Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Poate fi o publicatie total independenta?

25 Mai 2004



Recent, am dialogat cu un cititor pe tema libertatii presei. Era vorba de cazul particular al publicatiilor de specialitate IT&C, in care se incadreaza revista Market Watch. Aici, specificul este dat de faptul ca cele mai multe articole dintr-o astfel de revista se refera, in general, la solutii, produse sau servicii oferite de diversi furnizori sau operatori din piata. Cea mai mare parte a informatiilor au, inevitabil, un caracter comercial. Aceste articole slujesc nevoii de informare a cititorilor dar, pe de alta parte, calitatea, intinderea si frecventa lor depind de «disponibilitatea» firmelor sursa. De aceea, poate aparea riscul crearii unei «dependente» fata de acestea, inclusiv de ordin financiar.


Este clar ca toate revistele de IT&C sunt finantate prin publicitate. Multe din articolele care apar sunt comandate si nici o publicatie nu face exceptie de la aceasta regula. intreruperea acestei finantari ar produce inevitabil sucombarea revistei, oricare ar fi ea.


Argumentele care pot face diferenta dintre reviste sunt gradul de dependenta fata de finantatori si structura acestora, pe de o parte, nivelul documentarii, talentul gazetaresc, timpul avut la dispozitie, simtul echilibrului, pe de alta parte. Un redactor poate ingrosa, subtia sau deforma virtutile unui produs informatic prezentat si din lipsa de informare sau din cauza presiunii timpului sau, pur si simplu, sub presiunea propriei superficialitati. Dar, o editura care se respecta, va impune norme si conditii de calitate corpului redactional si, de cealalta parte, va cauta sa asigure echilibru si echidistanta fata de inserentii de publicitate.


Revista Market Watch se afla de mai multa vreme orientata pe aceasta politica de independenta financiara si de rezolvare a celorlalte deziderate mentionate. in momentul de fata, din volumul total de finantare prin publicitate, cei mai importanti clienti, de altfel mari companii de IT&C internationale, nu au o pondere mai mare de 4-5% fiecare, deci revista nu este tributara major unei singure firme. Nu vrem sa fim acuzati de ingratitudine, toti conteaza in economia publicatiei, dar cu procente mici. De altfel, 60-70% din volumul total de publicitate provine de la o baza mult mai larga, de peste 200 de mici firme dezvoltatoare de software sau furnizoare de solutii, ceea ce ne confera o buna stabilitate si diversitate. Pentru fiecare categorie de produse am reusit sa aducem in paginile revistei cei mai importanti furnizori, iar per ansamblu, la nivelul pietei respective, informatiile publicate au fost de cele mai multe ori cvasiexhaustive. Aproape fara exceptie, furnizorii semnificativi si fara probleme in comunicare au aderat la proiectele noastre editoriale.


Pe de alta parte, colectivul de redactori de la Market Watch este unul tanar, in formare, dar lipsit de metehne de batrânete, nostalgii si datorii. Avand de respectat de la inceput niste norme severe de redactare si conduita profesionala, sunt convins ca pentru viitor exista un potential real de crestere pentru revista.


De altfel, nu vrem sa fim total independenti fata de jucatorii din piata IT&C. Am dori chiar sa depindem, daca se poate, de toti, aceasta fiind in fond o masura a implicarii si recunoasterii publicatiei in piata. Finantatorii impreuna cu cititorii revistei reprezinta totusi ratiunea noastra de a fi.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite