Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> IT&C >> Stiri si comunicate

Discutii pe tema noilor reglementari UE asupra procesarii datelor cu caracter personal

29 Ianuarie 2013



O reglementare în ceea ce privește protecția datelor cu caracter personal poate fi eficientă fără a fi îndreptată împotriva industriei și poate proteja consumatorii, fără a introduce măsuri neprietenoase. Aceasta este concluzia unei întâlniri care a avut loc la București între Adina Vălean, europarlamentar PNL, și reprezentanți ai industriei românești online. Întâlnirea a fost ocazionată de discuția în Parlamentul European legată de noul regulament care va înlocui directiva actuală cu privire la protecția persoanelor fizice în ceea ce privește procesarea datelor cu caracter personal şi libera circulație a acestor date (95/46/CE). Proiectul de regulament se află în faza amendamentelor pe comisii parlamentare.
Întrevederea a avut loc la inițiativa Interactive Advertising Bureau (IAB) România, date fiind îngrijorările industriei online cu privire la noile prevederi. Adina Vălean consideră că reglementarea trebuie să abordeze într-un mod corect atât nevoia de intimitate a indivizilor, cât și nevoia de acces la serviciile online. Publicitatea online nu este doar un instrument de finanțare pentru website-uri, ci și unul de informare. La baza acestui proces stă un sistem de măsurare foarte important și pentru consumator, și pentru industrie, pentru că încurajează decizii de business care să ofere cele mai potrivite soluții pentru utilizator.
Printre consecințele proiectului de regulament neamendat se mai numără și obligația internauților de a parcurge o serie întreagă de informări și de logări la fiecare accesare a unor site-uri, ceea ce complică accesul și experiența de navigare a utilizatorului și aduce deservicii proprietarului de site. Față de aceste prevederi, IAB România a formulat un document de poziție ce conține recomandări și argumente de flexibilizare a propunerilor legislative, astfel încât să se ajungă la un consens între interesele utilizatorilor și cele ale industriei digitale.
Adina Vălean, care contribuie la procesul legislativ pentru adoptarea noului regulament în calitate de raportor din umbră, a acceptat argumentele de principiu ale industriei online românești. „La fel ca toți liberalii europeni, susțin acel gen de reglementare care păstrează confidențialitatea utilizatorului ca persoană fizică dar, în același timp, nu îngreunează accesarea de site-uri. Încurajez industria online să se autoreglementeze și să educe publicul în privința interacțiunii cu site-urile proprii. Ca liberal, principala mea preocupare a fost sprijinirea inițiativelor private pentru industria online”, a declarat Adina Vălean.
“Asociația IAB România susține protecția datelor cu caracter personal așa cum este ea reglementată de legislația în vigoare. Considerăm că propunerea de regulament nu oferă echilibrul necesar între nevoile industriei online și interesele utilizatorilor, în privința confidențialității datelor personale. Conform textului actual, este foarte posibil ca prin această propunere să se întărească legislația în defavoarea economiei online, atât din România, cât și din întreaga Europă. Este vorba despre extinderea definirii datelor cu caracter personal asupra unor seturi de date care în acest moment nu sunt considerate a avea caracter personal, de o abordare de tipul «one-size-fits-all» cu privire la profilarea utilizatorilor, precum și de necesitatea unui consimțământ extrem de explicit și de strict pentru procesarea unor categorii foarte variate de date. Toate acestea vor crea o birocrație suplimentară, vor impune obligativitatea respectării unui set nou de proceduri cât se poate de restrictive și vor afecta accesul utilizatorilor la diverse tipuri de servicii și conținut online”, a declarat Cristian Petriceanu, Președintele IAB Romania.
La întâlnirea cu Adina Vălean au participat Cristian Petriceanu (președinte al IAB România) Ioana Anescu (director executiv al aceleiași asociații), Alin Popescu (Managing Director Avocatnet.ro și reprezentant BRAT), Cosmin Preda (Key Account Manager Internet PRO TV), Alexandru Livadariu (Content Manager Internet PRO TV), Augustin Roman (Head of Digital Antena TV Group), Sorin Kosz (Coordonator Realitatea.net), Claudiu Pândaru (Director Editorial Mediafax), Costin Ionescu (Editor Coordonator Hotnews.ro) și Ionel Năftănăilă (OBA Project Manager IAB Europe).
Poziția industriei este susținută și de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT) și Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR).
„Pornind de la obiectivul nostru central, acela de a sprijini industria de media și publicitate prin stabilirea unor metode și standarde comune privind modul de măsurare a indicatorilor de performanță ai produselor media, BRAT-ul își declară sprijinul pentru evoluția permanentă a legislației privind protecția datelor cu caracter personal. În același timp, însă, considerăm că opinia europeană impusă prin draft-ul de Regulament aflat în discuție, aceea că legea e menită să apere cetățeanul de companii, e de natură să creeze deficiențe majore în dezvoltarea companiilor media, cu implicații directe în calitatea produselor media pe care acestea le oferă cetățeanului. Credem că viitorul protejării intereselor cetățeanului stă mai degrabă în activitatea de autoreglementare a industriei de media, activitate căreia legea îi poate oferi un cadru de desfășurare și principii generale de funcționare”, a declarat Arina Ureche, Director General BRAT.
„Mediul online a însemnat, întotdeauna, acces liber la informații. Noile propuneri pentru regulamentul ce va înlocui directiva actuală creează un dezechilibru ce afectează tocmai accesul liber al utilizatorului. Vorbim nu doar de afectarea industriei de publicitate online, ci chiar de afectarea utilizatorului, căruia i se îngrădește accesul la informații relevante şi conforme cu interesele sale. UAPR încurajează protejarea datelor cu caracter personal şi consideră că este importantă abordarea corectă a acestui subiect, din toate unghiurile, astfel încât să fie protejate atât nevoile, cât şi interesele utilizatorilor şi ale furnizorilor de informații relevante. Propunerea curentă, din păcate, limitează accesul liber la informații, afectând atât consumatorii, cât şi platformele ce livrează conținut şi piețele de publicitate locale”, declară Radu Florescu, Președinte UAPR.
IAB România i-a înmânat Adinei Vălean un set de propuneri cu privire la draft-ul de regulament, iar europarlamentarul PNL a spus că va ține cont de aceste propuneri.

Despre inițiativa de reglementare în materie de protecția datelor: http://ec.europa.eu/justice/newsroom/data-protection/news/120125_en.htm



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite