Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Recunoaştere internaţională a competitivităţii COMOTI prin integrarea în rețelele din spațiul european de cercetare

26 Octombrie 2012



Fondat în anul 1985 în cadrul Institutului de Aviaţie INCREST, sub denumirea de Centrul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică pentru Motoare de Aviaţie, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare – COMOTI a abordat domeniul turbomotoarelor de aviaţie, motoarelor industriale cu turbină și mașinilor paletate de turaţie înaltă și alte domenii de vârf conexe. Primele contacte cu parteneri din Europa s-au realizat încă din 1990, când firma Snecma, membră a grupului SAFRAN, a sesizat potențialul COMOTI de cercetare/dezvoltare și în anul 2000 a fost demarată o colaborare pe termen lung. În timp, COMOTI a devenit un partener apreciat și credibil datorită dezvoltării sale instituționale și activităților desfășurate, dar și prin integrarea în rețelele europene de cercetare/dezvoltare.
Dr. Ing. Valentin Silivestru, Director General COMOTI
Ing. Dan IFRIM

Recunoaşterea competitivităţii COMOTI s-a concretizat prin participarea, la invitația unor firme și instituții de prestigiu, în proiecte de cercetare/dezvoltare din domeniul aeronauticii și turbomaşinilor de aviaţie şi industriale. În cadrul programelor FP 5 și FP 6, COMOTI a fost partener în 7 proiecte europene de cercetare, SILENCE®, METHOD, JEAN – 2001 și ABRANEW – 2003, respectiv CoJeN, VITAL și XNOISE 2.

Proiectul SILENCE® a fost cel mai mare proiect de cercetare european din domeniul aviației, finanțat prin programul FP 5 Growth, COMOTI fiind singura firmă participantă din cadrul fostelor state socialiste. Proiectul VITAL, EnVIronmenTALy Friendly Aero Engine, finanțat prin programul FP 6, a condus la dezvoltarea unor noi tehnologii pentru reducerea zgomotului, greutății și emisiilor de CO2 la motoarele de avion, prin realizarea la scară și testarea unui motor de avion.

Principalele atuuri

În proiecte, COMOTI s-a impus prin profesionalismul cercetătorilor și specialiștilor săi, prin facilitățile deosebite de proiectare și fabricație modele experimentale (programe CFD ANSYS CFX și NUMECA, programul de calcul NASTRAN programe de proiectare specializate CATIA și Unigraphics CAD/CAM, pachete software performante și stații grafice de lucru puternice, mașini de frezat CNC în 5axe și strung CNC de ultimă generație, instalație de măsurare 3D a pieselor realizate). Acestea, precum și modernele laboratoare acreditate de cercetare și experimentare pentru compresoare, turbine și camere de ardere, materiale compozite, acustică și vibrații, testare fizică și chimică a materialelor, echipamentele ITC performante, ce permit rularea unor programe complexe, au asigurat obținerea de rezultate de o înaltă calitate, apreciate de partenerii din străinătate.

Pe plan financiar, implicarea COMOTI în programele de cercetare/dezvoltare a condus la absorbția a peste 3,5 milioane de euro din fondurile Uniunii Europene, coeficientul de cofinanțare fiind de 25%. Activitățile derulate de COMOTI în proiecte au primit aprecieri la nivelul Directoratului General pentru Cercetare și Inovare din cadrul Comisiei Europene. În anul 2011, cu ocazia organizării Aerodays la Madrid de către Comisia Europeană, participarea COMOTI în proiectul OPENAIR, prin desfășurarea de activități în domeniul materialelor compozite, a fost prezentat ca un caz de succes. OPEN AIR a fost unul dintre cele patru proiecte reprezentative prezentate de către Comisia Europeană într-un material documentar de promovare.

Parteneri de renume

Participarea COMOTI în programele de cercetare/dezvoltare europene este meritorie, în condițiile în care promotori și parteneri în proiecte au fost firme, instituții de cercetare și universități de renume din Europa. Printre acestea se numără Snecma Moteurs și Turbomeca, membre ale grupului SAFRAN, ONERA – Office National d’Etudes et de Recherches Aerospatiale, AIRBUS; Ecole Centrale de Lyon, DLR – Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt, GHH Rand GmbH din Germania, Universitatea Libre Bruxelles, GE Nuovo Pignone SpA și Universitatea din Florenţa, University of Southampton din Marea Britanie, CIAM – Central Institute of Aviation Motors din Federația Rusă.

Importan
ța internaționalizării

Participarea COMOTI în proiecte și recunoașterea pe plan internațional se datorează și activităților susținute de integrare a institutului în rețelele europene de cercetare. Procesul general de globalizare presupune creșterea rolului cercetării/dezvoltării, extinderea colaborării între instituțiile de cercetare și internaționalizarea activităților specifice. Rețelele europene de cercetare/dezvoltare permit o abordare sistemică pe baza strategiilor de dezvoltare durabilă, generează teme și proiecte, furnizează soluții viabile, utilizând eficient fondurile alocate. Integrarea în rețelele europene de cercetare/dezvoltare eficientizează activitățile de cercetare, crește calitatea rezultatelor cercetării, prin asigurarea accesului la date, informații, bune practici, cunoștințe și resurse de cercetare, asigură cadrul necesar pentru creșterea competivității, dezvoltarea inovativă și accesarea piețelor externe. Activitatea în cadrul rețelelor europene asigură promovarea, atragerea de fonduri, implicarea specialiștilor români din străinătate, precum și a cercetătorilor străini, se creează condițiile necesare dezvoltării cercetării, sprijinindu-se inovarea, dezvoltarea și transferul de tehnologii, creșterea nivelului de educație și a spiritului antreprenorial, scopul fiind dezvoltarea unei societăți bazate pe cunoaștere.

COMOTI este integrat într-o serie de re
țele de cercetare:

1. X3 – NOISE - European Aircraft Noise Research Network, o rețea de colaborare în domeniul aeroacousticii, având ca obiective coordonarea activităților de cercetare, diseminarea rezultatelor, precum și lărgirea bazelor de cunoștințe;

2. CEARES, o rețea ce are ca obiectiv dezvoltarea cooperării în domeniul aeronauticii în cadrul comunității științifice din Europa Centrală și de Est;

3. SESAR (Single European Sky ATM Research), program ce constituie dimensiunea tehnologică și operațională a inițiativei SES – Single European Sky, menită să asigure cerințele în domeniul capabilităților și securizării din domeniul aeronautic.

COMOTI este de asemenea membru
și în alte rețele și asociații de prestigiu pe plan național/internațional: World Energy Council, ASME – American Society Mechanical Engineers, EASN – European Aeronautics Science Network, 3AF-Association Aeronautique et Astronautique Francaise, EWEA – The European Wind Energy Association, AAAR – Asociația de Aeronautică și Astronautică a României, APER–Asociația pentru politici Energetice din România, OPIAR – Organizația Patronală din Industria Aeronautică Română, Patronatul Român din Cercetare și Proiectare – PRCP.

Apartenența la rețele europene de cercetare/dezvoltare au permis implicarea COMOTI într-o o serie de noi proiecte de anvergură, finanțate prin programul FP 7:

- TEENI – Turboshaft Engine Exhaust Noise Identification;

- NINHA – Noise Impact of Aircraft with Novel Engine Configurations in mid- to High Altitude;

- OPENAIR – Optimization for Low Environmental Noise Impact AIRcraft Operations;



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite