Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Politica de angajare a femeilor în industria IT&C locală

05 Octombrie 2012



Cele mai recente statistici arată că, în ultimii ani, în UE 27 numărul studenților cu vârsta cuprinsă între 20 și 29 de ani reprezintă 29,8% din totalul populației – Grecia (46,5%), Lituania (40,7%), Polonia (36,9%), România (31,3%), iar 55% din studenți sunt femei. 24,3% din totalul studenților cu vârsta între 20 și 29 de ani sunt înscriși în domenii tehnice, precum știință și inginerie, iar din aceștia 30,1% sunt femei. Având în vedere că asigurarea echilibrului de gen în angajările din sectorul IT&C nu se autoreglează, sunt necesare o serie de politici pro-active pentru a corecta deficiențele din sector.

În toamna anului trecut, la reuniunea intitulată „Femeile și Tehnologia Informației și comunicațiilor“, Neelie Kroes, vicepreședinta Comisiei Europene și comisarul responsabil pentru agenda digitală, se declara îngrijorată de faptul că nu sunt destule femei angajate în acest sector pe care îl consideră interesant și captivant: „Vreau să știu ce putem face noi, ca politicieni europeni, pentru a schimba acest lucru. Pentru mine, aducerea și menținerea femeilor în domeniul IT&C înseamnă progresul în carieră, plată egală pentru muncă egală și echilibrarea vieții profesionale cu cea de familie.”

În cadrul reuniunii, la care au participat 20 de eurodeputate, reprezentând 16 state membre, s-au dezbătut provocările și oportunitățile din sectorul european al IT&C, precum și problemele cu care se confruntă femeile din acest domeniu.

În 2008, 25% din numărul total de angajări erau aferente domeniului serviciilor high-tech, și doar 2,4% din totalul angajaților din acest sector erau femei (160.000).

Deși statisticile la nivel european în ceea ce privește numărul de femei angajate în industria IT&C nu sunt favorabile, pe plan local chiar ne putem mândri cu faptul că din ce în ce mai multe tinere aleg să lucreze într-un sector dominat de bărbați. Le regăsim ca programatori sau team leaderi în centrele de cercetare-dezvoltare, ca directori de HR sau vânzări, șefi de departamente în companii IT și telecom.

În sprijinul lor vin și companiile IT&C, care, chiar dacă nu au o strategie de angajare a femeilor, sunt tot mai implicate în asigurarea diversității de gen.

Există câteva companii IT care, chiar dacă nu au o strategie de angajare a femeilor, se pot lăuda cu un număr foarte mare de femei, atât în posturi tehnice, cât și de business.

Politici de angajare pe plan local

„Mediul IT este cu precădere unul dominat de bărbați, începând cu liceul, unde clasele de matematică-informatică sunt deja dominant masculine, continuând cu facultățile și așa mai departe. Departamentul HR este întotdeauna «stimulat» de colegi pentru angajarea unui număr cât mai mare de fete. Dacă la un interviu avem 4 candidați cu experiență și cunoștințe similare, va avea prioritate angajarea fetei, asta dacă măcar 1 dintre cei 4 candidați este femeie. Numărul femeilor care aplică pentru joburile tehnice este de aproximativ 1/8 din totalul aplicaţiilor“, ne-a declarat Oana Cuțui, HR Director, TotalSoft. În companie sunt angajate în prezent 163 de femei, din care 108 în posturi tehnice și 55 în posturi business IT.

Microsoft România desfășoară un program menit să crească nivelul de cunoaștere, încredere și acceptanță a ceea ce înseamnă diversitatea. Programul este adresat tuturor angajaților și vizează dezvoltarea unor abilități (ex: asertivitatea, vorbitul în public), înțelegerea limitelor culturale (ex: femeile sunt mai puțin tehnice, oamenii de aceeași vârstă lucrează bine împreună etc.) și unele aspecte care influențează succesul (de exemplu: power games, personal branding, body language).

„În Microsoft, am înțeles demult că femeile sunt foarte buni ingineri, manageri, vânzători etc. În prezent, în echipele tehnice lucrează aproape 30% femei, iar în departamentele de vânzări și marketing numărul lor depășește 40%.



În ultimul an fiscal, procentul de femei angajate pe poziții tehnice a fost de peste 30%, iar a celor angajate pe poziții de vânzări, marketing etc. a fost de peste 60%. Adevărul este că, pentru a avea o organizație în care diferențele să fie valorizate și integrate cu succes, nu este suficient să te asiguri că atragi un număr semnificativ de femei, de tineri sau de profesioniști din afara industriei IT&C, este important ca organizația să aibă capacitatea, maturitatea de a recunoaște și a integra aceste diferențe. În procesul de recrutare, atât pentru poziții tehnice, cât și pentru roluri comerciale, ne asigurăm că pe lista scurtă avem o bună reflectare a diversității. De asemenea, prin studiile realizate în piață, căutăm să înțelegem care sunt așteptările femeilor din IT&C, care sunt particularitățile modului în care iau decizii de carieră. Din studii precum cel realizat de Catalyst Consulting, am înțeles că femeile au avantajul de a vorbi mai multe limbi străine decât bărbații, dar și că sunt mai puțin încrezătoare în a aplica pentru un job, fiind mai autocritice în momentul evaluării cerințelor pentru respectivul loc de muncă. În Microsoft România, avem departamente unde numărul de femei depășește numărul de bărbați sau numărul de femei este apropiat de numărul de bărbați care conduc echipe tehnice. Și exemplele ar putea continua. Buna flexibilitate a programului și a locului de muncă și politica de maternitate (care sunt avantaje unice pe piața din România) fac din Microsoft un mediu de lucru sensibil la nevoile personale. În mediul academic suntem prezenți în mod tradițional, iar în acest caz mesajul pe care îl dăm în mod regulat este că noi credem că performanța în IT nu este influențată de gen și că sunt multe alte profesii în care poți avea succes în Microsoft“, spune Mihai Bonta, Recruitment Lead Microsoft România.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite