Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

O noua definire a IMM-urilor in Romania

15 Februarie 2006



La finalul lunii ianuarie, guvernul a adoptat o Ordonanta de urgenta prin care modifica limita superioara pentru incadrarea in categoria IMM, respectiv “Cifra de afaceri anuala neta a unei intreprinderi nu trebuie sa depaseasca 50 milioane de euro sau valoarea activelor detinute de aceasta trebuie sa fie mai mica de 43 milioane de euro, pentru a se incadra in categoria IMM-urilor”. Aceasta a venit ca urmare a cerintelor legislative pentru integrare europeana in conditiile in care pana acum limita superioara pentru incadrarea ca IMM era o cifra de afaceri de 8 milioane de euro si maxim 250 de angajati. Revista Market Watch a prezentat aceste conditii pe parcursul anului trecut ca urmare a discutiei cu presedintele Agentiei Nationale pentru intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, domnul Eugen Ovidiu Chirovici. in acest context, am reluat discutia cere ne-a ajutat sa lamurim si alte aspecte cum ar fi programele de finantare destinate IMM.
Care sunt implicatiile date de aceste modificari in delimitarea IMM-urilor?


in scopul armonizarii legislatiei din domeniul IMM cu cea din Uniunea Europeana, Ordonanta de Guvern nr. 27/2006, care modifica si completeaza Legea 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, preia plafoanele privind cifra de afaceri neta si activele totale, prevazute de noua definitie a IMM din Uniunea Europeana, respectiv
in Recomandarea Comisiei Europene 2003/361/CE privind definitia intreprinderilor micro, mici si mijlocii, care a intrat in vigoare in data de 1 ianuarie 2005 si care va fi aplicata tuturor politicilor, programelor si masurilor initiate de Comisie pentru IMM.
Introducerea noilor praguri referitoare la cifra de afaceri si la activele totale, asa


cum sunt definite de legislatia in vigoare in domeniul contabilitatii consolidate, reprezinta elemente definitorii in dimensionarea schemelor de ajutor de stat, care vor fi proiectate incepand cu anul 2006, pe diverse paliere de interventie si categorii de IMM. Din acest punct de vedere, definitia reprezinta un instrument pentru acordarea ajutorului de stat pentru IMM, atat in faza initiala de pornire a afacerilor, cat si in procesul de inovare si transformare a acestora in intreprinderi mature, cu incadrare intr-o clasa de categorie superioara, fiind preluata in Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, care a fost imperios necesar de armonizat.
Astfel IMM romanesti vor avea un an de exercitiu pentru a participa cu toate cele patru libertati la rigorile pietei interne.


in aceste conditii la ce procent ar putea ajunge IMM-urile in totalul companiilor de pe piata romaneasca?


Noua definitie a IMM, care stabileste un prag de 50 miloane de euro pentru cifra de afaceri anuala neta si de 43 de milioane de euro pentru valoarea activelor totale detinute de o intreprindere, va determina cresterea numarului de intreprinderi mici si mijlocii cu aproximativ 2000 de firme, care in prezent sunt calificate ca fiind firme mari, sau care pana la aparitia noii reglementari nu erau considerate ca facand parte din categoria IMM deoarece erau detinute intr-un procent mai mare de 25% de o alta intreprindere.


Astfel, noua definitie ia in considerare diferitele relatii intre intreprinderi prin definirea intreprinderilor autonome, legate si partenere, oferind totodata si modalitatea concreta de raportare si calculare a aportului la capital in situatiile mentionate astfel incat sa se poata obtine o imagine clara asupra situatiei economice a unei intreprinderi. Dar si pentru a le exclude pe cele care nu sunt IMM-uri autentice.
in general, cele mai multe IMM-uri sunt autonome, avand in vedere ca fie sunt complet independente, fie au unul sau mai multe parteneriate de mici dimensiuni (fiecare mai putin de 25%) cu alte intreprinderi. Daca aceste parteneriate sunt sub 50%, relatia este una intre intreprinderi partenere. Peste acest prag, intreprinderile sunt legate.


Prin aceasta extindere a limitei
superioare de incadrare vor fi
dezavantajate intreprinderile mici?


Noua definitie stabileste un prag financiar de 2 milioane de euro pentru microintreprinderi si de 10 milioane de euro pentru intreprinderile mici, praguri care au ca scop incurajarea adoptarii de masuri ce se adreseaza problemelor cu care se confrunta microintreprinderile, mai ales in faza de start-up. in acest sens, ANIMMC deruleaza programe specifice pentru intreprinderile aflate in faza de inceput a afacerii precum Programul START si Programul pentru stimularea dezvoltarii incubatoarelor de afaceri.
De asemenea, pentru a rezolva problema de finantare cu care se confrunta IMM-urile, noua definitie acorda un tratament favorabil pentru anumiti investitori, precum fondurile regionale si companiile cu capital de risc, fara ca intreprinderile sa-si piarda statutul de IMM. Aceleasi masuri se aplica autoritatilor publice locale, care au un buget anual de maxim 10 milioane de euro, echivalentul in lei si mai putin de 5.000 de locuitori. Acestea pot investi intr-un IMM un anumit procent fara ca intreprinderea respectiva sa se afle intr-o situatie dezavantajata atunci cand aplica pentru o finantare nerambursabila.
Definitia este in relatie directa si cu instrumentele financiare inovative de tipul Business Angels adresate in principal IMM inovative.


Pe parcursul anului trecut in interviul publicat in revista Market Watch ati
prevazut aceasta crestere a limitei, dar ati mentionat o medie pentru limita
prevazuta in tarile europene de 40 milioane de euro. Considerati ca aceasta extindere a limitei de la 8 la 50 de milioane de euro este prea brusca pentru situatia actuala a Romaniei?


intr-o piata unica fara granite interne, este esential ca masurile de incurajare a IMM-urilor sa se bazeze pe o definitie comuna, in scopul imbunatatirii consistentei si eficacitatii lor si pentru limitarea distorsiunilor si competitiei. Acest lucru este cu atat mai necesar avand in vedere interactiunea dintre masurile nationale si cele impuse de UE pentru sustinerea IMM-urilor in domenii precum dezvoltarea regionala si cautarea de fonduri. Statele Membre au introdus deja noua definitie, Comisia Europeana incepand procesul de monitorizare a armonizarii definitiei inca de la data de 1 septembrie 2005.
Mentionam ca noua definitie reprezinta un instrument important in vederea implementarii unor masuri eficiente si programe pentru a sprijini dezvoltarea si succesul IMM-urilor. Pana la data aderarii este necesara consolidarea sistemului de monitorizare a programelor nationale multianuale prin implementarea acestei definitii, in scopul urmaririi respectarii regulii de „minimis” privind ajutorul de stat pentru IMM si dezvoltarea exercitiului de raportare, atat la nivelul administratiei centrale, cat si la nivelul IMM, cu atat mai mult cu cat noile plafoane au fost preluate si in reglementarile privind ajutorul de stat pentru IMM, Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, care este direct aplicabil Romaniei face trimitere la Recomandarea Comisiei privind definitia intreprinderilor micro, mici si mijlocii.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite