Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Outsourcing-ul - un fruct inca necopt

15 Februarie 2006



Outsoucing-13.jpgOutsourcing-ul de servicii IT urmeaza in România o traiectorie ascendenta dar este inca foarte departe de potentialul pietei. Trendul pozitiv se datoreaza mai degraba cresterii economice in general si unor initiative in zona multinationalelor in special si prea putin deschiderii managerilor români catre acest concept. Mai mult decât neintelegerea beneficiilor reale oferite de outsourcing, dificultatea identificarii unor modele de succes si a unor parteneri pe termen lung poate fi una dintre cauze. Bogdan Popescu, Director Departament Servicii HP Romania, ne-a raspuns la câteva intrebari despre perceptia outsourcing-ului in piata româneasca si despre cristalizarea unei oferte HP catre clientii locali.


MW: Sunt clientii romani pregatiti pentru negocierea si derularea acestui tip de contracte?


Eu consider ca sunt pregatiti si ca inteleg foarte bine conceptul. Dar probabil ca nu s-a atins acel moment critic, acel punct de inflexiune cand, ca o epidemie, benefica de aceasta data, clientii romani vor imbratisa acest concept. Echipa departamentului de Servicii Tehnologice din cadrul HP Romania a realizat un studiu orientat pe un grup tinta, studiu in cadrul caruia au fost intervievate o serie de persoane de decizie despre interesul lor fata de outsorcing-ul IT. Conform acestui studiu, nu foarte multe companii considera ca ar fi de interes un proiect de outsourcing IT. Cel putin nu imediat, dar previziunile sunt bune.

MW: Cat de important este rolul firmelor de consultanta pentru dezvoltarea pietei?
Da, intr-adevar aici ati atins un punct sensibil. Putine sunt firmele de consultanta care opereaza in Romania si care ar putea avea un rol de indrumare a clientilor catre outsourcing-ul IT. Asta pentru ca sunt inca foarte putine firme de consultanta IT in general si apoi pentru ca si mai putine au in portofoliu acest tip de serviciu de pregatire a unei externalizari IT. Fundamental, acest serviciu pregatitor ar fi o comparare a costurilor cu mijloacele fixe IT (achizitia, deprecierea,...) si cu personalul IT (infrastructura, salariile...), pe de o parte si apoi costul operational ce trebuie platit furnizorului de servicii, pe de alta parte.

MW:Este reducerea costurilor unul dintre principalele motive pentru apelarea la outsourcing, un fals argument?
Nu este deloc un fals argument. Este inca unul din motivele principale pentru a apela la outsourcing. Initial, a fost motivul cel mai important. Astazi vedem ca tot mai multe firme pun pe primul loc pierderea controlului si concentrarea pe afacerea de baza.
Dar cred ca vreti sa va referiti si la faptul ca multe firme considera dupa un timp de la apelarea la outsourcing ca reducerea de costuri calculata nu s-a produs. Este adevarat ca nu intotdeauna, ceea ce pui pe hartie apriori este identic cu realitatea, cu ce se intampla dupa un an.
Din acest motiv, un proiect de succes presupune o relatie foarte buna si rodata intre cei doi parteneri. Numai asa se poate tine cont de toate detaliile inca de la inceput si nu apar surprize dupa un an sau doi.

MW: Ce nivel de risc isi asuma furnizorul de servicii?
Acest risc este diferit de la un proiect la altul. Uneori sunt externalizate sisteme “business critical” si atunci riscul este mare, alteori vorbim doar de sisteme multe, dar simple. in orice caz, furnizorul isi asuma riscul de a furniza serviciile la un anumit nivel numit Service Level Agreement (SLA) si plateste penalitati daca nu respecta acest nivel. De exemplu, trebuie sa repuna in functiune calculatorul X in maxim 4 ore.

MW: Care este durata medie de derulare a unui contract de outsourcing in cazul HP (pentru Romania )
Cel mai mic contract are durata de 3 ani, dar in general, vorbim de un parteneriat care se intinde pe un termen lung si 5 ani este considerat un termen mediu.

MW: Ce resurse poate pune la dispozitia clientului Departamentul de Servicii si Outsourcing al HP?
Noi ii spunem departamentul TS (Technology Services). in primul rand avem “inginerii”. Noi le spunem CE (Customer Engineer) si ei sunt cei care instaleaza, configureaza si repara echipamentele IT. Fiecare dintre ei au specializari diverse in cel putin trei segmente, dar nu vreau sa intru in detalii prea tehnice. Apoi, avem SA (Solution Architect). Ei sunt tot ingineri, dar care propun o arhitectura IT clientului sau adapteaza o arhitectura existenta la necesitatile outsourcing-ului. Apoi, avem DIM (Deal Implementation Manager). Ei sunt de fapt project manageri care au grija ca un proiect sa se intample conform planului, in timp, in buget si de calitate si ei aloca resursele necesare (CE, SA, subcontractanti, ...). Ar mai fi de vorbit despre cei ce asigura serviciile de Call Center, adica cei ce preiau telefonic sau prin email ori fax problemele clientilor si le aduc spre rezolvare inginerilor. Dar sunt si cei mai putin vizibili, ei asigura suportul financiar, logistic (si credeti-ma ca piesele de schimb sunt un element critic), administrativ (si contractele sunt dificil de administrat) si legal.

MW: Care sunt principalele atu-uri ale unui serviciu ca “Total Print Management” ?
in primul rand, clientul uita de achizitia de printere si apoi achizitia de consumabile si de contractul de service, chiar si de cumpararea de hartie. Totul este inclus intr-un singur serviciu de outsourcing, un singur furnizor, un unic punct de contact si o singura factura lunara sau trimestriala.
Este ca si cum in loc sa cumparati un automobil apoi sa cumparati benzina ori de cate ori ajunge rezervorul gol si sa duceti masina la spalat si la service din timp in timp, ati opta sa semnati un contract cu o firma care va pune masina la dispozitie, isi da seama cand e gata sa se goleasca rezervorul si vine si-l umple, va asigura repararea masinii intr-un timp garantat si va pune la dispozitie alta masina pe parcursul operatiilor de service.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite