Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Unde sunt evenimentele de altădată?

05 Octombrie 2012



Vă mai aduceți aminte de CERF, soft21 sau BINARY, evenimente care adunau laolaltă cele mai mari nume de pe piața IT&C românească timp de câteva zile, primăvara și toamna? Evenimente de referință și de mare amploare acum 10-15 ani, odată cu trecerea timpului și-au pierdut menirea și au intrat într-un con de umbră sau au dispărut.

CERF (Computer & Electronics Romanian Fair) era organizat, de obicei, în luna mai, la scurt timp după CeBIT Hanovra, fiind printre puținele evenimente IT&C dedicate și zonei de consumer. Cu siguranță vă amintiți de prezența operatorilor telecom, Orange, Vodafone sau Zapp, care se „întreceau“ an de an în construcția unor standuri inovatoare, la care vizitatorii puteau testa celei mai noi servicii și produse. Și sigur mai țineți minte standurile uriașe ale unor mari jucători de pe piața de retail-distribuție, precum Flamingo sau K Tech UltraPro, ale căror concursuri și animatoare atrăgeau o mulțime de curioși.

Operatorii telecom ocupau unele dintre cele mai mari standuri din CERF, pentru care cheltuiau și peste 300.000 de euro. La CERF 2007, de exemplu, conform wall-street.ro, metrul pătrat pentru amenajarea unui stand a costat între 99 și 189 de euro. Sectorul IT a avut alocat cel mai mare spațiu, de 6.300 mp, comunicațiile 4.100 mp, iar soluțiile IT pentru afaceri 3.100 mp. Convenind că 140 de euro pe metrul pătrat reprezintă în medie suma alocată de companiile prezente în 2007, rezultă că reprezentanții industriei IT&C cheltuiau numai cu amenajarea standurilor peste 1.800.000 de euro.

Însă avântul CERF din anii de boom ai pieței IT&C locale s-a domolit după 2007. Numărul expozanților a scăzut, ca de altfel și cel al vizitatorilor, iar numele sonore, care garantau succesul evenimentului, au renunțat rând pe rând să mai participe.

Organizatorii CERF au încercat să-l reinventeze, însă fără prea mare succes, iar din 2009, de la ultima ediție, expoziția internațională de IT a devenit o amintire frumoasă. De altfel, 2009 a fost primul an în care evenimentul s-a adresat exclusiv segmentului de business, reorientarea fiind cauzată de căderea pieței de retail.

Pentru prima oară la CERF 2009 s-au desfășurat conferințe dedicate mediului online și social media. Venise timpul ca și bătrânul CERF să țină pasul cu noile tehnologii dedicate mediului online, care aduceau un suflu nou într-o piață oarecum monotonă în ceea ce privește temele de discuție. Cu toate acestea, nu a fost suficient și, în prezent, evenimentele de mare anvergură de pe piața IT&C românească sunt cele dedicate zonei online: How to web, cea mai mare conferință regională de antreprenoriat și tehnologie web din Europa de Sud-Est, aflat la a patra ediţie, sau Internet & Mobile World, eveniment organizat în septembrie și aflat la prima ediție.

În aprilie 2010, Expotek a luat decizia de amânare a celei de-a XIX-a ediții a CERF, din cauza unui număr insuficient de expozanți.

Singurul eveniment care se desfășura în cadrul CERF și care a rezistat în timp, rămânând un etalon pentru industria de comunicații este Ziua Comunicațiilor, păstorit și moderat de Eugen Preotu.

Decăderea evenimentelor de industrie

Să fi fost criza principalul motiv al renunțării participării companiilor IT&C la evenimente precum soft21, CERF sau BINARY?

Valerica Dragomir, în prezent consultant ANIS (Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii) și fost director executiv al asociației, crede că evenimentele ajunseseră în faza în care nu mai aveau ca obiectiv educarea clienților și a pieței.

„Din punct de vedere al informațiilor disponibile, piața devenise deja educată. Obiectivele companiilor care participau la evenimente erau foarte precis legate de generarea de lead–uri. Audiența s-a fragmentat destul de mult – companii sau clienți similari participau la toate evenimentele, iar acestea au început să semene destul de mult. În condițiile în care piața de evenimente – și mă refer în special la conferințe – era deja destul de populată și eficiența pentru vânzări relativ redusă, implicarea companiilor în evenimentele de industrie s-a redus corespunzător“, explică Valerica Dragomir.

Un eveniment organizat chiar de ANIS, soft21, și-a închis porțile după șapte ediții.„Soft21 a fost un eveniment de asociație, care a avut o structură care ar fi putut să îi asigure prezența pe piață – includea și segmentul orientat către business, prin conferințe, dar și componenta de educare și colaborare în interiorul industriei. A fost însă până la urmă o chestiune de resurse și return on investment și pentru noi, ca și pentru alți organizatori de evenimente. În condițiile în care pe piață existau deja alte evenimente – pentru ambele componente – decizia internă a fost să ne concentrăm resursele pe acele activități și proiecte mai puțin acoperite de piață și care țin mai degrabă de specificul unei asociații”, precizează Valerica Dragomir.

Rena
șterea evenimentelor de industrie?

Atunci când ne-a venit ideea să realizăm un articol despre piața evenimentelor de industrie IT&C, BINARY era deja un caz clasat. Însă, iată că principalul eveniment a cărui ultimă ediție s-a desfășurat acum șase ani, revine la începutul lunii noiembrie, sub același patronaj al ARIES (Asociația Română pentru Industria Electronică și Software).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite