciune

„Atunci când vorbim despre alternativele consumatorilor la cartuşe originale, este important să facem diferenţa între cartuşele compatibile, reumplute, şi adevărata «piaţă neagră» a consumabilelor, care se referă la cartuşele contrafăcute şi vândute publicului ca fiind cele adevărate. Dacă în cazul primei categorii de cartuşe, consumatorul înţelege ceea ce cumpără şi face alegerea în cunoştinţă de cauză, a doua situaţie presupune înşelarea cumpărătorului, care cu bună credinţă crede că achiziţionează un produs HP, însă primeşte un cartuş de calitate îndoielnică. Pentru a ţine acest fenomen sub control, HP colaborează îndreaproape cu autorităţile locale şi cu partenerii săi de distribuţie, în special pentru a educa publicul cumpărător să recunoască cartuşele originale HP. (...) Tot despre educarea publicului cumpărător este vorba şi atunci când discutăm despre cartuşe compatibile sau despre reumplerea cartuşelor. Deşi aceste cartuşe par, la prima vedere, să aibă un preţ mai atrăgător, costurile ascunse ies repede la iveală şi le pot face chiar mai scumpe decât s-ar putea aştepta utilizatorii. Cartuşele reumplute sau remanufacturate afectează în principal calitatea şi fiabilitatea imprimării. Cartuşele pe care utilizatorii nu se pot baza şi de o calitate inconstantă a imprimării pot conduce la nevoia de a imprima din nou, la costuri mai mari, ceea ce reduce economiile pe care clienţii le aşteaptă de la cartuşele alternative. Cele mai recente studii QualityLogic confirmă această situaţie, arătând că peste 15% din toate cartuşele reumplute testate au curs, au lăsat pete sau au cedat complet, fie în timpul utilizării, fie chiar din momentul în care au fost scoase din cutie. Per total, cartuşele originale HP au imprimat cu până la 34,7% mai multe pagini decât cartuşele reumplute testate.“
Roxana Toma,
Consumer Marketing Manager Imaging
and Printing Group HP România

Cine sunt clienţii pieţei negre

Riscuri există. Dar şi avantaje financiare, după cum susţine reprezentantul ROEL, pe care nu le ignoră nici marile companii. De altfel, Petruţ Florea consideră că: „Toată lumea cumpără/foloseşte cartuşe neoriginale, începând de la persoane fizice şi terminând cu mari instituţii financiare (inclusiv bănci), companii multinaţionale etc. Ponderea este mult mai mare în rândul consumatorilor persoane fizice, dar, ţinând cont de necesitatea acută de scădere a costurilor, ponderea clienţilor din segmentul enterprise a început să crească.“O opinie confirmată parţial şi de oficialul Xerox: „Utilizatorii finali sunt în proporţie de 60% şi restul de 40% este reprezentat de licitaţii (respectiv segmentul eneterprise – N.A.)“.

Din punctul de vedere al Canon România, delimitările nu sunt foarte clare, dar şi segmentul enterprise este un client al pieţei negre: „Nu există date oficiale care să descrie în detaliu segmentele de utilizatori ai consumabilelor neoriginale. Din experienţa noastră putem spune însă că segmentul consumatorilor persoane fizice este mai activ, însă chiar şi aceştia renunţă la această alegere atunci când materialul imprimat nu are calitatea obţinută în urma utilizării unui consumabil original. Segmentul enterprise este mai puţin prezent pe această piaţă, tocmai datorită acestui fapt, calitatea produsului livrat unui client fiind unul dintre principalele criterii. Principalele motivaţii sunt de natură financiară, însă, atunci când este vorba de un echipament profesional, al cărui cost de achiziţie este mai mare, chiar şi aceste motivaţii dispar.“

Modelul CISS

Ofertele de tipul Continuous Ink Supply System (CISS), un „hack“ prin care cartuşele sunt conectate la rezervoare de cerneală adăugate, sunt din ce în ce mai populare pe piaţa locală. Însă folosirea acestor sisteme implică aceleaşi riscuri ca şi utilizarea consumabilelor contrafăcute. „Sistemele CISS, care se folosesc exclusiv pe piaţa inkjet, sunt foarte utilizate de cei care printează mult sau cu grad de acoperire mare. Procedura tehnică folosită implică, în cazul unor modele, înlocuirea parţială sau totală a sistemelor de alimentare cu cerneală, în alte situaţii fiind suficient un bypass făcut cartuşelor originale. Sistemele CISS, în România, se montează «artizanal», existând riscul pierderii garanţiei în cazul echipamentelor noi“, explică Petruţ Florea, Key Accounts Manager ROEL. Totuşi, ideea utilizării unor cartuşe de dimensiuni mari, poziţionate în exteriorul imprimantei nu este una chiar atât de rea. Dovadă că „în luna martie Epson a lansat, în premieră pentru piaţa românească, o gamă de imprimante care foloseşte un sistem similar celor denumite generic CISS, însă cu cerneală originală Epson. Costurile scăzute ale cernelii originale îi determină pe clienţii noştri să nu mai apeleze la alte soluţii“, explică Simona Decuseară, National Sales & Marketing Manager Epson România & Bulgaria.

Ce măsuri se pot lua?

La capitolul măsuri de „combatere“ a pieţei negre, măsurile luate de companii, pe plan local, nu sunt de amploarea celor din Dubai. Practic, se rezumă doar la campanii de informare a avantajelor utilizării consumabilelor originale. Metodă utilizată atât de Canon România („Canon a organizat campanii media prin intermediul cărora s-a realizat informarea consumatorilor asupra beneficiilor utilizării unor consumabile originale“), cât şi de Xerox („Am informat consumatorii privind riscul folosirii acestora prin newsletter, scrisori personalizate – după achiziţionarea echipamentului, în care explicăm avantajele folosirii OEM şi încurajăm folosirea consumabilelor originale.“).
Motivul alegerii acestor măsuri este explicat de Petruţ Florea, ROEL, care şi el indică „educarea consumatorilor“ drept singura metodă: „În afară de OPC, care poate controla dacă un produs corespunde descrierii, este foarte greu de intervenit. Poate doar în partea care priveşte educarea clienţilor, prin informarea acestora privind eventualele probleme pe care le pot întâmpina folosind acest tip de consumabile.“Prin urmare, rămâne la latitudinea clientului final dacă alege piaţa neagră sau pe cea albă, dacă optează pentru avantajele economice pe termen scurt sau pentru calitatea printurilor şi fiabilitatea echipamentului achiziţionat. La fel cum rămâne de văzut când și dacă vendorii vor adopta și alte măsuri de limitare a pieței negre.

Despre piaţa neagră, gri şi albă a consumabilelor

Dana Samson, Research Analyst IDC România

Informaţiile despre amploarea pieţei locale de consumabile contrafăcute nu sunt făcute publice. Principalii jucători care activează în acest domeniu sunt reticenţi atunci când vine vorba de avansat date sau evaluări, iar studiile de piaţă pe această direcţie lipsesc încă. Din acest motiv, i-am adresat câteva întrebări Danei Samson, Research Analyst IDC România.

Cum structurează IDC piaţa consumabilelor pentru echipamentele de printare?

În principiu, IDC împarte piaţa de consumabile în trei mari categorii. „Piaţa albă“ care, la rândul ei se împarte în consumabile originale importate şi vândute pe canalele oficiale, şi care în România reprezintă peste 50% din întreaga piaţă a consumabilelor, consumabilele compatibile şi „cartușele reumplute“, măsurate în echivalentul capacităţii consumabilelor originale. „Piaţa gri“, constă în consumabile originale care însă nu sunt importate şi vândute pe canalele oficiale agreate de vendori, iar „piaţa neagră“este cea a cartuşelor contrafăcute.

Care este situaţia pe piaţa locală?

„Piaţa neagră“ şi „piaţa gri“ sunt relativ mici în România, în primul rând pentru că vendorii controlează destul de bine canalele de distribuţie şi pentru că vendorii „de volum“, precum HP, Canon sau Epson, au dus adevărate campanii în acest sens. Procentul de consumabile originale oficiale este, în marea majoritate a ţărilor mari din CEE (România, Polonia, Ungaria, Cehia; excepţie fac ţările din fosta URSS), cam acelaşi (între 50% şi 60%). Diferenţa între România şi restul ţărilor apare în ceea ce priveşte raportul consumabilelor compatibile, care reprezintă în România puţin sub 30%, în timp ce în restul ţărilor acesta depăşeşte 40%. Practic, în România, reumplerea cartuşelor e încă o practică destul de frecventă, chiar şi în mediul business (mai ales în cazul afacerilor mici), nu doar printre utilizatorii casnici, cu precădere printre cei care au imprimante inkjet. Cei mai afectaţi sunt vendorii care au bază instalată mare în sectorul utilizatorilor casnici (HP, Canon, Epson, Lexmark).

Care este evoluţia pieţei locale de consumabile?

Piaţa totală de consumabile a scăzut uşor în 2011, comparativ cu 2010, şi, la cum au arătat lucrurile în prima parte a lui 2012, va continua să scadă, cu precădere pe segmentul de inkjet. E important de reţinut că piaţa totală de consumabile nu depinde atât de mult de evoluţia economică (aşa cum e cazul echipamentelor în sine), ci mai degrabă de baza instalată (cea de laser a rămas constantă în ultimii ani). Situaţia economică afectează însă structura pieţei de consumabile, în sensul scăderii procentului de consumabile originale, în favoarea consumabilelor compatibile, procentaj care a crescut constant în ultimii ani şi datorită extinderii acoperirii pe care o oferă brandurile compatibile. Este important de menţionat că, în ultimul timp, numărul de consumabile originale vândute „de pe raft“ a scăzut considerabil în favoarea consumabilelor livrate ca parte a contractelor de servicii, care includ înlocuirea automată a consumabilelor, prin sistemul de gestionare a activităţii şi flotei de imprimare. Toţi vendorii care au echipamente laser, mai ales cei din zona high-end, au astfel de contracte cu clienţii mari fie direct, fie prin parteneri. Aceste contracte fac parte dintr-o serie de schimbări pe care mai toţi vendorii de echipamente au fost nevoiţi să le facă în urma pierderilor suferite din cauza scăderii drastice a vânzărilor de echipamente.

Ce măsuri pot lua vendorii pentru limitarea efectelor pieţei negre şi gri?

Practic, pe lângă activităţile extensive de promovare a calităţii şi fiabilităţii consumabilelor originale, singura modalitate a vendorilor OEM (Original Engine Manufacturer) de a lupta împotriva brandurilor compatibile este de a suspenda garanţia în cazul folosirii altor consumabile decât cele originale. Din păcate, acest lucru funcţionează numai în cazul echipamentelor nou achiziţionate şi în cazul companiilor care sunt interesate de servicii after market.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Stefan
Interesant articolul. Cartusele originale sunt extrem de scumpe. Cand cumperi o imprimanta de uz casnic si dai 200 lei pe ea dar la primul set de cartuse platesti 250, normal ca te simti furat, nimeni nu ti-a atras atentia cat costa alimentarea unui astfel de produs.
05 Martie 2014, 11:35:58