Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Estimări asupra pieţei locale de aplicaţii mobile enterprise

25 Octombrie 2012



Piaţa locală de aplicaţii mobile de business începe să capete contur. Chiar dacă este încă insignifiantă în raport cu volumul pieţei consumer, oferta se diversifică, iar cererea capătă consistenţă.
Radu Ghiţulescu

Anul trecut, peste 80 de milioane de smartphone-uri şi tablete au fost utilizate în mediul enterprise, iar potrivit IDC numărul acestora va ajunge la 140 de milioane în 2013. O creştere explozivă, susţinută de amploarea din ce în ce mai largă a principiului BYOD („Bring Your Own Device“), adoptat deja, la nivel mondial, de aproximativ 62% din companii.

Creşterea accelerată a numărului de angajaţi mobili a generat, inerent, şi o dezvoltare pe măsură a pieţei de aplicaţii mobile dedicate mediului de business. Cabinetul de consultanţă Gartner estimează că, în 2014, peste 60% din companiile IT îşi vor dezvolta propriile „app stores“ dedicate mediului enterprise.

Iar fenomenul a început să se facă simţit deja şi în România. Chiar dacă majoritatea iniţiativelor lansate deja reprezintă, de fapt, „versiuni mobile“ ale aplicaţiilor din portofoliul existent, se poate vorbi de conturarea unei pieţe locale de tipul „business mobile apps“

Am încercat să aflăm cum se prezintă această piaţă apelând la doi jucători locali cu proiecte în domeniul mobilităţii – Transart şi Senior Software –, precum şi la un actor de talie mondială prezent în România, SAP.

Interes şi inhibitori
Una dintre principalele întrebări adresate celor trei interlocutori Market Watch a fost cea asupra existenţei unui interes real al companiilor româneşti pentru aplicaţiile dedicate mediului de business. (Diferite de aşa-numitele aplicaţii de tipul „Productivity“ sau „Business“, categorii prezente în majoritatea magazinelor de aplicaţii mobile.)

Aşa cum arătam în numărul anterior, din perspectiva IT Six Global Services, companie care dezvoltă aplicaţii mobile doar pentru piaţa externă, cererea locală este restrânsă din cauza costului de achiziţie. O opinie explicabilă prin faptul că IT Six Global Services dezvoltă doar aplicaţii mobile, şi nu are un portofoliu de soluţii enterprise pentru care realizează versiuni mobile.

Preţul este un element invocat şi de Lori Haiducescu, Director de Operaţiuni Senior Software, dar nu este vorba de costul dezvoltării software, ci de partea hardware: „Putem spune că, până recent, factorii descurajatori au fost reprezentaţi de investiţiile anterioare în hardware, însă reducerea costurilor terminalelor mobile – precum Google Nexus 7 – ar trebui să impulsioneze mediul de business să elimine orice prejudecăţi legate de abordarea noilor aplicaţii mobile enterprise. Creşterea explozivă a numărului de smartphones şi tablete a făcut ca mobilitatea să devină deja o realitate în mediul enterprise, iar în condiţiile în care infrastructura există este normal să apară şi nevoia de aplicaţii de business.“

Vlad Stănescu, Account Executive - Mobility Solutions SAP România, consideră însă că nu costul reprezintă principalul factor inhibitor al cererii locale, ci rezistenţa la schimbare: „Noi credem că există un interes real pentru aplicaţiile mobile de business în România. În momentul de faţă, cele mai mari obstacole în calea adoptării soluţiilor mobile sunt dorinţa de păstrare a status quo-ului şi de a nu schimba procesele deja existente în cadrul companiei.

Dar există deja companii care au înţeles că, dacă au o strategie de mobilitate şi aceasta este implementată corect, beneficiile şi avantajele competitive pe care le dobândesc sunt multiple. Aceste beneficii se cuantifică în creşterea productivităţii şi scăderea costurilor. Spre exemplu, avem clienţi care şi-au îmbunătăţit anumiţi indicatori de performanţă cu până la 60% datorită faptului că au implementat o soluţie mobilă dedicată forţei de vânzări şi agenţilor de merchandising.“



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite