Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Piaţa aplicaţiilor mobile profesionale ia amploare

05 Octombrie 2012



Mobilitatea capătă din ce în ce mai mai multă importanţă în strategiile de business ale companiilor din întreaga lume, fiind susţinută de dezvoltarea pieţei de aplicaţii dedicate mediului enterprise. Semnele încep să fie vizibile şi pe plan local, unde companiile româneşti concurează direct cu marii vendori de software internaţionali.

În 2016, peste 80% din angajaţi vor utiliza propriile echipamente mobile pentru realizarea sarcinilor de serviciu, conform cabinetului de consultanţă Gartner, care estimează că, la momentul actual, 50% din companiile din SUA şi EMEA permit angajaţilor să acceseze prin propriile device-uri mobile reţelele de date.

O estimare confirmată de numeroase studii de piaţă, care demonstrează în mod clar că mobilitatea capătă din ce în ce mai multă importanţă în strategiile de business ale companiilor din întreaga lume. În 2010, un studiu internaţional realizat de Forrester Research arăta că angajaţii a 89% din companiile de dimensiuni mici şi medii intervievate utilizau deja propriile device-uri mobile pentru accesarea şi operarea corespondenţei electronice profesionale. Că o făceau sau nu cu acordul respectivelor companii, respectând politicile şi regulile de securitate ale respectivelor companii, este o altă discuţie. Cert este însă că studiul citat releva un prim semnal al faptului că începeau să fie conştientizate beneficiile pe care mobilitatea le putea aduce.

Dincolo de avantajele evidente ale disponibilităţii crescute – traduse în creşterea eficienţei per angajat –, valorificarea presupune însă dezvoltarea unui portofoliu de soluţii dedicate mediului mobil. La nivelul anului 2010, studiul Forrester, releva, pe lângă utilizarea extensivă a mail-ului, un interes în creştere al companiilor (circa 74%) pentru aplicaţii de tipul „Calendar“, pentru facilitarea lucrului colaborativ, şi al instrumentelor de tipul „Contacte“. Astfel de soluţii fac parte însă din aşa-numita categorie de aplicaţii „generaliste“, care, deşi sunt extrem de populare şi utile, nu acoperă aria cerinţelor şi nevoilor specifice de business.Situaţia este, poate, explicabilă, dacă ne raportăm la gradul de dezvoltare al pieţei de aplicaţii mobile din urmă cu doi ani. Când se considera că utilizarea de aplicaţii mobile specializate face sens doar în cazul aşa-numiţilor „task workers“, facilitând automatizarea anumitor operaţiuni. Dar, la momentul actual, ca efect direct al amplorii pe care a căpătat-o curentul BYOD (Bring Your Own Device), din ce în ce mai multe companii conştientizează nevoia unor portofolii de aplicaţii mobile dedicate fiecărei categorii de angajaţi (diferenţiate pe profiluri de utilizatori). O evoluţie firească, ţinând cont de faptul că în 2013, potrivit estimărilor cabinetului de analiză Syclo, forţa de lucru mobilă va atinge un volum de 1,2 miliarde, ceea ce reprezintă aproximativ 35% din forţa de muncă la nivel mondial.

Aplicaţii generaliste vs core-business
În aceste condiţii, este evident că piaţa aplicaţiilor mobile reprezintă o zonă de nişă cu un potenţial de dezvoltare uriaş. Care a început să fie exploatată atât de către numele mari ale industriei software (precum SAP, Oracle, Microsoft etc.), cât şi de către noii veniţi pe această piaţă, dornici să valorifice cât mai rapid potenţialul acestei zone emergente.

Şi totuşi, evoluţia ofertei pe nişa Mobile Business Apps nu este atât de rapidă, în raport cu ritmul de adoptare a mobilităţii în mediul enterprise. (Comparaţia cu piaţa „Consumer“ de aplicaţii mobile nu face sens.)

De exemplu, potrivit studiului comparativ realizat recent de cabinetul Research2Guidance, volumul aplicaţiilor mobile dedicate mediului enterprise ofertate în cadrul magazinelor de aplicaţii mobile s-a dublat în decurs de un an. În primul trimestru din 2012, raportat la perioada similară a anului trecut, a crescut de la 100.000 la 200.000 de Mobile Business Apps. Dar, potrivit aceleiaşi surse, doar 14% din aceste aplicaţii adresează zona de core-business, majoritatea soluţiilor provenind din următoarele categorii: „Business Communications/Social Networking“; „Finance“; „News&Magazines“; „Productivity“ şi „Tools/Utilities“.

Sunt categorii generale, iar criteriile de includere/catalogare şi denumirile diferă de la magazin la magazin. Ceea ce, din perspectiva unei companii interesate de achiziţia unei soluţii mobile, creşte dificultatea identificării aplicaţiei adecvate. Motiv pentru care numeroase dintre companiile care perseverează în demersul găsirii unor soluţii mobile optime, adecvate cerinţelor şi nevoilor proprii de business, apelează la dezvoltatorii de software pentru realizarea unor aplicaţii personalizate, „custom made“. (Externalizarea este o situaţie frecventă, având în vedere că nu foarte multe companii deţin competenţe în zona dezvoltării de aplicaţii mobile.) Ceea ce reprezintă o soluţie care trebuie cântărită cu atenţie, pentru că implică o creştere a nivelului de dependenţă al respectivei companii faţă de dezvoltator. Ori, ţinând cont de extinderea fenomenului BYOD şi de creşterea explozivă a ofertei de device-uri mobile (doar în 2011 au fost lansate pe piaţă peste 100 de tipuri de tablete), situaţia devine delicată.

Situaţia pe plan local
Piaţa locală de aplicaţii mobile dedicate mediului enterprise nu include încă foarte mulţi jucători. În afara vendorilor mari, internaţionali, numărul actorilor locali (vendorilor şi dezvoltatorilor) este redus încă.

Situaţie oarecum explicabilă din perspectiva lui Valentin Tomşa, director general SAP România, care declara la începutul acestui an că majoritatea companiilor locale nu utilizează terminalele mobile pentru gestiunea afacerilor, dar că estimează că această nouă direcţie va fi adoptată de mediul de business autohton într-un timp relativ scurt. De altfel, compania avea deja la nivelul lunii aprilie a.c. 6 clienţi în România pe zona de mobilitate, alte firme locale manifestându-şi interesul în pentru aplicaţiile mobile profesionale.

Punctul de vedere SAP este confirmat şi de Bogdan Păduraru, Acollada Software Development Director TotalSoft: „În România, cererea pentru aplicaţii mobile de tip enterprise este în etapa de dezvoltare incipientă. TotalSoft a anticipat trendul către mobilitate încă din 2010, de aceea avem deja o linie strategică de business şi un portofoliu diversificat de soluţii dedicat susţinerii mobilităţii forţei de muncă. Până în prezent, am sesizat, pe piaţa locală, tendinţa către aplicaţii mobile dezvoltate la cerere, mai degrabă decât către aplicaţiile de-a gata.“ (TotalSoft a lansat prima aplicaţie de Business Intelligence – soluţia proprie Charisma Analyzer – pe iPad. Recent, compania românească şi-a reconfirmat focusul pe zona mobilităţii, înfiinţând o divizie dedicată cu care adresează piaţa de Mobile Business Apps.)

TotalSoft, focus pe zona mobilităţii
„Rebranduirea diviziei de dezvoltare software în Acollada Software Development a venit ca urmare a nevoii de poziţionare clară pe anumite tehnologii noi, pe zone de competenţă, pe proiecte de referinţă realizate în aproape 18 ani de existenţă. Charisma (suita de soluţii proprietare TotalSoft – n.r.) se bucură deja de vizibilitate atât pe piaţa internă, cât şi internaţională, însă TotalSoft înseamnă mult mai mult. S-a simţit nevoia unui brand dedicat pentru divizia de software development, cu o identitate vizuală originală, care să sublinieze capacitatea de inovaţie şi maturitate a TotalSoft în proiecte de dezvoltare de software la cerere, aplicaţii web şi soluţii pentru dispozitive mobile. Este o chestiune de timp până când Acollada va fi un nume recunoscut în comunităţile de dezvoltatori din toată lumea. Prin intermediul Acollada, TotalSoft oferă servicii de dezvoltare de software la cerere oricărui tip de companie, locală sau internaţională. Dezvoltarea de software este o puternică linie de business care ne-a adus în cei 18 ani de existenţă peste 300 de proiecte, în 25 de ţări, pe 3 continente. Majoritatea clienţilor pe zona de mobilitate sunt clienţi TotalSoft, companii care lucrează cu diverse aplicaţii de business de la noi, la care lipesc un add-on de Business Intelligence, Sales Force Automation, Field Force Automation, monitorizare a vânzărilor etc. pe dispozitiv mobil (platforma iOS sau Android). Aceste aplicaţii comunică cu cele centrale de gestiune a afacerii (ERP, CRM) şi oferă oamenilor din teren (incluzând aici şi managementul) mobilitate maximă cu informaţii în timp real. Avem însă şi clienţi care au contractat iniţial dezvoltarea la cerere de soluţii mobile, ca de exemplu Sodexo. Pentru ei am dezvoltat o aplicaţie de colectare a datelor din teren funcţională pe Android. Pe pieţele externe, unde adopţia soluţiilor de mobilitate pentru companii este foarte ridicată, oferta noastră de aplicaţii pentru tablete şi smartphones reprezintă calea de intrare a clienţilor în ecosistemul de aplicaţii TotalSoft. În România, la momentul actual există un interes real pe zona aplicaţiilor mobile dedicate mediului enterprise. Un bun exemplu în acest sens este verticala de distribuţie, un domeniu a cărui esenţă este chiar mobilitatea. În această zonă, soluţia SFA pe dispozitive mobile este larg răspândită. De asemenea, lanţurile private de clinici şi-au manifestat interesul pentru aplicaţii mobile, pentru a oferi medicilor acces la fişa pacientului pe tabletă. Un alt exemplu este reprezentat de verticala de Telecom - Multiple Systems Operators, care realizează instalări pe teren, la domiciliul clienţilor, şi care au nevoie de acces remote la informaţii.“
Bogdan Păduraru, Acollada Software Development Director TotalSoft

Un alt punct de vedere
„În cazul IT Six, decizia înfiinţării unui departament de tehnologii mobile a venit ca urmare a creşterii numărului de cereri concrete venite din străinătate. Compania noastră noastră lucrează numai pentru pieţe străine, în principal SUA şi Europa de Vest. Credem că interesul pentru soluţii mobile dedicate mediului enterprise este în creştere şi în România. Dar, fiind o piaţă sensibilă la cost, rămâne problema preţului pe care firmele sunt sau nu dispuse să îl plătească pentru a beneficia de aceste soluţii. La nivel de consumator individual suntem de părere că apetitul este mult mai mare pentru aplicaţii gratuite. Discutând recent cu firme româneşti care au soluţii deja pentru piaţa locală, am constatat că, deocamdată, nu se vând suficient de multe aplicaţii cât să asigure venitul sperat de producător. Sperăm ca pe termen mediu şi lung să ne îndreptăm însă în direcţia bună, în care şi mediul corporate devine consumator de tehnologie mobilă, formându-se astfel o piaţă în adevăratul sens al cuvântului.“
Sorin Găvănescu, CEO IT Six Global Services



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite