Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Estimări asupra cererii interne de CRM

27 Martie 2013



Evoluţia pieţei CRM locale este o necunoscută pentru o persoană care nu urmăreşte cu atenţie puţinele anunţuri făcute pe această nişă. Studiile pe piaţă autohtonă lipsesc, cele externe au un grad redus de aplicabilitate pe plan local, iar puţinele estimări vagi trebuie privite cu precauţie.

Pentru 2013-2014, soluţiile CRM reuşesc să devanseze sistemele ERP în ceea ce priveşte priorităţile investiţiilor IT ale companiilor, conform unui recent studiu Gartner.
Pe plan local, gradul de penetrare al soluţiilor CRM este, încă, o necunoscută. Singurele studii care fac o vagă referire sunt cele realizate de IDC, care include CRM-ul într-o generică piaţă EAS (Enterprise Application Software) şi, mai nou, EUROSTAT. Potrivit studiului EUROSTAT 2013 „Enterprises making slow progress în adopting ICT for e-business integration“, circa 20% din companiile româneşti utilizau în 2012 o soluţie ERP (faţă de 19%, în 2010), iar 17% o aplicaţie CRM (în scădere faţă de 18%, cât se înregistra în 2010). Dincolo de strania scădere a gradului de penetrare, ceea ce frapează este faptul că soluţiile ERP şi CRM aveau în 2010 cote sensibil apropiate.

De unde apar confuziile

Pentru a avea o imagine cât mai corect posibilă asupra pieţei locale i-am adresat câteva întrebări Ioanei Răzvan, Dynamics Business Group Lead Microsoft România. Microsoft este unul dintre principalii competitori pe piaţa CRM românească, cu o prezenţă activă şi un număr semnificativ de implementări, realizate prin intermediul unui ecosistem solid de parteneri, care au dezvoltat soluţii verticalizate.

Un prim element adus în discuţie de către specialistul Microsoft a fost acela că aplicaţiile CRM nu au reprezentat, cel puţin până la acest moment, o prioritate în studiile companiilor de analiză în România. Ca urmare, încadrările generale şi metodologiile diferite fac ca puţinele estimări asupra acestei pieţe să difere foarte mult. „Lipsa de interes indică şi faptul că se aşteaptă o maturizare a pieţei CRM locale, care este, totuşi, la începutul ciclului ei de viaţă. Este o piaţă mai mică şi mai tânără cu cel puţin 10 ani decât piaţa ERP locală, care parcurge un relativ stadiu de maturizare“, explică Ioana Răzvan.



Gradul de penetrare aparent apropiat al soluţiilor ERP şi CRM este explicat de interlocutorul nostru printr-o „deformare a realităţii, prin prisma termenilor utilizaţi inadecvat“: „Există numeroase situaţii în care soluţii de gestiune financiar-contabilă, de exemplu, sunt prezentate sau percepute drept ERP. Asemănător, aplicaţiile care acoperă funcţionalităţi similare «modulelor» standard dintr-un CRM sunt nominalizate ca fiind soluţii de management al relaţiei cu clienţii“, explică reprezentantul Microsoft.

Unde se situează totuşi piaţa

„Din punct de vedere al evoluţiei pieţei locale, cred că în viitorul apropiat vom vedea un interes deosebit pentru Citizen Relationship Management în zona publică. De fapt, este vorba de o extindere a platformei CRM către xRM – Any Relationship Management –, un sistem care gestionează orice tip de relaţii între orice tip de entităţi. Tendinţa către xRM este amplificată şi de adoptarea tot mai mare a mobilităţii în zona enterprise, care a determinat o creştere vizibilă a implementărilor CRM. Apoi este vorba de creşterea importanţei reţelelor sociale în derularea proceselor de business – respectiv Social CRM –, de marketingul online şi de integrarea soluţiilor de e-Commerce cu aplicaţiile CRM, chiar şi de adoptarea strategiilor de «gamification» în rândul companiilor româneşti. Sunt driveri importanţi, care vor contribui vizibil la creşterea pieţei“, a concluzionat Ioana Răzvan.

Prin urmare, se poate trage concluzia că piaţa CRM locală este pe un trend ascendent. Este o creştere lentă, greu lizibilă din „exterior“, dar ea există totuşi. Un fenomen destul de rar în 2013.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite