Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Măsurarea performanțelor proiectelor complexe

29 Decembrie 2012



Dacă în trecutul destul de recent utilizarea sau nu a managementului de proiect reprezenta ceea ce diferenția companiile care derulau proiecte, astăzi aproape toate companiile private și instituțiile publice utilizează, sub o formă sau alta, managementul de proiect. Diferența de abordare este însă dată de nivelul la care a fost implementată metodologia de management de proiect, de cât de eficient este aceasta utilizată și de modul în care lecțiile învățate din proiectele derulate contribuie la îmbunătățirea continuă a practicilor de lucru ale organizației. Un alt diferențiator încă de actualitate constă în modul în care companiile sau instituțiile investesc în dezvoltarea competențelor și a abilităților specifice ale personalului responsabil pentru managementul proiectelor organizației.

Până de curând, managementul de proiect reprezenta doar o oportunitate de dezvoltare în cariera profesională. Devine însă tot mai evident faptul că managementul de proiect reprezintă o competență de bază și, totodată, una strategică, necesară pentru supraviețuirea și dezvoltarea unei organizații. În majoritatea cazurilor, managerii de proiect sunt folosiți în cadrul organizațiilor doar pentru execuția proiectelor. Deși oarecum timid, conducătorii organizațiilor au început însă să implice managerii de proiect, în special pe cei cu experiență, în definirea proiectelor, în stabilirea portofoliului de proiecte și în activitățile de planificare în vederea creșterii capacității organizaționale.

În ultimii 10 ani obținerea unui certificat profesional în domeniul managementului de proiect în România reprezenta linia de „finish” pe drumul dezvoltării profesionale pentru cineva care dorea să lucreze în acest domeniu. Astăzi, întâlnesc din ce în ce mai multe persoane care dețin certificări în management de proiect și care au obținut sau sunt preocupate și de obținerea unor certificări în domenii pe care eu le consider conexe managementului de proiect, cum ar fi:

- analiză de business sau business management;
- managementul riscurilor;
- managementul proiectelor complexe sau programelor;
- six sigma;
- managementul proceselor de business;

Conducătorii de organizații cu maturitate în derularea de proiecte complexe au realizat faptul că investițiile în formarea personalului implicat în definirea sau execuția proiectelor sunt amortizate rapid. Am observat în astfel de organizații chiar cazuri în care se optează pentru programe dedicate de instruire în vederea dezvoltării abilităților comportamentale, cum ar fi cele de comunicare, de negociere sau de prezentare, foarte necesare oricărui manager de proiect.

Pentru a ajunge însă la un nivel înalt de maturitate în managementul de proiect, consider că este necesar să se utilizeze în cadrul organizației o metodă de măsurare a performanțelor proiectelor, atât la nivel individual cât și la nivel de portofoliu. Este din ce în ce mai evident pentru toți conducătorii de companii private sau de instituții publice că succesul proiectelor, mai ales a celor cu grad înalt de complexitate, nu mai poate fi măsurat doar din perspectiva respectării constrângerilor de termene și buget. Timpul și costul trebuie completate cu o altă metrică, respectiv cu indicatori suplimentari care să măsoare performanța atinsă de proiect, pe tot parcursul ciclului său de viață.

Managementul de proiect a fost utilizat până acum pentru a gestiona proiectele într-un mod tradițional, care avea la bază o abordare simplă și totodată eficientă: un ciclu de viață bine structurat, bazat pe etape bine definite, modele și șabloane pentru livrabilele de management, planuri și liste de verificare pentru fiecare etapă. Atâta timp cât sfera de cuprindere a unui proiect poate fi definită cu un nivel rezonabil de acuratețe, modul tradițional de realizare a managementului de proiect este în continuare foarte bun. Puține dintre proiecte se încadrează însă în prezent în categoria proiectelor tradiționale. Majoritatea proiectelor actuale se derulează într-un context în care scenariile de business determină schimbări, chiar și zilnice, ale cerințelor sau ale rezultatelor (livrabilelor). Pentru a putea controla aceste proiecte este necesar ca metoda tradițională de management de proiect să fie adaptată prin revizuirea stilului de conducere a proiectului și prin stabilirea unor indicatori de performanță care să fie măsurați și raportați în timp real. Totodată, trebuie avut în vedere faptul că pentru astfel de proiecte managementul riscurilor este mult mai dificil și necesită implicarea unui număr mai mare de persoane cheie.

Câteva din caracteristicile uzuale ale proiectelor complexe sunt prezentate mai jos:
- durata proiectelor este de ordinul anilor (minim un an);
- ipotezele și dependențele stabilite la inițializarea proiectului se modifică pe parcursul derulării proiectului;
- cel mai probabil tehnologia suferă schimbări și determină revizuiri ale soluțiilor tehnice;
- persoanele care au aprobat demararea proiectului nu vor fi aceleași cu persoanele care vor aproba rezultatele proiectului la finalul acestuia;
- obiectivele de business se pot schimba, la fel ca și structura persoanelor cheie;
- sfera de cuprindere a proiectului nu poate fi definită cu o acuratețe rezonabilă și/sau este modificată pe parcursul proiectului;
- este nevoie de o metrică specifică și de un număr mare de indicatori de performanță.

Majoritatea companiilor și a instituțiilor dețin sau se găsesc în procesul de dezvoltare a unei metodologii de management de proiect la nivel de organizație. O astfel de metodologie, care include de obicei un
număr de procese rigide, construite în jurul unor politici și proceduri stabile, este eficientă atunci când sfera de cuprindere a unui proiect este bine definită și controlată. Pentru proiectele complexe însă, unde sfera de cuprindere se poate modifica periodic, rigiditatea proceselor reprezintă mai mult o slăbiciune decât un factor de control. Trebuie avut însă în vedere faptul că, cu cât o metodologie este mai flexibilă, cu atât este nevoie de un set mai extins de indicatori de performanță pentru proiect.

Pentru companiile care vor să aibă succes în gestionarea proiectelor complexe, metodologia de management de proiect, precum și instrumentele care o însoțesc, trebuie să fie adaptabile situațiilor specifice. Trebuie, de asemenea, ca abordarea managerului de proiect să fie stabilită în funcție de profilul persoanelor cheie cu care acesta interacționează în vederea definirii cerințelor și așteptărilor pentru rezultatele proiectului.

Tendințele actuale în managementul de proiect includ un număr de cinci elemente care relaționează între ele și care asigură cadrul necesar succesului proiectelor complexe, dar și a celor tradiționale.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite